HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DENON PMA-2000IV vs Advantage Thor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/02/07 :  21:01:06  Show Profile Send ninja a Private Message
Hej,

Lyssnade i dag på B&W 602 S3 (som skall jag köpa) med Denon PMA-2000IV. Tycke att dom var bra tillsammans. Ska också köpa förstärkare (Thor trodde jag) men idag lät Denon mycket bra. Nu undrar jag om jag väljer Denon istället och sparar lite pengar!?

Vad tror ni om Denon? Kan den ge en mach Thoren?

Det var mycket folk på HiFi-Klubben idag och skall gå tillbaka på onsdag och lyssna en gång till innan bestämmer mig.

/ninja

Edited by - ninja on 2004/02/07 21:06:32

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/02/07 :  21:37:46  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej!

Inte för att jag har hört nån av stärkarna men jag har kört med billigare denon-elektronik och b&w dm303 en gång när det begav sej. Detta var i mitt tycke och mitt rum (betong) en för ljust ljudande kombination, alltså en påträngande diskant.

En annan fundering är ju att du snart kommer vilja utnyttja thor´s "fulla kapacitet" och då kommer vilja uppgradera högtaleriet. Vad tror du själv?

Det är lättare att rekommendera saker om man vet vad som prioriteras (ngt speciellt register?, öppenhet?, detaljer? etc.) och vad som ska spelas. Ex behövs det ju inte såvärst imponerande basegenskaper om man lyssnar på singer/songwriters till 90%

Har det inte kommit ut mycket spännande på förstärkarmarknaden på senaste, redan nämnda thor, nya naim 5i, caspian m-serien, myryad mi120, primare mfl mfl. Det är bara att lyssna runt.

Mvh Micke

Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/02/07 :  21:49:17  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Tror liksom M.Thorsén att det är bättre att balansera prismässigt lite mera.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/02/07 :  21:55:24  Show Profile Send ninja a Private Message
Föredrar detaljer, instrument, röster, inte basbetonade.

Lysnar inte på hardrock eller metal.

Zelamni, Bo Kaspers, Pink Floyd, Dire Straits, Santana, B. Dylan, J. Cash, mm.. är några favoriter.

Lutar mer åt Thor men innan jag köper den allt är öppet så kom gärna med kommentarer.

Vill inte uppgradera mer än "nödvändigt"!
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/02/07 :  23:41:02  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Är det någonsin nödvändigt att uppgradera?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/02/08 :  00:25:19  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej igen!
Jag blev riktigt nöjd med detaljeringsgraden, och nyanseringen av röster i den cyrus 3 (och ett matchande slutsteg för biamping). Det känns som att de mer lågmälda sångpartierna hörs bättre fullt ut nu, alltså mellan mer betonade tydliga partier, än innan. Som när bonnie prince billy´s sång utmynnar i så gott som viskningar, det har inte varit så lätt att höra detta innan.

Men med tanke på att jag gjort andra förändringar i systemet, högtalare (kef q1) bla. är det svårt att säga vad som bidragit med vad. Hursomhelst kanske detta märke vara värt att låna ett öra om du har möjlighet. Cyrus små boxar är ganska olika de stora "bestarna" du tänkt på, men ulv i fårakläder var ett uttjatat uttryck som slår mej vid lyssning.

De aktuella stärkarna av tillverkaren just nu borde ju inte vara direkt sämre och heter Cyrus 6 eller 8 om du vill ha integrerat. Föregångaren Cyrus 7 kan du kanske hitta begagnat här hemma. Föga uppmärksammat/salufört här hemma men britterna verkar ju vara lyriska om man kollar in recensionerna på länken: http://www.cyrus.co.uk/news/news_1103a.htm
Hifipatriotism?

Nåväl, det var ytterligare ett förslag.

Kan det vara nåt?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/02/08 :  15:29:31  Show Profile Send yalpa a Private Message
Att köpa en 4ggr dyrare stärkare än högtalare i den prisklassen är imho en dålig prioritering. Hade du tagit stativare med riktigt bra element som t.ex. Nautilus eller något scan-speak bygge, då hade jag inte anmärkt på detta, men nu håller inte elementen i 602 tillräckligt hög klass för att paras ihop med Denonen.

