HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Softstart med termistor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/01/13 :  19:23:33  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Min softstart i ICE Power funkar inte till 100%. DEt är ett relä som inte riktigt verkar må bra oc ibland "fladdrar" det eller hur man skall säga....

Jag tänkte att jag kanske skulel ersätta softstarten med en termistor softstart. Har tittat lite på ELFAS utbud men vet inte riktigt vad jag skall välja. Någon som har några idéer och än hellre idéer och GODA erfarenheter?

Vänligen

StefanB

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012558.htm

läs mer på: http://hello.to/hifi

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2004/01/13 :  19:54:44  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Nelson Pass använder sig av termistorer i sina förstärkare, åtminstone i Aleph serien.

Kolla runt lite på www.diyaudio.com och sök på "CL-60".

Har själv planer på att bygga en Aleph 2 och har då tänkt att använda mig av denna termistor från Elfa 60-292-76

Lycka till

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/01/14 :  07:33:13  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Vad är det som gör att du väljer just denna???? Kan man paralellkoppla några stycken? (Om nu det kan vara bra) Kanske paralellkoppla med en konding?

Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/01/14 :  09:46:31  Show Profile Send Freddie a Private Message
StefanB,
Att parallellkoppla termistorn med en konding låter inte som någon vidare bra lösning då termistorn inte längre borde funka som mjukstart (strömmen lär passera genom kondingen istället för genom termistorn om kondensatorn har någorlunda hög kapacitans). Att parallellkoppla termistorerna lär inte heller vara någon bra lösning, då motståndet kommer att minska (och det blir en sämre mjukstart). Då vore nog det nog bättre att seriekoppla några istället, men det lär ju inte behövas.

/Freddie

Edited by - Freddie on 2004/01/14 09:55:28
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/01/14 :  09:50:22  Show Profile Send Freddie a Private Message
Vore det inte bättre att försöka fixa mjukstarten i ditt steg?

/Freddie
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/01/14 :  09:57:42  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Nackdelen med NTC är att de återställer sig så långsamt (svalnar) och att de blir grymt varma i drift. Annars funkar det... Fördelen med ett elektroniskt arrangemang är att detta skydd även funkar på korta "glitchar" som kan räcka för att blåsa säkringen för toroidnätdelar.
Jag kanske ska uppgradera min mjukstart från 1989 till modell 2004? Det verkar finnas marknad för detta. Detta var ett snabbt skydd samt även relästyrd "huvudströmbrytare".

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/01/14 09:58:44
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/14 :  10:05:04  Show Profile Send UrSv a Private Message
Anledningen till att alla söker på CL-60 är att det är en standardkomponent i Pass produkter och väldans vanligt på Digi-Key. I Sverige använder vi nog nåt annat. Jag tror inte att det är rätt mjukstart för en ICE-Powermodul dock. Det fungerar nog bättre i en Klass A-förstärkare eftersom initialt är termistorns resistans hög och begränsar startströmmen. Efterhand (1 sekund typ) värms termistorn upp och resistansen sjukner till delar av en Ohm vilket innebär att den inte påverkar driften speciellt mycket och dessutom är strömförbrukningen konstant för en Klass A (i stort) vilket innebär att resistansen inte ändras märkbart och det blir ett konstant spänningsfall över termistorn. Med en ICE-Power dras nästan ingen ström (såvitt jag vet) när man inte spelar och resistansen går upp igen efter att nätdelen har laddats. Detta innebär att man får en resistans som hela tiden varierar med hur hårt man spelar viket verkar lite sub-optimalt.

Huruvida parallellkoppling eller seriekoppling är bra eller dåligt beror på vilken termistor man väljer och vilken förstärkare det sitter i. Båda alternativen kan vara lika rätt.

Bygg en vanlig mjukstart istället.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/01/14 :  10:15:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Sådana här "surge limiters" används i switchade agg där man ska ladda kondingar direkt från likriktat 230 VAC. Dessa NTC:er räddar både konding och likriktarbrygga, inte så mycket säkringen i väggen eftersom förloppet är så snabbt. När det gäller NTC så ska de absolut INTE parallellkopplas. Gå in i datablad och välj den som passar. Fiddla inte.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/14 :  10:23:33  Show Profile Send UrSv a Private Message
Och varför skall de inte parallellkopplas. Nelson gör ju det överallt verkar det ju som...

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=299711#post299711
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/01/14 :  10:58:11  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Är du säker på att det är NTC och inte PTC? Det är möjligt att de funkar men parallellkoppla komponenter med NTC blir ju en tävlan, den som är varm blir varmare vilket gör att den andra blir kallare....

