HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Mitt nya referens film ljud
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/03/21 :  10:53:38  Show Profile Send Margaux a Private Message
HiFi för mig är musik. Flerkanals HiFi är musik i multikanal. Jag kan dock inte låta bli att rekommedera en film med ett helt fantastiskt ljudspår. Filmen heter Master & Commander och är from nu min referens film avseende ljud. Tidigare har Gladiator varit min favorit.

Det inledande slaget känns så verkligt att man får höjd adrenalin halt.

Andra scener i filmen utspelar sig inne i skeppet. Det myller av ljud som kommer från alla håll gör att när man blundar så tror man att man sitter i skeppet. Jag har dessutom en takkanal med högtalare och jag kom på mig flera gånger med att ducka. Jises...

Jag fick se om den bara för ljudets skull. Tror aldrig det har hänt förut.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/03/21 :  18:07:56  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
filmen är grym! Undrar dock hur du har fixat en takkanal?? Vad för info spelar den? bakersurround?
Vad har du för prylar övrigt?
MVH
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/03/21 :  21:55:53  Show Profile
Master & Commander har ett fett soundtrack, ett i lite samma stil är Pirates of the Caribean. Också riktigt bra soundtrack tycker jag.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/03/22 :  09:45:06  Show Profile Send jonsson a Private Message
Klurar ochså på vad denna takkanal är för något!? är det nåt utav dts es eller dd ex eller vad är det för något??? Har missat detta format totalt...


Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/03/22 :  11:03:33  Show Profile
Det är väl en special som Margauxs stärkare tar fram, alla lite finare märken har ju något eget läge.
Thule har tex sitt 8.1, Yamaha 9.1 osv osv

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/03/22 :  11:54:34  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jo det är en funktion som TAG McLarens AV32DP processor har.

Den fungerar som så att den Matrix dekodar fram en kanal mellan centern och bakkanalen. Det fungerar på samma sätt som när man tex tar fram en centerkanal från stereomaterial.

Eftersom det fungerar så bra skulle jag bli mkt förvånad om inte fler kommer att erbjuda detta framöver.

Här är en liten bild på rackaren (Canton 52) som skall målas vit. Den stora boxen är en hushbox till projektorn.


/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/03/22 :  11:59:55  Show Profile Send weezer a Private Message
Såhär säger DVD-forum om ljudet på discen

quote:
Om det var en Oscar som kändes given för denna film, så var det den för Bästa ljud. Master and Commander är en fullkomligt extatisk upplevelse för din hemmabio och det borde vara straffbart att se den i något annat än 5.1. Från filmens första scener så bjuds vi på en ljudmix, som praktiskt taget andas saltluft och fukt. Alla högtalare sparkar igång ordentligt, inte minst subben, och här finns en detalj och en distinktion i alla knarr, vattenskvalp och kanonmuller som verkligen suger in en rakt in i storyns centrum!

Vi kan jubla återigen åt att DTS blir alltmer standard på alla filmutgåvor nuförtiden och Master and Commander är sannerligen en film att skrämma skiten ur grannarna med, samtidigt som den är en ren njutning att sätta sig och titta på, bara för ljudupplevelsen. Mästerligt ljud som överförts perfekt till DVD, toppbetyg är givet!



Dagens vara på Ginza f ö, 149:- för filmen idag .
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/03/22 :  12:01:18  Show Profile Send Kero a Private Message
Jag såg Master And Commander på den vanliga bion ( den sämre bion ), måste alltså ta och kolla in den här hemma oxå.

Precis som nån sa så tycker jag "Pirates Of the Caribean" är en referens film och tillsammans med "Chicago" en av mina referens filemr när vi snackar ljud.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/03/22 :  18:13:29  Show Profile Send crion a Private Message
Synd bara att M&C är sån rutten film ;-)
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/03/23 :  08:47:07  Show Profile Send nurfen a Private Message
Visst är ljudet i Pirates of the Caribbean i referensklass, men bilden är bedrövlig! Mycket, mycket synd. En skojig referensrulle är The Fifth Element, Superbit-versionen. DÄR har vi både bild och ljud som heter duga!

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/23 :  10:14:03  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jz, då är nånting galet hos dig. Alla jag vet inkl. mig tycker bilden är strålande utom på ett ställe; när Depp och kärringen blir avsläppta på den öde ön. För mycke kontrast...Det är ända stället den ser lite dålig ut.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

paddan
Member

78 Posts

Posted - 2004/03/23 :  10:58:48  Show Profile Send paddan a Private Message
Ang. Height channel så finns det lite att läsa på Tag:s hemsida:
http://www.tagmclaren.com/great/march2004.asp?march2004page=2
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/03/23 :  17:20:34  Show Profile Send nurfen a Private Message
MaxMartin.. Jaså du Jag ser iallafall edge enhancement som något dåligt, och det är det i varje bildruta, hela filmen igenom. Se här:



Ja guu vilken referensbild!

Sweetspot är överskattat!

Edited by - nurfen on 2004/03/23 17:22:07
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/23 :  22:43:27  Show Profile Send MaxMartin a Private Message


Jag är så van att nästan alla filmer har det så jag bryr mig faktiskt inte längre. Brukar hellre reta upp mig på brus...

