HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Material på väggarna..?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/03/17 :  19:24:45  Show Profile Send David A a Private Message
Nu börjar min kombinerade gillestuga/lyssningsrum komma i slutfasen av byggandet.
En tjock heltäckningsmatta kommer att pryda golvet och förhoppningsvis bidra till en hel del positiva saker för ljudet.
Nu har jag så kommit till väggarna....
Min första tanke vara att göra ala Neriks med glipor mellan träpanel. Detta gick dock bort pga estetiska skäl.
Nu så ser väggen ut som följande: Reglat mot gråsuggor och 45mm isolering imellan, sedan gips utanpå detta.
Några av mina val för att pryda gipsen är vanlig tapet, eller målad glasfiberväv. Ett alternativ som dock väger tyngre är så kallad fejktegel.... Dvs små bitar av spånskiva som man sätter upp en och en och sedan målar i tex vitt. Dessa har en mycket ojämn yta och fogarna mellan bitarna är ca 1cm breda och 1.5cm djupa.
Frågan är om dessa har någon positiv inverkan på ljudet jämfört med en helt slät vägg??
Personligen tycker jag att dom borde bidra med något positivt pga det relativt mjuka materialet samt den ojämna ytan som dom skapar.
Är detta riktigt eller är vanlig tapet minst lika bra??

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2004/03/17 :  20:05:53  Show Profile Send forken a Private Message
"The system should be installed preferably in a room whose walls and ceiling have an irregular surface. Irregularity of the walls can improve the response of the surrounding enviroment, because the diffraction of the sound waves against a number of different surfaces will reduce the formation of stationary waves." Sonus Faber
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/03/18 :  06:13:07  Show Profile Send David A a Private Message
Det skall alltså tolkas som en positivt argument för dessa väggar som jag tänkt mig!
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/18 :  07:17:27  Show Profile Send Per G a Private Message
Gipsväggar med isolering bakom är en mycket bra start, städar upp en hel del bummlighet i lågbasen. Spånskiva är sämre och om det monteras med samma fogbredd och djup så har du nog tappat "irregularity" dvs det är ju faktiskt lika.
Varför inte prova med en lämpligt vald vägg, tex bakom lyssningsplatsen där du sätter fejktegel. Övriga väggar kan tapetseras/målas med något estetiskt tilltalande och sedan sätter du upp diverse saker på väggarna.
Du har ju redan heltäckningsmatta men skulle kunna satsa något på att absorbera/diffusera de tidiga reflexerna på vägg och i tak.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000