HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mätmikrofon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/03/17 :  22:30:32  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag har jagat mätmikrofoner ett tag.
Köpt ett antal och testat.
Jag hittade en på Biltema som "heter" 23-545. Jag har testmätt och kan konstatera att den når upp till över 25khz. I katalogen står det att den klarar 20-22khz. Hur rak frekvenskurvan är vet jag inte men den verkar bra.
Micken sitter monterad i en headset och får plockas isär. Kostar 69:90.

Nämner detta då jag hört att flera frågat efter mätmickar.

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2004/03/18 :  13:36:45  Show Profile Send Martin N a Private Message
Jag skulle inte använda en sådan till någon mätning innan jag vet mer om den.

Micken klarar troligen 20-20k, men inom, säg gissningsvis +/- 5 dB...., och bara under rätt omständigheter.

En annan sak, kommer micken från ett headset, så är det antingen en kardioid eller en kardioid med "Noise cancel". Båda dessa är tryckgradientprinciper, dvs att mikrofonmembranets utslag beror av tryckskillnaden framför och bakom mikrofonkapseln. I ett fritt ljudfält med plan våg kommer en kardioid att ge samma frekvensgång som en tryckkännande mikrofonkapsel, men gäller det sfärisk utbredning (som t.ex. framför en basreflexport, eller framför vart element som är litet i förhållande till våglängden) så kommer det att vara stor skillnad. Noise Canceling är en princip som drar nytta av denna effekt, och har en frekvensgång som bara är rak om den sitter tre centimeter framför munnen. I plant ljudfält kommer dess basåtergivning att vara beskuren som om det satt ett 6-dB högpassfilter i den.

Ledsen om jag grusat dina planer på att ha hittat en bra mätmik, men jag är helt övertygad om att denna kapsel satt bäst där den satt, i sitt headset.

Övrigt: Ljudia har gått ner i pris på Behringermiken, den ligger nu på 500:-. Jag har pratat med en av teknikerna på Ljudia, och han har i sin tur tryckt på Behringer om att kunna beställa mikrofoner med individuella frekvenskurvor, alternativt få se mätspecen för miken, men det har ännu inte gått att få fram.

/Martin
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/18 :  16:16:44  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Om man nu skulle få tag i en hyfsad mic, finns det något ställe man kan få den kalibrerad hos?

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2004/03/18 :  22:43:10  Show Profile Send Lundahl a Private Message
JA, kalibrera mera!
Har precis köpt en behringer ecm8000 från ljudia, dyrare 644 kronor, än i tyskland,44 euro, men det strulade så med betalning och frakt därifrån. Undrar även om det finns nån bra mikförstärkare att köpa och ett externt ljudkort (att USP koppla till laptop)?
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2004/03/18 :  23:25:33  Show Profile Send linnar a Private Message
Mikrofonen hos Biltemas headset har exakt samma mått som min MCE-2000 kapsel från Panasonic. När jag mäter med MCE'n och byter kapsel till Biltemas får nära jag exakt samma kurvor.
Dock måste jag tillägga att Biltemas headsett varierar i fabrikat har jag fått reda på. Alltså får man inte alltid samma kapsel när man handlar där.

I stället har jag hittat en firma som säljer MCE-2000 i Sverige.
www.minic.se
"MCE-2000 Mikrofonkapsel PANASONIC
Electret mikrofonkapsel med mjuk hållare av gummi. Rundstrålande med inbyggd FET-förstärkare(impedansomvandlare). Matas via 2,2kohm motstånd med 1,5 till 9 Volt. 20-20000Hz +- 2dB, mätmikrofonprestanda!
"
Den kostar 50kr.

Kapseln tillverkas av Panasonic för ett Tyskt bolag, därav kapselnamnet som skiljer sig från Panasonics kapselnamn.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/03/19 :  09:21:57  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Lever minic nu? eller är de lika döda som för ett år sedan?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2004/03/20 :  00:18:36  Show Profile Send linnar a Private Message
Minic levde när jag ringde för några dagar sedan.
Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2004/03/20 :  09:25:03  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Men de verkar inte svara på mail, jag och flera andra har mailat dem utan resultat!
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/04/01 :  12:44:01  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Såg nu att Svalander säljer Panasonic kapslar.
http://www.svalander.se/shoppen/mik.htm

Nu kan kanske jag kan bygga klart min mikrofon http://w1.331.comhem.se/~u33113170/mic/.