Thor är säkerligen bättre än Denon, däremot har den ingen hörlursutgång och tonkontroller etc. Du måste fråga dig ifall du behöver dessa extra funktioner, personligen skulle jag inte välja Thor just pga. att den är så minimalistisk. Alla skivor låter inte bra och största delen av oss audiofiler bor i skitlägenheter som inte alls tillåter prylarna att prestera optimalt. Bra tonkontroller och en schysst hörlursutgång är aldrig fel.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/02/08 :  16:59:44  Show Profile Send Kaleid a Private Message
En intressant tråd som rekommenderas att man läser igenom:
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=304
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/02/11 :  16:38:29  Show Profile Send ninja a Private Message
yalpa: Du har rätt så jag beställde lite bättre högtalarna.

VR-1
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/11 :  17:05:07  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Alla skivor låter inte bra och största delen av oss audiofiler bor i skitlägenheter som inte alls tillåter prylarna att prestera optimalt.

Ett sunt konstaterande man ser alldeles för sällan! Att en hifi-pryl "bara" låter bra är inte alltid gott nog, eller ens högsta prioritet alla gånger..
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/11 :  19:13:11  Show Profile Send brumel a Private Message
Thor är nog lite dyr i din kombination. Vad har du tänkt dig för spelare. Denon tillverkar stabila saker som håller hög byggkvalité. Om du kan uppskatta den ökande graden av raffinemang som Thor ger vet jag inte men jag tycker inte att den är prisvärd i din kombination.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/02/11 :  19:24:30  Show Profile Send Gebex a Private Message
Om du tänker dig en Thor i en framtida anläggning och helst köper nytt så köp Thoren nu. Du förlorar alltid när du byter in eller säljer begagnat. Dessutom så kommer du troligtvis få ut mer av Thoren även om du inte utnyttjar stärkarens hela potential.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/02/11 :  20:05:52  Show Profile Send Snutten a Private Message
Gebex: så där brukar många tänka men jag vet av erfarenhet att många förköper sig på en komponent i anläggningen och har sedan inte råd att fullfölja. Jag skulle sätta upp en budget för en HEL anläggning och köpa denna inom rimlig tid. Det brukar bli bäst så. Hur kul är det att ha tex påkostade högtalare när man "aldrig" får höra vad de går för osv? Nej, fråga dig själv vad du max kan/vill lägga på en anläggning som ekonomiskt/tidsmässigt ska vara färdig på max 2 år eller så. Och sen är det ju så att utvecklingen går frammåt, den där fina dyra CD-spelaren man köpte för att "jag kan snart byta resten av anläggningen för att utnyttja den" snart inte är så imponerade längre. Ibland får man inse att man inte är gjord av pengar, tyvärr.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/02/11 :  20:53:28  Show Profile Send ninja a Private Message
Nu är det klart.

Thor och VR-1.

CD: kommer senare. Än så länge klarar jag mig med min Technics CD:n.
Go to Top of Page

andreashj
Member

54 Posts

Posted - 2004/02/12 :  16:11:29  Show Profile Send andreashj a Private Message
Thorsen,
är du nöjd med q1 - ett omdömme vore intressant!
/Andreas
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/02/19 :  17:59:39  Show Profile Send långhåret a Private Message
Ninja: hade du lyssnat på thoren med A52SE?

Den kombinationen hade varit kul att få höra... synd att ingen återförsäljare har både dynaudio och advantage i sitt sortiment?

lägg sedan till en Unison Research CD så skulle det nog låta mumma

föresten: hur lät ljudet i din kombination? blev det inte lite vasst? tänkte då vr-1 är "av ryktet" väldigt analytisk av sig?

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/02/19 :  18:46:41  Show Profile Send ninja a Private Message
långhåret:
Nej, har inte lyssnat på dom tillsammans. Men Lefflers i Linköping har båda två så... => http://www.lefflershifi.com/

Fick bra pris på demo VR-1 så det blev dom Gillar dom mycket

Thoren har inte kommit än Hoppas att den kommer imorgon fast då kommer den utan fjärren!? De har vissa problem med den så den kommer senare. Hoppas att de skickar den nya (Mjölner) på en gång.


