HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hörlursförstärkare (igen)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2004/03/17 :  18:17:04  Show Profile Send Falkman a Private Message
Jag har sökt runt på forumet för att få lite mer klarhet i fördelarna med en hörlursföstärkare, men har mest hittat topics med byggtips och lite tips på olika märken.

Min fråga är helt enkelt, (som jag inte hittat något svar på); vad gör en hörlursförstärkare för nytta rent ljudmässigt? Är det en "mirakellåda" vi snackar om, som lyfter hörlursljudet till oanade HiFi-höjder, eller klarar man sig utan? Är lådan till för de som inte har lurutgång i cd:n?

Jag har en Sony CD-spelare med lurutgång, (med volympot) och i den kopplar jag in mina halvgamla Sonylurar, MDR CD750.

Självklart vill jag ha bättre ljud i lurarna, om det går

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/29 02:54:46

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/17 :  18:46:02  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ofta är väl den separata hörlursförstärkaren av betydligt högre kvalitet än den som sitter inbyggd i spelaren som standard, därav bättre ljud.

Bravo
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/03/17 :  21:44:21  Show Profile Send regner a Private Message
dessutom har separata hörlursförstärkare vanligtvis en högre uteffekt vilket hjälper till en hel del ljumässigt, speciellt om man sitter med trögdrivna lurar.



/micke

Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/03/17 :  22:05:39  Show Profile Send HanssoN a Private Message
När man köper en förstärkare som är speciellt avsedd för att driva hörlurar betalar man inte för andra saker... Kvalitén på hörlursdelen är (naturligtvis) bättre än hos en integrerad förstärkare till samma pris, och därmed får man förhoppningsvis också bättre ljud. Nackdelen med att köpa en hörlursförstärkare är att man inte kan driva högtalare med den...

En hörlursförstärkare är ingen mirakellåda, och när jag hade köpt min blev jag först lite besviken. Den CD-spelare jag använde då var en gammal Sony, och den var verkligen en flaskhals. Att byta ut den mot en NAD521BEE, som ändå är en billig CD-spelare, gav mitt hörlurssystem ett större lyft än hörlursförstärkaren gjorde när jag köpte den, men fortfarande är CD-spelaren den begränsande faktorn i mitt fall.

En bra hörlursförstärkare kommer inte alls till sin rätt om hörlurarna och / eller CD-spelaren är dåliga, men den ger god valuta för pengarna om de andra komponenterna i systemet är av god kvalitet.

Om man har lite billigare lurar är det enligt mig bättre att köpa ett nytt par hörlurar än att köpa en hörlursförstärkare, men om man har lite finare hörlurar eller inte bryr sig så mycket om priset är en hörlursförstärkare en god investering. Ljudet blir bättre när man använder en separat hörlursförstärkare, men för att skillnaden skall upplevas som prisvärd krävs det som sagt att de andra komponenterna är av anständig kvalitet.
Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2004/03/17 :  23:15:21  Show Profile Send Falkman a Private Message
Tackar ödmjukast för svaren! Nu är jag lite klokare än för ett par timmar sedan. Jag får helt enkelt försöka låna hem en förstärkare och höra om det blir någon skillnad.
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2004/03/18 :  08:35:37  Show Profile Send berglund a Private Message
Jag vill bara säga att för mig var det en riktig Aha upplevelse när jag skaffade en hurlursförstärkare. Även om jag tyckte att det var helt OK ljud från CD:n (Pioneer PD-S707) så var det ett enormt lyft med den Grado klon som jag köpte av en här på forumet.

/Pär B
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000