HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 panelabsorbent
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sebastian
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/22 :  12:55:10  Show Profile Send Sebastian a Private Message
Är det någon som vet hur man kan använda panelabsorbenter innuti lådor. Jag provade nyss att kapa till en pappskiva som passade i botten på min låda, sedan slog jag till den med fingern för att se vilken resonans den hade. När jag sjöng samma ton in i lådan så resonerade det kraftigt. Men när jag stoppade in pappskivan några centimeter från bottnen så försvan resonansen! Puts väck var den! Någon som vet hur man kan förfina denna metod och hur man kan tillverka en skiva som har den egenfrekvens man vill dämpa osv?

Jodånämensåatt...

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/22 :  15:54:21  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Beror inte det på stoleken, hur tjock den är, vad den har för avstånd till väggar mm?
Man får komma ihåg att den ton man sjunger sjunger man inte rent, inte alls utan det är massvis med övertoner och så i rösten.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000