HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativhögtalare=HIFI?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/03/18 :  19:52:51  Show Profile Send magnus a Private Message
HEJ! Funderade lite över begreppet hifi.naturtroget ljud,läser ibland i vissa tidningar när folk retar sig över att
dom testat en micro anläggning och kanske nämnt ordet hifi.Frågan blir DÅ!Kan man kalla en liten högtalare med ett
freqvensomfång på 50-20khz hifi alt HIGH END? Om en förstärkare hade haft samma egenskaper så skulle audiofiler skrika rakt ut.
Tycker att små stativhögtalare kan låta mycket bra, men mycket information i de lägre registret kommer aldrig eller mycket sällan
lysnaren till godo.Information som i verkliga livet ger instrument och lokaler sin egen prägel.
Eller är hifi att en produkt låter naturtroget i det den gör(låter)??

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/18 :  20:21:41  Show Profile Send eliot a Private Message
Det är mycket lättare att göra en liten högtalare som låter mycket bra eftersom det är just basen som förutom att ta plats och fördyra konstruktionen också lätt får allt att vibrera. De välkända Rogers LS 3a blev just så välkända eftersom de gjorde det de gjorde mycket bra. Jag brukar därför rekommendera små högtalare om man inte vill investera så mycket. De tar naturligtvis inte mindre plats än en stativare då det ju är golvytan som räknas så man tjänar alltså inte plats.
- Eftersom det så känsliga röstområdet till största delen ligger i bashögtalaren och det naturligtvis återges bättre med ett mindre element så finns det mycket som talar för små högtalare....
Man får betala förhållandevis mycket mer om man vill ha samma kvalitet på ljudet och mer bas! Det hela är en avvägning.

Man klarar sig också med mindre effekt om man inte har så stort basmembran - så summa summarum kan extra 10Hz nedåt bli dyrt vid bibehållen ljudkvalitet

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/03/18 :  20:44:41  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag håller faktiskt med i frågeställningen...Tycker att begreppet High End används på tok för ofta....En High End högtalare (som diskuteras i detta fall) ska enligt mitt sätt att se på saken INTE lämna ute viktig information i musiken...Ok, röstinformation är mkt viktig, MEN musik är för mig inget alls utan ett gediget fundament...

Jag har hittills inte lyssnat till någon stativare som har spelat tillfredsställande bas (i mina öron), vissa kommer nära, men inte alls ända fram...

Ska försöka mig på en jämförelse med något ur en annan värld än HiFi:
Skall en Ferrari F50 få kallas supersportbil om den inte hade backväxel? Visst, den presterar rejält, men är inte komplett....

Till er som tycker detta är en usel liknelse säger jag: Jag håller med...men jag kom inte på nåt annat...nåväl, ni fattar poängen...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/03/18 :  21:06:20  Show Profile Send magnus a Private Message
Liknelsen med sportbil var kul.Tänk er en häftig låg o bred sportbil,+ 1.2L 4cyl motor !!!Hur kul?
Sticker ut hakan och säger att en högtalare som inte kan återge lågbasen, kan kallas high end!
värre HIFI!!
Om jag berättade att jag har en mikrofon som är super bra men upptagningsfreqvensen är bara mellen 400-3ooohz
men där är den kanon,hur många vill använda den???Celin Dion???
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/03/18 :  21:08:24  Show Profile Send magnus a Private Message
Rättelse (INTE kan kallas HIGH END)
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/18 :  22:02:14  Show Profile Send eliot a Private Message
Visst används begreppet HighEnd alldeles för ofta och det är ytterst få här på forumet som har en HighEnd-anläggning om man med HighEnd menar All out assault, se http://forum.audiogon.com/cgi-bin/frv.pl.

- Jag kan gå med på att när det gäller högtalare så skall det helst vara fullrange och inte små tvåvägssystem. Men det finns många små tvåvägare som definitivt har mycket bättre upplösning än stora högtalare så detaljrikedom mm måste också ingå som kriterium. Det finns förhoppningsvis en viss korrelation med priset men var skall man dra gränsen ?!?

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/03/19 07:16:42
Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2004/03/18 :  22:27:21  Show Profile Send masur a Private Message
quote:
Sticker ut hakan och säger att en högtalare som inte kan återge lågbasen, INTE kan kallas high end!


