HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på uppgradering /HiEnd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/03/17 :  08:33:56  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Hej!
Idag sitter jag och lyssnar på min anläggning. Det låter ju bra. Men det kan förstås bli bättre. Några rundor hos Stockholms hifi butiker ger ju ännu mer smak för uppgradering av anläggningen. Efter mycket läsande på forumet tar jag beslutet. "Nu ska här uppgraderas".
Medlemmarna på forumet har, enligt min uppfattning, en oerhörd samlad kunskap om allt vad gäller hifi. Därför gör jag ett försök att få svar/förslag på möjliga uppgraderingsalternativ.

Min strävan är att anläggningen ska ge HiEnd ljud kombinerat med bra bioljud/bild.

Min anläggning idag:
Högtalare: Canton Karat S8DC som frontar med resten i serien för 5.1 ljud. (Högtalarna är godkända av kära hustrun så dessa kommer nog inte bytas. Åtminstone inte i första taget).
Försteg/processor: Rotel RSP-1066
Slutsteg: Rotel RB-993 + gammalt Proton 2-kanal.
DVD/CD: Harman/Kardon DVD25
Skivspelare: Linn Sondek LP12
RIAA: Vincent PHO-111 med extern strömförsörjning
Hörlurar: Sennheiser HD 600
Hörlurförstärkare: Musical Fidelity X-Can v2

Jag är ingen freak av något speciellt märke så alla förslag är intressanta.
Det som ligger närmast för byte är nog ett slutsteg till frontarna.

Jag har också haft tankarna på att ha en CD spelare(musik)och en DVD spelare(film). Eller om det finns någon DVD spelare som ger allt detta.

Som sagt, jag hoppas på er samlade kunskap och ser fram emot era svar.(Så jag kan sova lugnt på nätterna).

Tack på förhand,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/17 :  08:59:26  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Vilken budget?

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/03/17 :  09:52:50  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Sanoj: Budgeten är ganska så stor. Eftersom jag har tänkt ta ett steg i taget och även att försöka hitta grejer på beg. marknaden.
Men förstås inom rimliga gränser. Inga 100000:- nivåer per pryl.
Jag vet inte om detta gav svar men kanske en hint om nivå ???

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/03/17 :  13:07:37  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Är det verkligen ingen som har några förslag på uppgraderingsprylar.

Kom igen, snälla....

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/17 :  13:12:33  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Slutsteg. Hmm... Vincent kanske? Anses bra och prisvärt av många.

CD/DVD? Pioneers nya DV-668 rekommenderas av både LTS och Carlssonplanet. Jag har endast hört den lira cd, och på den punkten behövde den inte skämmas för sig. Kostar ca 8'.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/17 :  13:47:05  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Sorry, men min åsikt är:
* högtalare
* förstärkare


Du beskriver inte vilket ljud du vill ha, mer än "high end". Från tidigare diskussioner här på HifiForum.nu vet vi att många har olika åsikter om vad som är high end.
Själv vill jag säga att high end inkluderar det mest; frekvensomfång, ljudtryck och självklart alla "hifiparametrar" så som ljudbild, rätt klang (vilket är subjektivt) mm.

En direkt fråga: stativare eller golvare?

Ett par Sonus Faber Electa Amator mk II är rysligt trevliga att lyssna på, men ger av förklarliga själ inte samma massiva ljudtryck som exempelvis QRS ET-liknanade "stativare" (vad dom nu heter). Mårten Design kan/bör självklart övervägas och provlyssnas (nya besökscentrat kanske skall besökas om du har möjlighet?).
Martin Logan har släppt ett antal nya högtalarmodeller som verkar vara extremt prisvärda för att vara elektrostater - undersök dom!

Av ditt svar på budget så tolkar jag det som att budgeten ligger på ca 100'000kr totalt för uppgraderingen (vad den nu innebär i slutändan)!?? Stimt gut oder?



Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/03/17 :  14:09:15  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Högtalar förslagen låter intressanta men som sagt tidigare (Kära hustruns godkännande) så ligger nog byte av dem längre fram i tiden.
Jag instämmer med epkpeng om att hiend uppfattas mycket olika för olika personer(subjektiv uppfattning).
Min vilja är att ljudet ska ha god bredd, djup och höjd. Och plocka fram det mesta som nu går ur skivorna ända ut i högtalarna. Även att kunna spela med lägre ljudnivå utan att tappa för mycket i "upplösning".
Det är ju svårt att beskriva en subjektiv uppfattning.

