HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lånat en sub - var placera?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/03/16 :  09:57:34  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Hej allihopa!

Har fått låna hem en Rel Quake och tänkte be om lite tips och råd om var och hur jag ska placera subben. Tips båda på placering och integrering önskas! Enligt specarna går stativarna till 75 Hz, vad är lämplig delningsfrekvens till att börja med? Alla råd tages tacksamt emot Tyvärr har jag inte någon översiktsbild på nya lägenheten pga att jag lyckats tappa min kamera så jag visar upp en skiss på rummet istället (ca 3.5 * 5.5 m):



Högtalarna är ett par Linn katan, hade väl tänkt att först prova att ställa den mellan högtalarena bredvid racket, men var är andra ställen som kan vara värt att prova?

// Daniel

www.linnforum.se

Edited by - Sony on 2004/03/16 09:58:21

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/03/16 :  11:45:23  Show Profile Send goldfish a Private Message
Ställ subben där du har din "sweetspot".
Kryp sedan runt och lyssna var du tycker den funkar bäst.
Därefter byter du plats med subben.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/16 :  11:49:59  Show Profile Send sampix a Private Message
Ta gärna lite bilder när du kryper omkring på alla 4 och letar det bästa ljudet

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/03/16 :  13:56:21  Show Profile Send goldfish a Private Message
Ja, det är alltid kul med bilder på personer som står som en SAAB

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2004/03/16 :  15:53:36  Show Profile Send HMartin a Private Message
En bra metod är att placera subwoofern i ett hörn och sedan flytta ut den diagonalt från hörnet och försöka lyssna på en skiva med repetativ bas tills du får den snabbaste och mest kraftfulla basen.

Se till att du har ställt in rätt fas och delningsfrekvens innan du börjar. Detta gör du enkelt genom att ställa in subwoofern med en hög delningsfrekvens och spelar en skiva med bas och lyssnar vilken fas som ger mest bas. Spela sedan en skiva där det spelas toner i basen och ställ in frekvens och nivå tills alla toner betonas lika mycket. Testa dock först att dina vanliga högtalare är bra placerade så att de inte själva betonar vissa toner.

Sedan måste du självklart uppdatera inställningarna allt eftersom du lyssnar på mer musik. Tänk också på att det är STORA skillnader mellan olika skivor. Lyssna gärna på skivan genom ett par hörlurar så att du vet ungefär hur det ska låta i basen.

Om jag skulle gissa på vilken frekvens som kommer vara bra så skulle jag tro att med en Rel kommer en delningsfrekvens runt 40-50 hz vara lämpligt.

Lycka till
/Martin
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2004/03/16 :  16:01:44  Show Profile Send HMartin a Private Message
Tänkte också påpeka att om du kommer fram till en hög delningsfrekvens (så att många av rummets moder hamnar i subwooferns arbetsområde) så kan du vara tvungen att placera subwoofern på en mer linjär position än i hörnet. Detta kan dock vara ganska svårt att få bra så om du bara har subwooferna på lån under någon dag så är det nog forfarande bättre att nöja dig med metoden ovan. Detta skulle innebära att du använder subwoofern mer som en woofer än som en subwoofer. Jag utgår också ifrån att du delar passivt till högtalarna med andra ord att du bara använder delningsfiltret i subwoofern.
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/03/16 :  20:55:06  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Tack för din guide HMartin, ska läsa igenom den några gånger och testa det. Tyvärr var subben knappt öppnad ännu (ej inspelad) så jag får vänta lite med att testa den. Schyst med ett utgångsläge i delningsfrekvens också, har ju begripit så pass att rummet höjer lägre frekvenser men inte hur mycket. Ska förmodligen låna den lördag-måndag så det är bra med tips!

sampix: Låter som en strålande ide , eller skulle se roligt ut åtminstone...

www.linnforum.se

Edited by - Sony on 2004/03/16 20:55:31
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/16 :  21:06:45  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
sampix: Låter som en strålande ide , eller skulle se roligt ut åtminstone...


Ibland får man bjuda lite på sig själv

Men berätta gärna hur du gick till väga sedan när du är färdig. Det låter lite svårt att få till ett sammanhållet ljud med stativare+sub.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/03/16 :  21:52:31  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
sampix: Det ska jag absolut göra, har tagit del av många råd här så kan jag rent av bidra med något är det ju alltid kul. Förhoppningvis med digitalkamera så jag kan fota också, blir betydligt roligare då.

Linn-maffian håller på att försöka övertyga mig om att det är bättre att gå aktivt på högtalarna först, så jag måste försöka hålla ut till jag fått låna hem subben..

www.linnforum.se
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2004/03/16 :  22:26:02  Show Profile Send HMartin a Private Message
Rel har i stort sätt samma metod för att ställa in subwoofern som den jag beskrev ovan om du vill ha en utförligare beskrivning.

http://204.2.118.43/setup-q-series.htm
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2004/03/17 :  11:07:33  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Sony: Ska bli väldigt intressant att höra vad du kom fram till. Det är ju möjligt att jag får gå samma väg som du när jag får mitt nya rum. Just nu har jag nästan samma storlek som du på rummet (mitt 3.60 x 5.0) och här skulle jag inte palla med mer bas inte sen jag aktiverade mina Katan iaf. Men det nya rummet är stooort så där kanske dom blir lite för tunna.