QUADs elektrostater (golvhögtalare) är en klassisker som av många anses hålla referensklass och således vara High-End. Detta trots att basen är relativt tunn framför allt i de äldre modellerna. Således kan de inte allt men det de kan är av yppersta klass och har trollbundit mången lyssnare. Det är ett faktum sedan 1956! Först kom ESL57 som tillverkades under 25 år och 1981 kom ESL63. Om jag minns rätt kom de aktuella modellerna, ESL988/ESL989 år 2000. Tre modellbyten under närmare 50 år talar sitt tydliga språk.
En högtalare behöver inte kunna allt men om den kan tillräckligt mycket och är tillräckligt bra så är det High-End. Ribban höjs med åren men för mig är QUAD ESL High-End.



Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2004/03/18 :  22:36:07  Show Profile Send masur a Private Message
Vill tillägga att en kompetent stativhögtalare räcker långt och är fullt tillräckligt för kompetent välljud. Kanske inte High-End men inte så långt ifrån.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/18 :  22:37:54  Show Profile Send eliot a Private Message
Håller helt med masur!
- Var mycket förtjust i ESL63 - men de var rätt breda så jag mätte och mätte och kom fram till att de inte fick plats i min dåvarande lägenhet

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/03/18 :  23:09:27  Show Profile Send Snutten a Private Message
Onödig tråd tycker jag, det är ju alltid en personlig åsikt mer än fakta vad som kan kallas HIFI. Trådens skapare antyder att stativare inte kan återge trovärdig musikåtergivning och det håller jag inte med om, alltså igen, en personlig åsikt och ingen "sanning". Sen var det ju det där med rummet....Hade vi alla hur mycket pengar som helst, ja då hade vi naturligtvis haft rum på en 50 kvadrat med värsta golvarna och elektronik därtill. Så en bra stativare som återger det den klarar av på ett bra sätt är nog att föredra framför en golvare som ger mer bas men knappast låter mer HIFI än stativare för samma surt ihoparbetade pengar.

Edited by - Snutten on 2004/03/19 00:12:23
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/18 :  23:10:49  Show Profile Send sampix a Private Message
Ordet "High End" är både uttjatat och diffust

När det gäller stativhögtalare så är de med sina små lådor och mindre element självklart inte några fullrange-högtalare. Däremot får man se till dess många fördelar; som någon tidigare skrev, det är mycket billigare att bygga en stativhögtalare då själv högtalarlådan äter upp stora delar av budgeten. Dvs man får ofta en mer upplöst och välbyggd högtalare,..men får offra det allra sista i basen.
När det sedan gäller lyssningrummet, så kanske ytrymmet inte är det man vinner på genom att köpa en stativhögtalare. Utan istället att en mindre högtalare gör minde inverkan på rummet (ja, pågrund av bristande bas),.. Men alla har faktiskt inte ett proffsbyggt ljudrum, utan får snällt ha sin anläggning i ett trångt vardagsrum

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

magnan
Member

55 Posts

Posted - 2004/03/18 :  23:28:46  Show Profile Send magnan a Private Message
en ferrari kan ju kallas "high end" i vissa sammanhang men skall jag till stranden med frugan, barnen och vagnar så fungerar ju inte en ferrari tillfredställande men en 245dl skulle det i detta fall...det ferrarin gör bra gör den bra..."high end" rent av...men jag skulle behöva en 245 med...

det är väl upplevelsen som man är ute efter, ger stativaren rysningar ut efter ryggraden så är det väl kanske "high end" på samma grunder som ferrarin

bara det låter bra!...eller bara det låter!?
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/18 :  23:49:54  Show Profile Send Per G a Private Message
En bra stativare är solklart HiFi!
Att en stativare inte skulle kunna återge normal musik pga av för tunn botten tycker jag är rent nys. Får väl lov att erkänna att jag själv undeer många år tyckte att stativare var ointressant och tyckte att det måste vara en golvare för att kunna spela musik med full pondus.
Idag lever jag med en liten stativare med en femtummare och den spelar med betydligt bättre pondus än vad storleken antyder.
Kan väl nämna att det i kamratkretsen finns en person som har JM Labs Utopia mini (i och för sig också en stativare men avsevärt större) och Mirage M1 och han har definitivt inga synpunkter på att mina högtalare skulle sakna bas.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/03/18 :  23:50:58  Show Profile Send magnus a Private Message
Ville bara se lite funderingar i ämnet med denna tråd.Då jag tycker att det går devalvering i utryck som hifi o high end mm
i dag.kollar man i annonser står det (värsta high end stereon) så är det en "Gettoblaster"...
håller personligen med många i sina inlägg att storleken har betydelse. men då är det mer rummets storlek inte högtalarnas.
för välljudet. Snutten jag håller inte med dej om att denna tråden är onödig,för jag tycker att vi som värdesätter ljudet
och musiken måste hålla ribban högt annars annonserar snart ON OFF o Siba att dom säljer High End...
Har själv ingen high end hemma men välljud!!!!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/19 :  00:00:08  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
och musiken måste hålla ribban högt annars annonserar snart ON OFF o Siba att dom säljer High End...


