HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Leveranskvalitet - det lönar sig att klaga! :-)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/16 :  23:34:46  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej på er alla! Här kommer en uppbygglig solskenshistoria...

Jag bor sedan 1997 på landsbygden utanför det lilla Sörmländska samhället Gnesta. Vi har länge upplevt massor av mysko elektriska fenomen här hemma! Speciellt tydligt blev det när jag började uppgradera min musikanläggning för ca 1,5 år sedan. Tex började en Primare cd som jag lånat hem för test att "hoppa" osv...

Spikar eller annat skit på nätet, tänkte jag, och införskaffade ett nätfilter för 1500 spänn. Det hjälpte föga för Primaren hoppade lika friskt, fastän säljaren varit bussig nog att byta laser!
Jag skämdes naturligtvis, men fick lov att backa från affären och beslöt därför att kolla hur det stod till med spänningen.

Hur eller hur blev inget gjort då, grejorna funkade ju hyfsat med nätfiltret...

Men så för några månader sedan blev det dags att plugga in den lånade voltmetern!
"Spänningen" var stor, -jaha 224 volt, ser ju bra ut, han jag tänka, innan den plötsligt rusade till 238 för att sedan störtdyka till 206 volt!

Så där höll det på hela kvällen, så nästa dag ringde jag till Vattenfall, för att höra om de inte fanns någon sorts standard för vilken spänning man har rätt till! Man betalar ju dyrt för strömmen! Ingen kunde ge ett mig ett klart svar på frågan, så klart fanns det en norm det visste man, men ingen verkade känna till den eller låtsades känna till den… Hur eller hur blev jag lovad en kvalitetsundersökning...

Ytterligare veckor gick och så en dag ringde telefonen och teknikern som skulle göra mätningen dök upp. Eftersom jag nu var ganska nyfiken så frågade jag naturligtvis om han kände till viken norm Vattenfall hade för acceptabel spänning? Jo då, spänningen ska vara 230 volt – 10% eller + 6%, berättade han tillslut.
–Ha, saken är klar! Jag har mätt ner till 196 volt, kväll efter kväll! Sämst är det mellen kl 18-22, sa jag lite stöddigt.
–Jaha du sa han, men det gäller bara under 95% av tiden under en period på åtta dagar. Under 5% av tiden kan du ha noll i spänning!

Nu kände jag mig genast mindre hoppfull, och såg redan hålet i plånboken som skulle uppstå när jag blev tvungen att köpa en UPS!

Så dröm om min förvåning när några veckor senare följand brev plötsligt låg i brevlådan…
quote:
”Vi har mottagit synpunkter från Er när det gäller ostabil spänning, spänningsfall, dippar mm. Vår beräkning och mätning av nätet visar att en förstärkningsåtgärd är nödvändig för att ni skall erhålla god el-leverans. Vi kommer att förstärka och vidtaga nödvändiga åtgärder inom 6 månader.”

Undrens tid är inte förbi! Lycklig ringde jag upp för att höra vad mätningen visat, och mycket riktigt det var dippar, övertoner, spikar och alla tänkbara fel… Så nu väntar jag med spänning på nästa uppgradering som Vattenfall ska stå för! Kanske blir det den största upplevda förbättringen hittills? Fast när man tänker rätt på saken så borde man väl inte heller behöva betala nätavgift under tiden man väntar…

Sebastian

Sens moral: Det lönar sig att klaga, åtminstone ibland...

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/03/17 09:55:44

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/03/17 :  09:58:44  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Helt rätt gjort!
Hoppas att dom gör något åt saken också.
Jag håller tummarna.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/03/17 :  10:02:01  Show Profile Send Larsho a Private Message
Så nu väntar jag med spänning på nästa uppgradering som Vattenfall ska stå för!

Den var ju rätt underfundig

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2004/03/17 13:27:54
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2004/03/17 :  13:52:24  Show Profile Send Nagra a Private Message
196v som lägst
Det borde vara mer än din Primare som inte fungerar riktigt bra eller?

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/17 :  14:47:08  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det var en kärring från Gnesta
som sin spänning skulle testa
att hon i sin nit
mätte upp en spik
och sedan hela kvällen festa

Taskig limerick, jag vet...