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2004/03/17 :  11:28:33  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Mina reflektioner att basen räcker gott för mig, stämmer kanske inte så bra för dig. Tror vi har diskuterat volymer etc tidigare och kom fram till att jag lyssnar med bra mycket lägre volym än vad du gör. Kan inte spela högt eftersom jag bor i ett ganska lyhört lägenhetsområde, men snart så flyttar jag till hus jipppiiiieeee och då kanske jag vill ha samma tryck i ljudet och riktig lågbas som du eftersträvar. Då kommer jag också att gå subvägen för alternativet är alldeles för dyrt ;-)

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/04/03 :  23:31:50  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Har spelat några timmar nu tillsammans med ett par kamrater. Intrycken hittils är att den spelar bra, men att det ibland känns som att den tar fram bas som inte borde vara där. Eftersom jag bott med stativare ett år så kan det säkert vara en del av förklaringen...sedan har jag svårt att få kläm på lagom övre frekvens.

Försöken fortsätter dock imorgon så den som lever får se. Just nu är betyget bra på en hel del, men ingen riktig wow-effekt..

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/04 :  00:41:50  Show Profile Send Poe a Private Message
Hej Sony,
Har precis köpt en Quake till mina Dynaudio 52SE. Jag är mycket nöjd med den ljudförbättring Quaken ger. Ett tips är att ju lägre du delar frekvens ju mer lättplacerat blir det. Det är bättre att skapa ett "mellanrum" mellan stativarnas lägsta frekvens och basens övre delfrekvens och reglera sedan volymen så det låter naturligt. Gå sedan upp i delningsfrekvens tills du hör att basen och stativarna möts (att det blir för mycket bas helt enkelt), då går du ner igen med delningsfrekvens. Efter det kan du reglera volymen efter smak. Beroende på vad man lyssnar på för musik så kan ju basen också vara av varierande kvalitét. Som inspelningsreferens tror jag att det är bra att använda liveinspelningar. (Jag använder själv bl a Eric Claptons "Chronicles", låt 5 och 11. Mycket bra för att justera in en subba )
Jag har min övre delning satt till en bit över 30Hz. Det kan tyckas lågt till ett par stativare men det blir en mycket fin integrering med 52:orna.

Tänk även på att testa att fasvända 180 grader. Det läge där basen är högst är det rätta.

Edit: Testa också att ställa basen i ena hörnet ca 10-15 cm från bak- och sidovägg. Det är inte säkert att det är mer "hifi-mässigt" att ställa den mellan högtalarna så som du ritat på din beskrivning. För mig lät detta något sämre

Lycka till!


eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2004/04/04 00:47:30
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/04/04 :  10:33:52  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Poe: Tackar för dina tips!!

Eric Clapton Cronicles ligger i skivhyllan, så jag ska mixtra lite med låtarna du förslog (Layla och Running on faith) alltså.

Har haft delningsfrekvensen på omkring 40-45 nu och även provat att höja/sänka den lite men inget superresultat. Spelade några Lisa Nilsson-låtar nu på morgonen och det blev högre basgångar men jag är osäker på om de blev tydligare eller bara högre. Fast har jag testat, och den står just nu i hörnet bakom höger högtalare. Kan ju hända att det är någon stående våg från stativarna som spökar också, man skulle ha haft en mic eller skiva med testtoner att testa med kanske..

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/04/04 :  10:36:07  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Krokodilen: Ska du flytta till hus. Inte illa må jag säga, blir plats i överflöd för möjliga och omöjliga stereoplaceringar då

Fast man vill ju ändå ha stereon i vardagsrummet där man är mest och där ska ju helst se beboligt ut också så det kanske inte är så fritt spelrum ändå. Är mycket nyfiken på hur din aktivering förändrade ljudet, på Tukan var det rejäl skillnad

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2004/04/04 :  12:24:55  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Sony: Jepp 19 maj är det dags, huset är litet så det är bara i vardagsrummet som jag kan ha stereon. Vardagsrummet är i gengäld väldigt stort (35kvm), ett av skälen till att valet föll på det huset.

Aktiveringen hmmm det mest uppenbara var att basen blev rejält mycket djupare, fick lite av mina gamla problem med för mycket bas, men det beror ju på rummet (litet betong trista mått). Sen fick slutsteget ett bra mycket lättare jobb samma ljudtryck fick jag med betydligt lägre nivå på volymskalan.

Sen blev allt så mycket bättre ljudet släppte helt från högtalarna, diskanten fick ett helt nytt liv luftig mer detaljer, mellanregistret samma sak. Mycket lättare att följa med i nya melodislingor och sång. Sen blev högtalarna ännu snabbare och med mer attack. Rappare bas etc etc. Tycker absolut att det är en rejält stor upgradering, bra mycket bättre än med passivt 2250 tex.

btw så har jag lyssnat på affär på Katan med Sizmik 10.25 det lät väldigt bra det roliga var att det var lättare att höra melodin coh sången med subben inkopplad en liknande upplevelse som med aktiveringen. Skulle jag välja och inte få göra någon annan uppgradering någonsin så skulle jag utan att blinka välja aktiva Katan.

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/04/04 :  21:50:29  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Efter ett par dussin låtar och (förmodar jag) sorgsna grannar så har jag nästan kommit fram till att det nog blir till att investera i en dylik sub. Efter lite mixtrande så låter den ganska bra på många låtar, dock inte på alla. Slutsatsen blir alltså att det nog är en del pyssel kvar med att få den att låta riktigt bra, men att det finns en god potential. Om jag inte ändrar mig så ska jag be någon från butiken att placera den här hemma, för att se om de kan få till det snäppet bättre. Sedan kan det nog bli en del justeringar efter att ha använt den någon vecka, från att systemet är specat ner till 75 hz till 20 någonting gör att en del musik blir lite annorlunda, kan nog ta en stund att vänja sig vid det också.

Nu är jag inte bara "en sån där Linn-dåre" utan "en sån där Linn-dåre som har lite Rel-tillbehör"

// Daniel



www.linnforum.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.11 sekunder. Snitz Forums 2000