Pioneer spelaren ska provlyssnas. Tack för tipset,MrEkan.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/03/17 :  14:16:24  Show Profile Send Tomas a Private Message
Högtalare, titta audiovector och audiophysics och även QRS. Bland så många andra.

Förstärkare, vänta tills du vet vilka högtalare.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/03/17 :  14:30:49  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag kanske borde förtydliga min prioriteringsordning för uppgraderingen.
1. slutsteg
2. cd/dvd
3. försteg/processor
Nuvarande högtalare blir nog kvar ett bra tag till.

De andra prylarna är inte av samma behov av utbyte.

Jag har kikat lite på grejer från Primare,Advantage,Thule och Classe´.

Synpunkter ???

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/03/17 :  14:43:14  Show Profile Send Tomas a Private Message
Slutsteg: krell, perreaux, McIntosh, BAT eller Audio Research.
CD:Opera Audio referens cd/DVD:Muse
Försteg/processor:Krell eller Sun audio

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2004/03/17 :  15:56:04  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
CD/Försteg: Linns nya Unidisk SC multispelare med inbyggt försteg kanske kunde vara nått eftersom du redan har en LP12:a. Den är inte släppt än men var jag du skulle jag avvakta tills den kom åtminstone. Priset ska ligga under en Ikemi + Kairn dvs ca 60,000kr, mycket pengar men då kan du ju kränga både processor och dvd.

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/03/17 :  15:58:40  Show Profile Send Tomas a Private Message
Men vad du än gör så lyssna innan du köper. Det är rena turen att matcha rätt många gånger om man inte lyssnar.


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/17 :  16:05:28  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Bladelius Gondul (multispelare) direkt inkopplad till Bladelius Grendel (5-kanal)...
Spräcker din budget lite men du blir av med en hel del "lådor" samt kan användas till både hifi samt bio då den spelar SACD, CD, DVD Audio, DVD Video, MP3 mm mm.
69 + 69 = 138`





Ut och lyssna på lite olika alternativ och lycka till.

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2004/03/17 17:23:18
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2004/03/17 :  21:21:34  Show Profile Send gurin a Private Message
Och jag som trodde att det var flest lådor vinner!

Ärligt talat är det väldigt svårt att ge dig några råd eftersom vi inte vet vad du har för preferenser. Vi förstår bara att du är missnöjd med dina rotlar, (även jag har kört Rotel så jag förstår dig) samt att du inte törs byta högtalare för frugan.

Varför inte testa något begagnat? Jag var nyss inne på subas audios hemesida och hittade några gamla Audio Research M 300 40 000 med tre års garanti. Eller en aleph 3:a, (har en själv) för 18 000, där finns nog prutmån, en Gryphon Callisto med garanti 29000. Alla dessa bör totalknäcka dina Rotlar, eller varför inte chocka frugan med ett par runda högtalare av Antony Gallo (Jag tror att detta är mellanbollarna som inte tillverkas längre) för 7000 pix.

Eftersom jag inte vet någonting om dina högtalare så vet jag inte hur mycket effekt du behöver. Till alla som inte litar blint på mätningar och klarar sig med 30 watt i 8 Ohm och 60 i 4 rekommenterar jag en Aleph 3, till den som kan klarar sig med hälften i 4, en aleph 30. Behövs mer kraft räcker nog något av de andra alternativen. I vilket fall låter dessa väldigt alternativ väldigt olika.

Det finns så mycket att välja på och detta var bara från en handlare http://www.subasaudio.com/

För större begagnatutbud kolla http://www.esoterisk-hifi.se/ eller någon annan.

Vill du inte röra dig i dessa prisklasser rekommenderar jag att du prövar en äldre Quad kombination, en 34, eller 44 tillsammans med en 606 ger mycket ljud för pengarna och det var vad jag själv hade efter mina rotlar.

Kom bara ihåg att nyast inte alltid är bäst. Gamla välbygda väljudande modeller är fortfarande välbyggda välljudande modeller. I vilket fall är nyast oftast dyrast!

mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/03/18 :  09:41:48  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag måste ta tillfället i akt att tacka för alla förslag. Nu har jag många intressanta objekt att lyssna på.

Jag ska också passa på att förtydliga mig en smula varför jag nu vill uppgradera.
Min känsla/uppfattning är att min nuvarande rigg inte riktigt ger det ideala ljudet för mig. Jag tycker att det fattas lite i upplösning. Öppet ljud med bredd, djup och höjd. Och framförallt att det inte "svänger" riktigt. Det låter korekt och det mesta finns där men "stampa takten" känslan uteblir.
Min uppfattning är att det ligger hos Rotel grejerna och kanske H/K:n.