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/07 :  01:00:20  Show Profile Send esl a Private Message
Jag har kikat på denna mikrofonen ett tag.

http://www.behringer.com/ECM8000/

568:- riksdaler

Gruppbeställning

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/07 :  01:12:33  Show Profile Send esl a Private Message
Såg i början på tråden att mätkurva önskades.
Titta på PDF dokumentet "Spec Sheet (PDF, 145 kb)" under Downloads.
Om vi får reda på hur typiska avvikelserna från denna kurva ser ut...?
Visst skulle det vara bra med ett individuellt mätprotokoll men då lär det bli mycket dyrare.
Dock skall man inte underskatta kvalite´n på mätmik.. skit in=skit ut!!!
En kass mik är ju ingen bra början på ens mätlab om man säger så.

(Min nuvarande mik är uppmätt på Chalmers men jag har förlagt mätprotokollet )

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/04/07 :  01:58:14  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
quote:

Jag har kikat på denna mikrofonen ett tag.

http://www.behringer.com/ECM8000/

568:- riksdaler

Gruppbeställning

444kr här(Tyskland dock):http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw5_behringer_ecm_8000_prodinfo.html

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2004/04/07 :  02:47:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
444kr här(Tyskland dock):http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw5_behringer_ecm_8000_prodinfo.html

Sidan är på Svenska i alla fall,kanske är intresserad om man kan få ner priset på gruppbeställning.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/04/07 :  09:08:08  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Behringer ECM8000 495:- på ljudia, nämdes i början av tråden.

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2004/04/07 :  22:12:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Hur står sig Behringer mot panasonic capsel,om man monterar den i ett koppar rör,någon som har erfarenhet av detta?

Learning by burning..
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/04/07 :  23:03:02  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Köpte en behringer och kastade min panasonic-kapsel-mätmic, hoppsan, detta är ett diy forum. Klart man ska bygga själv, panasonic micken fungerade precis lika bra som behringer micken gör. Jag använder min mic mest för att grejja delnigsfilter till högtalare och då räcker det att micken fungerar bra mellan 50 - 10000 Hz vilket panasonicen nog gjorde med råge.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/04/08 :  15:44:56  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
det är nog rätt stor chans att det sitter en panasonic mic i behringern, så fast du slängde en skrutten, är den kvar :)

finns något som kallas för giardin mic, en kalibrerad panasonic kapsel där du får med en fil med kalibreringskurva(respons + fas) + uppmätt absolutkänslighet för miken. sök på t e x www.diyaudio.com

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2004/04/08 :  17:51:02  Show Profile Send secanbj a Private Message
Kopierat från en tråd på diyaudio

Cheapest mic of accuracy is to make your own using a panasonic capsule. You can get capsules with a calibration file, that are rather accurate for $32 + shipping from Kim Giardin. These are the same capsules used in the mitey mike, which in addition is only a tube added to hold the mic capsule. He can be reached at:

kmgrdn@luminet.net

Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2004/04/19 :  20:01:18  Show Profile Send Didde a Private Message
Funderar på att börja mäta mina byggda högtalare, men vill inte lägga 6000 kr för prg och hårdvara.
Skulle gärna bygga det själv men e lite dålig på att tyda alla ritningar jag har läst.

Är det någon som har något billigt man kan köpa eller nån byggbeskrivning för dummies där man ser exakt vilka komponenter man behöver?

Thomas

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2004/04/19 :  21:59:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
http://sound.westhost.com/project93.htm Mätmik.
pdf fil med mikförstärkare som jag ska bygga,kan jag mejla till dig om du vill.
Är själv newbie på att mäta.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/19 :  22:16:33  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
är det någon som vet ett enkelt gratis programm att använda? jag har speakerworkshop men lyckas aldrig lista ut hur man mäter :(

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2004/04/19 :  22:37:31  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Fisksmisk/Didde: Kolla på http://planeta.terra.com.br/educacao/claudionegro/english/ där står både hur man använder speakerworkshop för att mäta och hur man kommer undan billigt .

Edited by - Lasse Å on 2004/04/20 15:40:07
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2004/04/20 :  16:59:14  Show Profile Send Didde a Private Message
Ryssen: Tack för länken ska begrunda den.

Maila gärna thomas_8207@hotmail.com

Thomas

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/04/20 :  20:55:11  Show Profile Send celef a Private Message
enligt uppgifter så är miken från behringer bättre och då framför allt i basområdet med mkt lägre dist

trolig anledning är att dessa mikar oftast drivs med betydligt bättre preampar än de simpla hembyggen som panasonic-mikarna (tyvärr!) alltför ofta drivs med

sound pollution
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2004/04/20 :  21:54:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag undrar,när man mäter högtalarna så mäter man ju även förstärkaren som driver,eller?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/04/20 :  23:09:56  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
quote:
Jag undrar,när man mäter högtalarna så mäter man ju även förstärkaren som driver,eller?

Även rummet och katten kommer med i mätningen. men jag har för mej att man i Speakerworkshop först mäter förstärkaren så att man kan kompensera för den i den färdiga mätningen.

DIY is in my DNA
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000