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

stice
Member

152 Posts

Posted - 2004/03/17 :  15:28:38  Show Profile Send stice a Private Message
Hur mäter man spänningen? Stoppar man bara in voltameterns två sladdar i ett vanligt uttag, tex där maskinparken står?

mvh Stice...
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/03/17 :  18:08:56  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Hur mäter man spänningen? Stoppar man bara in voltameterns två sladdar i ett vanligt uttag, tex där maskinparken står?
JA så gör man. Men INNAN man stoppar in sladdarna så kollar man noga att voltmeterns mätområde är rätt inställt, t ex 250V AC.
Själv gjorde jag för många år sedan en mätning med helt fel inställning. Jag lever, som tur är. Voltmetern dog omedelbart med knall, öppen låga och rök som ackompanjemang.

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2004/03/17 :  18:20:17  Show Profile Send Terratec a Private Message
"spänningen ska vara 230 volt – 10% eller + 6%"
När jag mätte idag hade mellan 240-242V. Väldigt jämt och fint men för högt?
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/03/17 :  19:48:20  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
230V +6%=243,8V

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/17 :  21:07:46  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
196v som lägst
Det borde vara mer än din Primare som inte fungerar riktigt bra eller?

Just precis Nagra, men nu har jag en voltmeter i min ASL-stärkare, så när spänningen börjar krypa neråt är det bara att sluta spela!
En ganska ny cd-brännare har tex pajat och uppsamplern i Tjoeben fick bytas... (Inga problem dock att snabbt få en ny från tillverkaren, tack vare utmärkt service av generalagenten)
Men jag vet inte om jag skulle kunna leda i bevis att det är Vattenfalls fel... Har dock hört, bla från teknikern som var här och mätte att dippar och låg spänning är farligare för viss elektronik, än för hög spänning!

Det ska bli intressant att se vilka åtgärder de tänker vidta! Känns i alla fall som man har en bas att stå på i och med att de erkänt alla typer av fel på den ström de levererar idag. Tänker begära kontrollmätning när de anser sig klara med förbättringen, det utlovades ju "god kvalitet" i brevet!
Det dom är skrämmande är dock att man glatt tycker att det bara behöver gälla 95% av tiden! Kan ha viss förståelse om de inte vill ha skadestånd för alla strömavbrott som uppstår så fort det snöar eller avbrott vid nätservice, men om de vill vara elaka kan man vara helt utan ström över en timme om dagen!!!
Så ni alla på landet börja ställa krav på "god kvalitet" så kanske de tror att det är "en rörelse"

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/03/17 :  21:22:39  Show Profile Send everwake a Private Message
Bobey här på forumet hade samma problem, det kommer lösa sig med att vattenfall får bygga en transformator-station en bit ifrån (billigare än nätfilter iaf, o dom har råd)

dock behöver de ju bygglov för att slänga upp grejerna, så vill det sig illa kan det ta ett tag (händelser utom deras kontroll...)

fler kanske borde kolla va som egentligen kommer ur 2 hål i väggen, innan man investerar i nya nätkablar
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/17 :  21:42:39  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
fler kanske borde kolla va som egentligen kommer ur 2 hål i väggen, innan man investerar i nya nätkablar


Just precis min mening!

Kommer någon här ihåg "Alices Restaurant" med Arlo Guthrie??? (stavas han så?) En låt/film som handlar om hur man bäst skulle undvika att bli "drafted" till Vietnam.
"Can you imagine three people walking in singing Alice’s Restaurant, in harmony... They might think it is a movement, witch it is, The Alice’s Restaurant movement" etc... Jag menar vi skulle ju kunna bilda "The Good AC-quality moment"...

Sebastian

Ps: "En käring från Gnesta" ??? Jax, ska det tas personligt eller...

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/03/17 21:55:23
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/18 :  00:03:31  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message


Nej

Bara ett infall av tråkighet på jobbet

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/03/18 :  00:12:14  Show Profile Send mace a Private Message
239 i Bristol :-) Men det är Engelska Volt !

:-)M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000