HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skillnad på olika kylpasta
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/03/20 :  18:08:11  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Har ni märkt nån skillnad på värmeledningsförmågan med olika kylpasta?
Hur mycket kan det påverka effekttåligheten på transistorer om man använder t.ex. Arctic Silver istället för vanlig kiselpasta?

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/03/20 :  18:25:11  Show Profile Send Lash a Private Message
Artic silver kan leda ström och är därför olämplig till det mesta.
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/03/20 :  19:11:04  Show Profile Send dumbo a Private Message
Skillnaden är rätt liten IME. På en processor som kanske alstrar 60W kontinuerligt och har en stor biffig kylfläns med aktiv kylning så skiljer det någon enstaka grad.
Det borde rimligen bli mindre skillnad i en applikation som har lägre effekt.

Ang fal det är olämpligt med en kylpasta som leder, eller kan leda, ström så beror det ju på konstruktionen. Normalt har man ju ändå en isolerbricka mellan komponent och kylfläns om stömledningsförmågan spelar roll, så...
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/03/20 :  19:32:32  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
quote:
Ang fal det är olämpligt med en kylpasta som leder, eller kan leda, ström så beror det ju på konstruktionen. Normalt har man ju ändå en isolerbricka mellan komponent och kylfläns om stömledningsförmågan spelar roll, så...
enda tillfällen du ska använda elektriskt ledande kylpasta är om du inte använder isolerbrickor Punkt...

Är Arctic Silver så bra? någon som provat ??

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/03/20 :  21:45:45  Show Profile Send dumbo a Private Message
Om man har brickor emellan, vad spelar det då för roll? Eller är du en såndär som kladdar på "ordentligt med pasta, så det blir riktigt bra"? Man ska ha ett väldigt väldigt tunnt lager. Det ska bara fylla ut håligheterna i metallen. Lämpligen gnuggar man in pastan i håligheterna, torkar av överflöd och lägger sedan ett så tunnt lager man kan åstadkomma fast det ändå är heltäckande.

Nåväl.
Skillnaden är, som sagt, inte så himla stor. Att använda arctic silver har man nog inget att egentligen vinna på för "normalt" bruk. Jag bytte på processorn i min dator, mest för att testa. Jag kunde inte mäta upp någon skillnad. Jag har visserligen inte tillgång till så bra intrument för ändamålet.
Tittar man på de resultat de mäter upp på testsiter, så kan man notera en skillnad på 1-2 grader på en processor i en dator. Hur mycket det blir omvanlat i termisk resistans med jag inte. Jag besitter inga formler på att räkna på sånt.
Ska man överklocka sin dator till max kanske det finns ett syfte, men för normala ändamål finns det nog, som sagt inte mycket att vinna mot vanlig "noname" kiselfett.
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/03/21 :  13:56:19  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
quote:
Om man har brickor emellan, vad spelar det då för roll?
Hur tunnt man än lägger på pastan finns alltid risken att du får det på kanterna o då finns chansen att du får kontakt mellan komponent o kylfläns.
quote:
så kan man notera en skillnad på 1-2 grader på en processor i en dator
Knappt värt besväret med andra ord. Jag har gjord större förbättringar med att slipa kylfläns och/eller komponent. På en 1GHz Intel sjönk tempen 5 grader efter slipning av kylflänsen.

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/03/21 :  14:32:59  Show Profile Send dumbo a Private Message
Ja, slipning/polering gör nog större skillnad, om ytorna inte redan är ordentligt släta.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/21 :  14:56:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Två graderkan göra stor skillnad på en dator. Normaltemperaturen på en AMD kan ju ligga runt 60-63 grader vid belastning, vid 65 grader börjar larmet låta på min dator och vid närmare 70 stänger windows automatiskt av sig. Därför kan två grader kan betyda skillnaden mellan att behöva ljudliga fläktar och inte.

Dock räcker vanlig pasta gott för det flesta fall (även "normal" pasta är ju faktiskt riktigt bra)

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/21 :  15:31:41  Show Profile Send UrSv a Private Message
I en förstärkare kan ju skillnaden vara viktigt inte bara på kyflänsens temperatur. Om kylflänsens temperatur sjunker 2 grader kan det ju samtidigt betyda att die-temperaturen sjunker minst 5 grader vilket kan vara avgörande.
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/03/21 :  22:30:46  Show Profile Send dumbo a Private Message
Jag pratar ju om temp på die:n iofs.

f95toli:
En Athlon specad att klara iaf 90 grader utan att "dö", vill jag minnas från senast jag läste databladen. Lägre är ju ifos alltid bättre.
Fast har man en arbetstemperatur på över 60 grader är det något allvarligt fel på konstruktionen av låda/kylning. Med en väldigt lågmäld fläkt på en tämligen liten kylare och bara halvfart på nätaggsfläkten och datorn stående i en låda gjord i spånskiva och tveksam lufttillförsel kommer jag upp i dryga 50 grader på 100% last. Med allt på "fullt flås" och datorn stående fritt ligger jag på under 40 grader och även då låter inte datorn så mycket.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000