HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS-1 + xls?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

stef
Member

241 Posts

Posted - 2004/03/19 :  23:37:54  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Hej.

Postade angående detta i HFLS-stickyn men fick inte så bra respons...

Jag funderar på att bygga ett par HFLS-1 och köra dem tillsammans med en xls 10" + slav. Men jag skulle görna vilja höra dem spela innan jag satsar på ett bygge. Jag lyssnar på en del "baskrävande" musik, därav xls planerna. Ni som har HFLS-1:or har ju allihop berömt dem för att vara baskompetenta men jag är ändå tveksam till om jag skulle bli nöjd. Ett 6,5" element kan ju trots allt inte flytta så mycket luft.

Så vad tror ni som har HFLS-1:or om detta. Behöver de basstöd? Går det att göra en lyckad kombination mellan subben och hfls-1:orna? Finns det någon i Linköpingsområdet(eller Borås) som har ett par så kommer jag mer än gärna på hembesök för en provlyssning...det vore kanonkul!

I nuläget så har jag stora problem med stående vågor under 100 Hz. (fyrkantingt rum med betongväggar) Tror ni att det går att minska dessa med en rätt placerad subba? Angående ett ev. xls bygge så skulle jag vilja veta var ni tror om att driva tian med en hypex hs130, eller bör jag satsa på 200:an?

Jag sitter som ni märker och drömmer om en massa uppgraderingar...har funderat på att driva HFLS-1:orna med cambrigde nya azur förstärkare. Är det någon som vet om den testats i svensk hifi-press än? Jag hittar inte en enda recension på internet om den...någon som vet vart det kan finnas?

Ha en bra helg!!

edit: stavfel

| Hemsidan |

Edited by - stef on 2004/03/19 23:45:30

stef
Member

241 Posts

Posted - 2004/03/28 :  23:38:10  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Jag har inte lyssnat på några hfls-1:or än men det är på G. Under tiden så har jag simlulerat lite xls lådor.

Tycker det är svårt att veta vad som är "bra" och inte. Men här tycker jag att jag lyckats ganska bra. Bilderna visar simuleringar från unibox med en xls 10" + slav i med 24,2 l fysisk Vb och 446 g på slaven.

Vad tror ni då om detta? Går slaven i botten för tidigt?





ha det bra

| Hemsidan |
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/29 :  06:10:50  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Kan säga så här:

Vill du kräma lite mer än över normal volym räcker inte HS130 till. HS200 minst, ännu bättre med HS500

När jag har hållt på och mixtrat med XLS:en i 20-25 liter har standardslaven på 400g funkat bäst, helst 2st.

Sen att man haft 6st är en annan gåta...

Jag tror att XLSen passar perfekt ihop med HFLS-1. Dom har samma "snabbhet" och klang tycker jag.

Ibland kan XLSen kännas lite väl tajt och många faktiskt förderar SLS till att få håret att svalla. XLS vill liksom aldrig släppa taget om lådan på samma sätt.. (läs=jämför med Velodyne HGS..)


www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/29 :  06:12:09  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Om du lungnar dig lite så komer Hypex snart med classD steg.

400W hade varit perfekt...

www.hypex.nl

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2004/03/29 :  21:45:13  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Tack för svaret.
Misstänkte att HS 130 var i minsta laget så det lutar mot 200. Men class D stegen som kommer ser ju helt klart intressanta ut! Hittade inte så mycket information om dem, vet du när de släpps och ungefär vilken prisklass 400 W steget kommer ligga i?

Din beskrinvning av ljudet hos xls:arna passar nog mitt tycke väldigt bra. Tajt bas är konon, den ska ju som sagt inte vara till hemmabio. Men jag förstår inte riktigt vad du menar... "håret att svalla"?

Två slavar är nog en god idé, men det blir ju ganksa dyrt. Jag tror att jag bygger med en först för att testa och sedan skaffar en till om det behövs.

Körde du med 6 Maxmartin?!?!

Mvh

| Hemsidan |
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/29 :  22:26:19  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
ja, körde med en hel del faktiskt. HS500 klarar en hel del basar.

Gissa om det var drag i bonnen med Hitta Nemo..

Jag får återkomma ang nya Hypex.

Har du inte råd till 2st 10:ior så ta 1st 12: istället.


Med håret börjar svalla menar jag förmågan att greppa tag om lyssnaren och ruska om. XLSen är såpass kontrollerad och har så pass låg dist att basen nästan aldrig vill släppa kontrollen.

Ungefär som Velodyne har med sina HGS basar; SERVO-styrning.

Det är ju förvisso en annan sak med 6st då man kan börja prata om att flytta luft.


www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/29 :  22:28:46  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Intressant att se vad det blir av detta XLS bygge, har själv funderingar runt basmodul alt. subbas til mina HFLS-1...som sagt, de är kompetenta i basen för att vara stativare, men lite mer fläskig djupbas är aldrig fel.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2004/03/29 :  23:21:22  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Maxmartin: kan tro att det var drag då .

Ja en 12" slav är ju helt klart ett alternativ, det ser ju inte lika bra ut tillsammans med 10:an men estetiken är ju inte lika viktig som musiken!

SERVO styrning? Något extra som driver elementet eller vad menar du?Jag är tacksam om du kan delge lite info om de nya stegen. Det är absolut ingen brådska.

mangew: Bygget är än så länge bara i planeringsstadiet. Har fullt upp med studier nu så det blir först till sommaren .
Helt sant, djupbas är aldrig fel! Helt klart en viktigt del av musiken.

Mvh

| Hemsidan |

Edited by - stef on 2004/03/29 23:25:10
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/30 :  01:21:40  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Stef: Du kan ju montera den i botten om du vill men då du max ha 425g vikten annars är det stor risk att konen börjar hänga.

