Author |
Topic |
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/03/20 : 11:01:28
|
Det är sådana förstärkare jag inte förstår mig på - varför lämna lådan halvtom ? Jag ser inte heller kondensatorbanken men den måste finnas någonstans direkt efter likriktarna. Ökar du kapacitansen så snabbar du upp attackerna men har du för mycket kondingar i förhållande till transformatorns storlek så blir ljudet snabbt men tunnt...
Det påverkar alltid ljudet! Som skoj skull kan man göra en kondensatorbank som man med krokodiklämma (eller lödning) kopplar parallellt med den existerande - och så sätter man sig ner och lyssnar
Kolla också om det finns en bra foliekondensator parallellt med kondensatorbanken - många konstruktörer missar sådana grundläggande saker. Man använder många små kondingar eftersom de är bättre vid höga frekvenser - men de är inte så bra som filterkondensatorer.
Jag moddade en av de bästa tuners som byggts genom att helt enkelt byta kondingarna mot nyare med samma fysiska storlek men med mer kapacitans. Det gjorde mycket stor skillnad! Men ljudet var nu lite vasst och det var först efter att jag lött foliekondensatorer parallellt som det blev riktigt bra.
På liknande sätt har jag moddat ett antal Magnum Dynalab's tuner genom att byta ut den löjligt lilla trafon samt göra en rejäl kondensatorbank och efteråt spelar den i en mycket högre division
Tillägg: Kondingarna finns direkt under kretskortet (kort förbindelse!) |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
Edited by - eliot on 2004/03/20 11:24:09 |
|
|
Mnyb
Member
271 Posts |
Posted - 2004/03/20 : 12:16:07
|
Är konstruktören ricktigt listig så sitter folie kondningarna bara några cm från transistorerna, då blir det ännu effektivare. |
Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3 |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/03/20 : 15:15:35
|
quote: Är konstruktören ricktigt listig så sitter folie kondningarna bara några cm från transistorerna, då blir det ännu effektivare.
- Helt rätt - men nu hamnar vi på DIY
- Men vi behöver folk som köper svenska prylar och får fart på vår ekonomi |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Lepra
Member
524 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 16:24:17
|
Jag har en bild i mitt galleri med en naken Thor. |
Frozen Brains Tell No Tales |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
|
krippe
Member
292 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 20:20:02
|
Härligt Lepra och Drkim!! |
|
|
Lepra
Member
524 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 20:55:38
|
Som en liten bonus!
|
Frozen Brains Tell No Tales |
|
|
DIYamps
Ej medlem längre
785 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 21:09:48
|
Är den lilla runda ratten en volymkontroll eller ingångsväljare ? |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 21:28:11
|
"Är den lilla runda ratten en volymkontroll eller ingångsväljare ?"
Volym.
|
Konsult hos Consulterna |
|
|
kurt
Member
219 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 23:36:07
|
Vad är det som gör att de där förstärkarna kostar 20-30 tusen? Inkromet verkar inte så märkvärdigt.
Kurt |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/03/23 : 00:45:44
|
Kurt,,, Kan inte du bygga en så vi får se vad det skulle kosta ?! :)
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Topic |
|