Vilket teoretiskt sätt skulle kunna vara helt möjligt, då uttrycket High End inte är reserverat till ett fåtal märken, utan prestandan.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/19 :  00:08:49  Show Profile Send Per G a Private Message
Hemska tanke, RIP OFF och Elfjanten har väl aldrig sålt något som ens påminner om välljud!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/03/19 :  00:09:52  Show Profile Send Snutten a Private Message
magnus: jag tycker du blandar ihop begreppen/ämnena, i rubriken står det en sak men i texten en annan, kanske du ska byta rubrik på tråden. Tex "Microanläggning=HiFI?" Här på forumet menar vi oftast en "riktig" högtalare när vi talar om stativare, inte en högtalare som ingår i en sk microanläggning o dylikt. Jag har aldrig motsagt dig vad gäller att microanläggningar, visst ska vi hålla ribban högt när man talar om HiFi, det håller jag med om. Vad gäller onödig tråd, läs mitt förra inlägg.

Edited by - Snutten on 2004/03/19 00:12:03
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/19 :  00:33:33  Show Profile Send edison a Private Message
Per G:

"Rip off" säljer (sålde?) Audio Pro, och "Elfjanten" har vad jag minns till och med sålt Energy Veritas...

Att dessa "hifi"-butiker egentligen inte borde ägna sej åt sånt dom inte förstår sej på är en annan sak...jag menar inte får du bästa kunskapen vid valet av Hifi där...eller ?
(I allmännhet säljs inte "riktig" hifi i några "vanliga" radiobutiker men det finns ju undantag, som alltid...)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/19 :  00:49:51  Show Profile Send sampix a Private Message
Magnus>
Det lär gå att få tag på Sony ES-produkter, och som någon tidigare skrev Energy Veritas hos Elgiganten. Om de vill sätta "HighEnd"-skylter på dessa varor, så är de absolut inte mer fel ute än många andra som misstolkat detta uttryck.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2004/03/19 :  07:55:35  Show Profile Send masur a Private Message
"Elfjanten" sålde tidigare Mission via egen agentur. En gång i tiden innan namnbytet till "Rip off" sålde man bl.a. H/K.
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/19 :  08:40:18  Show Profile Send Per G a Private Message
Jag var nog otydlig, enstaka märken som dom säljer kan ju vara bra. Jag hävdar dock fortfarande att det inte går att lyssna på enskilda produkter och det jag menade var att jag har aldrig hört ett bra system i dessa butiker.
I ärlighetens namn så så får jag väl lov att erkänna att besöken där är få.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/19 :  09:01:04  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog säga att har man hört en bra stativare så VET man att det är HighEnd !!! Det finns inte många golvare som kan få den närvaron och energin som en riktigt bra stativare kan återge...

/M
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/03/19 :  10:58:41  Show Profile Send lasselite a Private Message
Stativare med några subbar lär väl uppfylla alla krav på återgivning i alla register, och därmed kunna vara high end som del i ett system.

Dom stora kedjorna säljer inte välljud... visst fasen kan dom göra det, att säga något annat är bara fjantigt snobberi.

Dom säljer kanske inte high end, men hifi och välljud kan man mycket väl springa på även i dessa butiker. Att man aldrig hört ett bra system hos bjässarna kan ju ha med hur grejerna är uppställda att göra. Hur många högtalare låter bra i 1000m2lokaler med fem meters takhöjd?

Martin H: har inte du ett vad att anta (eller vågar du inte?)
Go to Top of Page

magnan
Member

55 Posts

Posted - 2004/03/19 :  11:48:57  Show Profile Send magnan a Private Message
I Stereophile delar man in i klass a,b,c... och klass a,b,c-"restricted extreme lf", i den senare (A) finns bla Focal-JMlab Micro Utopia Be, PeakConsult InCognito och Revel Performa M20, alla tre stativare och anses (av tidningen) vara "high end"...nu sitter ju inte denna publikation inne med "den enda sanningen"

vissa 15"-bildskärmar kan ju visa en extrem bildkvalitet men de ger ju ingen biokänsla direkt men den bild de visar är ju fortfarande av yppersta klass

bara det låter bra!...eller bara det låter!?
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/20 :  09:59:24  Show Profile Send Per G a Private Message
Ojdå, jag trampade visst någon på tårna. Kan inte minnas att jag blivit kallad fjantig snobb förut men någon gång ska vara den första.
Kanske är det så att man åldras med klass?
Men min åsikt står jag för.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000