Den extra kopplingen till rummet tackar man inte nej till direkt

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2004/03/30 :  13:11:17  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
ja det kan man ju göra. Har tidigare mest läst negativa saker om bottenmontering. Typ att basen får jobba mot gravitationen och sånt, men det är kanske inte är något problem men så liten vikt då...




| Hemsidan |
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/30 :  14:06:47  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag tycker det ger ett extra dra i botten faktiskt. Känns mer som basen tar tag i rummet på ett bättre sätt.

AudioPro gör ju såhär också och deras subbar är inte helt fel...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2004/03/30 :  17:57:07  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
ok. menar du att montera både slaven och elementet i botten eller endast slaven?


Vad tror ni om att komma tillrätta med rumsesonanser med en sub. Har som sagt en del problem med det...
Kan tänka mig att det kan bli bättre som man plcerar subben i noden på de stående vågorna, dvs i mitten av rummet.

Ha en bra kväll

| Hemsidan |
Go to Top of Page

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/03/31 :  11:19:39  Show Profile Send micckke a Private Message
Har lite funderingar ang lådfolym på sub.
Jag har 2 slavar till min 10" xls, de sitter nu i en låda på ca 27 liter. Är det någon som testat att öka på lådan till 40-60 liter? Vad händer då tro, går den djupare fast den blir mindre musikalisk kanske. Borde ju finnas någon som åtminstone simulerat störr lådvolym.

Har en annan fundering med. Jag testade basen till några filmer idag. När jag kikade på We were soldiers så spelade den på väldigt bra. Höjde ljudet lite, när det kom till dom värsta explosionerna så small det till i subben. Det lät riktigt illa (det liksom "poffade" till). Testade igen med lite lägre volym. Då lät det bra. Men när jag sedan höjde igen så "small" del till. Har ni några erfarenheter av hur det låter när den blir överbelastad och "slår igenom". Har testat flera andra filmer med minst lika mycket bas och massor av musik. Då har det inte varit någon antydan till överbelastning.

Förresten är det väldigt skadligt när den "slår igenom" eller är det mest att det låter illa?

Edited by - micckke on 2004/03/31 11:23:21
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2004/03/31 :  11:43:18  Show Profile Send Rishna a Private Message
Jag har hört en XLS 12" gå i botten i en 50 liters låda med en enkel slav på 290 g. Det small till ordentligt och efter att ha lyssnat på samma element i en 35 liters låda med 625 g. i slavvikt var problemet borta. Antagligen kan du experimentera en aning med vikten i slavarna. Troligtvis tillåts basen svänga väl mycket pga. slavarnas för låga vikt. Jag är inte någon expert men det kan vara så det ligger till.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/31 :  12:01:53  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej,

Det kan nog funka med XLS tillsammans med HFLS-1.

Min kollega Anders, på www.agelektronik.com , har ett klass D steg som verkligen klarar av att driva XLS. Det är på 150 watt vilket "är mer än det låter". Vi har själva testat det med XLS och det ger otroligt mycket effekt!
Nätdelen behöver inte alls bli så stressad som med traditionell förstärkarteknik. Vill minnas steget kostar 2800kr, men jag är osäker på exakt pris. Ta kontakt med Anders om du är intresserad!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2004/03/31 :  16:39:58  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
micke: Jag har inte testat att simulera två slavar i stor låda än. Kan göra det senare ikväll, hinner inte just nu. Har du några bilder på ditt bygge? Vore kul att se.

epkpeng: Det steget låter intressant, ska ta och maila Anders för lite mer info.
Visst har du provat att köra HFLS-1 med xls 10"? Har läst lite om det i nån tråd. Har du labbat vidare nått med subben? Några nya lyssningsintryck?


OT: Sverige vinner ikväll!!!! (2-1)

| Hemsidan |
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/03/31 :  17:09:11  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Nu börjar den här tråden bli intressant =) I mitt bakhuvud växer en XLS-subba fram till mina kommande HFLS-1:or (elementen ligger på sängen och det kliar i fingrarna). Detta tänkte jag försöka driva med en BPA2000 (4st LM3886). Räcker effekten till så räcker, annars får det bli något annat.

Min tanke var något i stil med 10" XLS med slav. Storleken på slav vet jag inte riktigt än. Vad gäller montering av slav i botten på lådan så tycker jag det verkar intressant!

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/31 :  18:37:51  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag körde inte XLS med HFLS-1 utan med Admon. Admon är en högtalare i lite annan prisklass än HFLS-1...

Med en subb till HFLS-1 skulle jag tänka mig att delningsfiltret skulle justeras litet.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2004/03/31 :  18:49:33  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
hehe..jo Admon ser genomarbetad ut

quote:
Med en subb till HFLS-1 skulle jag tänka mig att delningsfiltret skulle justeras litet.


Hur tror du att filtret skulle ändras? Behövs det högpass till basen? Delningen mellan diskanten och basen borde väl inte ändras...

Jag tänkte att man kan plugga porten på hfls-1 när man kör dom med subb.

| Hemsidan |
Go to Top of Page

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/03/31 :  19:04:32  Show Profile Send micckke a Private Message
Stef:

Om du vill så skulle jag vara väldigt tacksam om du fick fram några frekvenskurvor. Både det jag har nu, 27 liter en mindre modell och några större. (Om du får fram det så är min mail mikael.jonsson6@comhem.se)
Tack på förhand.

Ang min sub så har jag inga bilder på den än. Jag har inte byggt den själv utan jag köpte den ganska nyligen. Den var då färdigbyggd men det är ingen faner eller så på den. Bara svartsprayad mdf. Ska fixa bilder när den är klar.

Edited by - micckke on 2004/03/31 19:07:59
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/31 :  21:44:13  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Slaven bara i botten

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000