Jag vet att det är förstärkta kanter på allt i filmen, men vilken film har inte det idag? Du kanske har dålig bandbredd i din kabel så du ser "extra" mycket EE?

Skulle tippa på att säkert 90-95% av alla filmer har det.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/03/23 22:44:52
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/03/23 :  22:58:27  Show Profile Send crion a Private Message
Hehe, vad har dålig bandbredd i kabeln att göra med EE? Det borde väl snarare ge mindre skuggor pga försämrad upplösning?
Du menar väl dålig skärmad kabel dragen för långa sträckor som kan ge skuggor?

Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/03/24 :  09:02:41  Show Profile Send nurfen a Private Message
MaxMartin: Visst är det vanligt med EE, jag har aldrig påstått något annat. Jag tycker bara det är märkligt att en film med så pass grov EE kan klassas som en referensfilm öht. Jag håller med om att ljudet är enastående, men vill man ha referensbild kan man börja snegla åt Superbit-utgåvorna av Gladiator eller Femte Elementet, IMHO.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/03/27 :  16:55:36  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
måste bara säga att bilden i fifth element superbit verkligen är kass... och inte ens i närheten av reference hos mig...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/27 :  19:44:18  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Crion: Har du dålig bandbredd i komponentkabeln så får du konturskuggor osv mycket tydligare.

Komponentsignalen har ju ett omfång upp till 10Mhz och en dåligt gjord kabel kan "bara" ha upp till 5-6-7Mhz.

Mycket annat också som gör att du får extra färstärkt EE eller konturskuggor, tex lödd RCA-kontakt istället för krimpad.

Kul om Perra1 eller Marcus Editor kunde svara...


www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/03/27 19:46:31
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/27 :  19:45:55  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag personligen tycker filmen: "Sen kväll på McCools" har väldigt bra kvalite för att vara lite av en budgetfilm

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/03/28 :  03:37:57  Show Profile Send crion a Private Message
MM, jag kan inte riktigt se hur detta hänger ihop. Om man tex tar Svideo jämfört med component. Jag antar att Svideo ligger under den bandbredden du nämner och den för över signalen på ett lite klurigare sätt.. Men jag har inte sett att skuggorna ökar på Svideo, bara att upplösning, svärta och färgfidelity blir sämre. Ökade konturer kan jag inte minnas att jag sett. Jag har en 7 meters Apature S-Video kabel jag kan jämföra med om du menar att detta skulle vara sant.. Men jag är skeptisk..
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/28 :  04:26:01  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Hos mig gör det. Kör med S-video också.

S-video har ju samma bandbredd som en komponentsignal, skillnaden är ju bara att chrominans och luminans är separerade jämfört med komposit. allt ska ju bli sämre med s-video, fattas bara.

Har du bara en kabel som har crimpade kontaker och ÄKTA 75ohms kontakter (vanliga rca brukar vara på mellan 20-25ohm) så får du minimalt problem, du kan då inte skylla på kabeln avsevärt. Är kabeln dubbelskärmad med både fläta och folie (vanligast med bara fläta) så det en bonus. Isoleringen på kabeln ska också vara sk. skumplast eller som någon säger; gasblåst isolering. Yttterdiametern får max vara 6mm.

Signalen får ofta en skuggeffekt med dåliga kablar och kontaker, helst om du kör med längre kablar.

Med andra ord menar jag att många tittar nog mer på kabeln än på själva apparaten som ger bilden i slutändan.

Jag hade själv problem med extra EE och skuggeffekter av alla slag med minskad upplösning av dom minsta detaljerna som jag först trodde berodde på projjen.

Kör du med TV eller proj?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/03/28 04:27:43
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/03/28 :  22:05:38  Show Profile Send crion a Private Message
Jag har en referens DLP projektor, Sim2 HT300Plus med senaste mjukvara. Kopplade precis in en Apature S-Video kabel och jämförde med min Audioquest componentkabel från en Arcam DIVA DV88 DVD spelare, precis som jag minns ger den ingen förstärkning av EE whatsoever. Kanske är Transmit/Reciever chipsetet på din dvd/proj/tv inte av optimal kvalite?

Edited by - crion on 2004/03/28 22:10:12
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/29 :  06:03:56  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Avgör själv;

Denon 2900 >Neotech> Z2


www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/03/29 :  11:09:24  Show Profile Send crion a Private Message
Denon 2900 går fri
Neotech går fri (Om vi talar deras S-Video kabel under 10m)
Z2 är jag inte lika säker på..

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/02 :  22:39:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag såg just "Master&Commander" som faktiskt var bättre än väntat.

Gjorde dock ett misstag...

Tyckte ljudet i början var lite lågt så jag höjde...
Sen kom kanonskotten och explosionerna...

Det lät som om rummet vi satt i var på väg att kollapsa, både vi och antagligen resten av hyreshuset jag bor i kunde KÄNNA explosionerna, jag visste att mitt system kunde spela kraftfullt men det här

En kompis satt intill subben. Hans kommentar när det lugnat sig lite: "Mina byxben fladdrade..."
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/02 :  23:19:44  Show Profile Send Margaux a Private Message

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000