Edited by - ninja on 2004/02/19 18:47:21
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/02/19 :  20:07:48  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej Ninja!

Vi är glada att du bestämde dig för en Advantage Thor och hoppas att du skall trivas med den !

Vi är just nu mellan två sändningar från den viktigaste underleverantören (finns i Åtvidaberg...) Så fort den nya laddningen kommer så bygger vi 8 Thor om dagen i ett par veckor. Din skeppas som en av de första kan jag lova.

När det gäller fjärren så är det inga problem med den i vanlig bemärkelse. Det är den helt nya multifjärren som kan styra både gamla och kommande Bladelius/SAT/Advantageprodukter och innan den släpps så måste den provköras och buggtestas och det är inte gjort ännu. (Bladelius köper inte fjärrarna eller programvaran färdig utan tillverkar rubbet och skriver program och mjukvara själv)

Som det ser ut just nu blir din Thor levererad utan fjärr. Den kommer dock vad det lider. Du kan glädjas åt testen i nya High Fidelity så länge som kommer inom en vecka

Har du frågor så maila gärna på sladd@hificonsult.se så skall jag försöka hjälpa till.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/02/19 :  20:56:02  Show Profile Send ninja a Private Message
Hej Sladd,

Nu är min enda bekymmer om den kommer imorgon eller ej Vem vill vänta till måndag

Fjärren kommer tids nog när Thoren är lite bättre inspelad

Jag vet att jag skall trivas med den .... länge Byter inte grejor titt som tätt

Inte bara High Fidelity, HiFi & Musik kommer med Thoren i 20000:- testet också

Men innan jag hittade hififorum var jag nöjd med min stereo Sen gick jag till HIFI Stället, lyssnade på A52 och då fastande jag i HiFi-träsket Två månader senare har jag nya högtalare och förstärkare är på gång. Nästa steg är det CD ,........

Edited by - ninja on 2004/02/19 20:57:44
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/03/18 :  07:19:13  Show Profile Send ninja a Private Message
Äntligen fick jag min Thor men den kom inte utan många problem.

Den kom med den nya, komplicerade fjärrkontrollen (Gonduls tror jag) och uselt manual.

Någon som vet hur aktiverar man pre-out med den fjärren Thors fjärr har ett Surr/Mode (surround) knapp för det men inte den nya.

Undrar bara varför jag som kund kan inte få det som jag beställde, alltså Thor med Thors fjärrkontroll!?
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/03/18 :  07:53:12  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Fast Ninja som forumsläsare tycker jag ändå att det verkar som om dom verkligen försöker göra dig nöjd. Du kommer säkert att få den riktiga fjärren sedan. Är inte Gonduls fjärr ännu bättre med mer funktioner??

Usla manualer är tyvärr något som är alltför vanligt. Det finns mycket finesser numer på ex förstärkare så det borde vara självklart att manualen är så informativ som möjligt. Att det inte är något glättigt pappersomslag eller sådär jätteproffsigt spelar ju ingen roll så länge manualen är lättbegriplig.

Jag tyckte att manualerna till cdfix och amplifix var ok i det avseendet. Det vore ju tråkigt om den mer avancerade Thoren har en sämre manual.

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2004/03/18 07:53:48
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/03/18 :  10:10:52  Show Profile Send ninja a Private Message
Jag fick information när jag frågade men jag var tydligt angående fjärren.

Vill också påpeka att Thoren köptes inte från HiFiConsulten!!

Sedan, jag var i ständigt kontakt med försäljaren som ändrade leverans tiden hela tid och även ansvar för försening.

Att nya fjärren har mycket mer funktioner är sant men om den är bättre pga detta är frågetecken. Sedan frågan är om jag kan använda dom innan jag spenderar flera tiotusenlappar extra får dom. Jag köpte Thor och inte Gondul så ...

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/03/18 :  13:48:42  Show Profile Send ninja a Private Message
För info:

Alla nya Thor kommer med den nya multifjärren.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000