Kom gärna med fler idee´r och förslag på prylar.

mvh,


Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/03/18 :  11:00:02  Show Profile Send Gebex a Private Message
Om du skall byta slutsteg till frontarna så kan jag rekommendera ett GamuT D200 Mk3. Då kommer du få mycket detaljer men ett mjukt och avslappnat ljud. Underbart för att sitta och lyssna och njuta länge utan att få någon som helst tendens till lyssningströtthet.

Om du vill spara lite så kan du köpa Mk2 (modellen innan Mk3) på Esoterisk. De har även Monoblocken M 250 Mk2 till bra pris. Skillnaden mellan Mk2 och Mk3 är bl.a. att det är fler ytmonterade komponenter på Mk3. Fördelen med GamuT är också att man kan uppgradera tidigare modeller till dagens och morgondagens modeller.

Gundulen är nog ett bra alternativ för kombimaskin. Om du vill ha en maskin som endast är CD-spelare så har GamuT en underbar CD-spelare som kallas CD-1. Om du även vill kunna spela SACD så kan jag rekommendera Krells SACD standard (tror jag att den heter).

Mycket nöje!!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/18 :  11:22:47  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
UFFE T:
Men menar du att frugan håller Canton högt vad gäller design? Jag menar, ett par Sonus Faber smäller ju 100-fallt högre i alla lägen...

Audio Reserach VSi55 (~36'000kr), Sonus Faber och PANG välljud! ;-)


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/18 :  12:30:32  Show Profile Send molsson a Private Message
Håller helt med epkpeng.

No hay banda!!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/18 :  12:42:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men sanoj, ligger inte Gondul på betydligt mer om man ska allt i den ??? Har hört pris på 120 000:- fullsmetad ?!?!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/18 :  12:49:42  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Gondul kostar från 69` till 120`

För 69` får man en spelare som klarar allt.
Sen för varje steg uppåt så ökar förfiningen med bla. separata filter, bättre daccar etc.

För mer info se länk:
http://www.hificonsult.se/Gondul.html

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/18 :  13:06:39  Show Profile Send CC a Private Message
Jag hade hemma H/K DVD25:an innan jag gick o köpte en Primare v20 (endast som driverk o till film!) och även om jag håller med om att burkar o slutsteg gör mest så... H/H:n var inte direkt så upphetsande... Min lastgamla Teac spöade upp den totalt!
Primaren fungerar som cd-spelare även om jag föredrar Teac:en...

Slutsteg... Jag har en gammal Rotel 990 stående, hur mkt jag än moddade den så... Mkt ljud för pengarna o visst lät den "bra", men... Min stående rekomendation när det gäller slutsteg är som vanligt Dynamic Precision! Har lyssnat på många av dess modeller. Har bara gott att säga där! Leta efter en begagnad 6.4 eller så. Dyker upp ibland för runt 25000kr

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/03/18 :  13:43:47  Show Profile Send UFFE T a Private Message
epkpeng: Hon (frugan) värderar utseendet och framförallt att de inte "sticker ut" så mycket. Högtalarna står på var sida om TV:n. Den är i silverutförande och högtalarna likaså (även centern).
Hon har heller inte samma prioriteringar vad gäller välljud som jag. "Det låter bra som det gör".
En reflektion jag gör är att flera tycker jag bör byta högtalare.

Tycker ni Cantons S8:or är dåliga eller åtminstone inte ger tillräkligt välljud för min tänkta uppgradering ?
Synpunkter!?

Ska väl också nämna att rummet där de spelar är ca15kvm och avlångt. Högtalarna står på ena långsidan. Vi är nöjda med vår möblering i övrigt, så det finns inte så stora möjligheter till alternativa placeringar och heller inte plats för så stora högtalare.

Tack för ännu mer tips på prylar. Nu börjar det bli många varianter att ta itu med (lyssna på).

Men fortsätt gärna komma med fler ideer.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

peterK
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/03/18 :  14:49:10  Show Profile Send peterK a Private Message
Då jag sitter med ungefär samma saker som du och har en mycket liknande känsla vad beträffar ljudet/uppgradering så har jag lyssnat och funderat och kommit fram till för min egen del:
slutsteg: Vincent sp 993
dvd: Marantz dv 8400
högtalare: Karat Reference 6 DC

Är värt att lyssna på kanske?


peterK
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/03/18 :  15:21:46  Show Profile Send Smackman a Private Message
MUMMA !
Kika även på Vincents Hybrid-steg SP-331 med rör i ingången :=)
Mkt trevligt ljud och rekommenderas



Edited by - Smackman on 2004/03/18 15:24:44
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000