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/14 :  11:22:25  Show Profile Send UrSv a Private Message
Lite OT...

Visst blir det lite bråk om vem som är "bäst" men likafullt är ju spänningsfallet lika över alla och likartade strömmar går genom varje initialt. Det är ju bara för att initialt ha typ 10+ Ohm för att minska inrusningsströmmen och därefter får man ju ett lågt värde totalt (typ 0.1 Ohm) vilket innebär att obalans inte är så viktigt. Förutom detta lägger man ju sig något högre i resistans och något lägre i temperatur vilket kan vara trevligt istället för den "normala" 150 graders drifttemperaturen. Att det är NTC tycker jag verkar rimligt för annars skulle ju resistansen öka med temperaturen och förlusterna öka ju mer ström man drog. Inte riktigt vad man vill åstadkomma. Om jag inte fattat NTC/PTC fel alltså...

Edited by - UrSv on 2004/01/14 11:25:00
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/01/14 :  11:51:13  Show Profile Send Freddie a Private Message
Nelson Pass använder mkt riktigt parallellkopplade termistorer i sin XA200 (4st parallellt). Termistorerna är Keystone CL60 vilket är en NTC termistor. http://www.thermometrics.com/assets/images/cl.pdf

För övrigt om någon är intresserad så använder han termistorerna som ett CRCRC-filter (konding/termistor/konding/termistor/konding) i XA-200 förstärkaren.

Man lär sig något nytt varje dag

OT: Hoppas att mitt QRV06 steg kommer att fungera idag, när jag ska provköra det i min nybyggda låda

/Freddie

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/01/14 :  13:01:47  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag var inne lite grann på NTC-motstånd i ett projekt på jobbet och jag tyckte det verkade vara en "trubbig" komponent, svår att verkligen skräddarsy för applikationen.

Det är säkert lite lurigt om man har en stor startström sedan en mycket varierande normalström. Det kanske är en framkomlig väg att köra enligt Nelson Pass.

Jag hoppas också att du lyckas, Freddie, tänk dock på en eventuell nödvändighet av offsettrimning.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/01/14 13:56:51
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/14 :  13:32:14  Show Profile Send UrSv a Private Message
P-A,
precis som jag nämnde funkar det säkert kalas för Klass A men värre för allt annat.

Freddie,
Precis. Vi hittar nog enklast SG220, SG42 eller liknande på Elfa.

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/03/18 :  17:30:26  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Nu MÅSTE jag få igång mitt slutsteg igen så imorgon inhandlar jag nog en ”termistor”. (NTC motstånd) Först måste jag ställa en oerhört banal fråga, räcker det med EN termistor eller måste jag ha två stycken? En ingående ledare är ju ”het” och den andra en ”retur”, skall det sitta en termistor på bägge dessa eller räcker det med termistor på en av dem?

Tänkte köpa SG 40 på ELFA. Den har en resistans vid rumstemperatur på 10 ohm, en maxström på 8 ampere och en max.res. vid maxström på 0,1 ohm. Låter detta som vettiga värden?

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/18 :  17:41:16  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det räcker med en men jag skulle nog se till att få igång mjukstarten hellre än att använda den lösningen till den förstärkaren. Kan bli riktigt konstigt.

Kolla med P-A, han har ju en lysande mjukstart...
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/03/18 :  18:22:12  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag har varit i kontakt med P-A och han har tyvärr slut kretskort för tillfället, ny leverans om några veckor

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/18 :  18:24:27  Show Profile Send UrSv a Private Message
Rackarns.
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2004/03/18 :  19:13:57  Show Profile Send knabsol a Private Message
Hej!
Andra lösningar du kan kika på är:
http://sound.westhost.com/project39.htm
och
http://mitglied.lycos.de/Promitheus/delay_circuit_for_toroids.htm
På den senare har du PCB oxå om du vill etsa själv...den verkar även en del på diyaudio rekommendera.
Lycka till!

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/18 :  22:01:28  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Stefan, spränger du propparna i huset? Om inte, vänta tills jag har fått fler kretskort eller så får du skynda dig nu och suga det sista för en billig penning. Ska du greja med NTC-motstånd så bör detta ske med smak, så att man får rätt värde.

Mjukstarten har man för att inte blåsa propparna såvida inte det handlar om ett primärswitchat agg. Då vill man skydda likriktorbryggan och kondingarna.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/03/18 22:06:44
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/18 :  22:03:24  Show Profile Send UrSv a Private Message
Man kan ju också sätta dit ytterligare en brytare som man kopllar över termistorn som man kortsluter termistorn med efter ett par sekunder så har man helmanuelliserad mjukstart...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000