HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lite allmänna frågor ang. högtalarbygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/03/18 :  16:34:40  Show Profile Send dumbo a Private Message
Jag har nu beställt två st Tangband W3-871 och ska bygga lådor till dessa.
Detta dels för att jag vill ha ett par vettigare högtalare på jobbet och dels för att det blir ett par relativt små lådor som passar alldeles utmärkt för mig att 1. Testa på att jobba med MDF (vilket jag inte gjort innan) och 2. Testa att fanéra (vilket jag inte heller gjort innan), utan att det behöver kosta särskilt mycket att misslyckas. :-)

Jag hade tänkt mig att gå på en färdig lösning i form av de översta lådorna på denna sida (de har varit uppe på forumet tidigare): http://home.new.rr.com/zaph/audio/audio-speaker11.html

Jag undrar dock över värdena på notchfiltret (det var länge sedan jag räknade filter så jag kommer inte ihåg hur man gör). Menar han verkligen att det ska vara 8.2 millifarad? mikrofarad låter ju troligare tykcer jag. FINNS det öht lämpliga kondingar att få tag på på 8.2mF?
Om han nu skrivit fel på kondigen, har har gjort det på drosseln åxå? 0.7mH låter väl rätt vettigt förstås, men...

Hur lättarbetat är MDF? Går det att slipa ner fasningen av baffeln på något smidigt sätt utan en hel slöjdsal att tillgå? Jag kan nog låna en planslip om det är så.

Lådorna borde väl räcka att limma ihop? Finns väl knappast mycket att vinna på att skruva åxå på ett par så små lådor?

Vad jag förstått är olika typer av fanér olika lättarbetade. Jag har funderat på körsbär. Är det lätt eller svårt att jobba med? Finns det kanske lämpligare träslag för någon som är helt ny på detdär med fanér?

Jag kommer antagligen att lacka på fanéren, men vad applicerar man lämpligen lacken med?
En vanlig pensel är väl kanske inte optimalt att lacka med? En kollega pratade om något slags filtpensel eller liknande som skulle ge en finish som är snarlik den man får om man sprutlackerar. Någon som vet mer om det?
Hur många lager ska man ha och vad för lack är lämpligt? Vill ha en hård och fin yta och inte något såndär med den vita plastlacken, som blir "seg" när den torkat, som man använde i slöjden. Jag har sökt lite på forumet ang. ytbehandling men inte hittat några helt bra svar. Jag har hittat betydligt mer info om olja än om lack.
Alla tips är välkomna!

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/18 :  16:40:47  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag gjorde nåt liknande men tunnare och rundade hörn istället. MDF är som smör att jobba i om man inte tycker nåt annat. Fanera går utmärkt och är lättare ju mindre ytor det handlar om.

Kondingen skall säkert vara 8.2 uF och anledningen till att det står mF är säkert att han är amerikan och inte har nåt my på tangentbordet. Spolen skall nog vara 0.7 mH och 0.68 är tillräckligt nära om du inte hittar 0.7 tycker jag.

Körsbär är ganska lättarbetat om det inte är för tjockt. Själv har jag byggt Proac-kloner, HFLS-1 och dessa W3-871s med körsbär och skulle inte komma på nåt annat än att olja körsbär. Olja, slipa och olja igen. Blir finfint och ALLTID snyggt resultat. Lacka kan gå lite hur som helst tycker jag.

Edited by - UrSv on 2004/03/18 16:44:55
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/03/18 :  22:33:03  Show Profile Send dumbo a Private Message
"Om man inte tycker nåt annat"? :-)
Det kan vara lite hur som helst beroende på vem man frågar mao? :-)
Jag får testa lite och se hur det går. Blir det inte bra får jag väl sätta dit en helt platt baffel istället. :-)

Vad har du använt för olja då?
Jag har sökt här på forumet och alla har sin egen uppfattning om vad man ska ha för olja och fall man ska blanda i annat osv. Om nån säger att man ska ha linolja så kommer nästa och säger, "Jo, det är bra, men om man kokar upp det och blandar i lite xxxx så får man ett yyyy resultat." osv.
Verkar vara en djungel.
Enklare med ett kort "cellulosalack". :-)

Ang fanéret. Det är bättre att ta 0.6-0.7mm istället för något som är över millimetern då?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000