HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tygfront av/på?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/16 :  19:59:12  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag har inte ens några tygfronter
Extra tillbehör som någon tidigare sa.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Ibbe
Member

117 Posts

Posted - 2004/03/16 :  20:10:03  Show Profile Send Ibbe a Private Message
vissa anser väll att det är själva ramen förstör ljudet mer än själva tyget.att ramen bygger in elementen så att säga...

Harman kardon så har man,,,(Denver prospect)
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2004/03/16 :  20:24:00  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Jag tycker att JM-lab visade klart och tydligen vart skåpet skulle stå med förra Utopia-serien. En rejäl träplatta!

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/03/16 :  20:54:54  Show Profile Send Tomas a Private Message
Mina mellanregister är klibbiga, och det blir ju svårt få bort dammet ifrån så de får sitta på. Har 3 djur så damm blir det gott om. Mina förra högtalare kunde man inte ens ta bort skydden ifrån.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

ålänningen
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/03/16 :  20:56:20  Show Profile Send ålänningen a Private Message
Med två ungar i huset (5 och 7 år) så har man inget annat val än att lämna fronten på. En av barna var så klåfingrig att hon lyckades pilla bort skyddet till diskanten på min ena Nautilus 803 för att så trycka in metallmembranet . Tack och lov så har man försäkrat sina högtalare och fick således en ny diskant "gratis" från hi-fi klubben.

/Mikael
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/16 :  21:09:10  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Fronten skall vara PÅ, löstagbar front = underlättning för element byte/reparation. PÅ mina högtalare är fronterna permanent monterade och kan inte tas bort.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/03/16 :  21:13:55  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Om fronten ska vara av eller på brukar de flesta tillverkare klargöra i sina manualer och jag tycker det verkar vettigt att följa tillverkarens råd.

Musiclover!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/16 :  21:25:22  Show Profile Send henricsson a Private Message
Som om det skulle spela någon större roll...





Nu finns det ju vissa högtalare (ofta något äldre) med tjockare tyg.. då kanske det spelar viss roll för diskanten. Men inte annars (imho).


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/16 :  21:28:34  Show Profile Send henricsson a Private Message
Tror coolhets-faktorn gör sitt.
Jag spelar ju på DIY-högtalare, har inga husdjur eller barn så inga frontskydd är aktuellt för mig.

Även om jag skulle haft kommersiella högtalare skulle jag nog föredragit skydd av just pga utseendet.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/03/16 21:28:53
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/17 :  01:12:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Mina nuvarande högtalare har inga frontskydd, på mina förra var de av när det skulle lyssnas seriöst. Vid biofilmer kändes det inte lika noga. Dock blev ljudet markant bättre utan skydd.

Bravo
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/17 :  01:19:29  Show Profile Send henricsson a Private Message
Bravo,

i all välmening: Vad blev bättre?


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/17 :  01:27:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Klarare och tydligare, låt oss säga att av/på med tyget kändes som att vara utan respektive sätta dit ett filter. Jag blev själv förvånad över att SFGP home verkade vara så känslig på den punkten. Andra högtalare har haft mindre skillnader.

Bravo
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/17 :  01:52:50  Show Profile Send henricsson a Private Message
SFGP?

Tyget blir ju ett akustiskt filter i sig till en viss gräns. Frågan är bara om det är faktiskt hörbart. Det borde utvecklarna ifråga ha kollat.

Thiel&Parther (elementen som b.la. MD använder) kör ju skydd på alla element (av förklarliga skäl) hur kan man rimligtvis förklara varför det inte blir "konstigt" ljud? Likaså alla B&W natilus-diskanter.

Är bara tyget mätbart akustiskt transperent så.. det är ju säkert inte alla skyddstyg och då kan man förmodligen få en hörbar effekt.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/17 :  01:58:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
SFGP = SonusFaberGrandPiano

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/17 :  02:03:10  Show Profile Send henricsson a Private Message
Zalve,
tackar.

Hur skulle man rimligtvis fixa den nöten som en icke SF-kännare?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/17 :  02:50:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
SFGP = SonusFaberGrandPiano

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/17 :  02:59:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Man läser och lär sig vad andra har för saker... Sen när man ser SF, så kanske man gissar resten...
SFGP skulle ha kunnat betytt nåt annat också

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2004/03/17 :  07:00:30  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Min blir lite orolig när man tänker på att det kommer springa runt klåfingriga ungar hemma
både egna och andras så småningom......hmm! Separat försäkring till stereon är nog en god idé

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/17 :  08:34:13  Show Profile Send CC a Private Message
Andras ungar hemma = front på! (Eller ner i källaren!)
Mina ungar hemma = front av o mkt stryk!!! Funkar alltid

Ps. Tror inte själva tyget i sig stör så mycket utan att det är avhängigt ramen runt. Vissa tillverkare intregerar ramen på ett bra o snyggt sätt (typ Thiel!) o där stör den inte.
Så ä dä mä dä!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/03/17 :  09:37:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Skall kolla upp det lite mer men jag tycker att det finns ljudmässiga skillnader mellan att ha skydden på eller av. Tänkte kolla hur de spelas på nu i Halmstad på fredag.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/03/17 :  10:43:07  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Ungar hemma: Sonab/Carlsson OA-12 (eller 14, eller 116, eller...)
Inga ungar hemma: Hmm... de är ju bra. Kan få stå kvar!
Go to Top of Page

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2004/03/17 :  11:06:55  Show Profile Send Rhino a Private Message
Till och med jag upplever en stor skillnad i diskanten mellan frontskydden på/av.. (bättre av) och det är ett genombrott för jag har inte skillnad på de 5 kr/metern-kablar jag testat mot hemmagjorda flätor, RG-kablar och mer (efter recept :D), knappt på CD och nästan inte på högtalarplacering Det enda jag hör är att det är lite bättre att sitta på golvet. Tror nog det har att göra med att alla placeringar jag testat hittils är lika "dåliga", istället för lika bra.. inte mycket till sweetspot och det låter ok var man än befinner sig (detta är t.o.m. öppna bafflar från Triangle). Nån som har förslag?

Så, det har nog gjort störst skillnad hittills
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2004/03/17 :  12:01:14  Show Profile Send Viktor a Private Message
Tror också att det är ramen som är boven i dramat. Högtalare som rekomenderas att köra med fronter har oftast en ganska tunn ram. Mina ramar är 7mm djupa och ramar in elementen ganska ordentligt med påverkan av ljdet som följd.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/17 :  12:54:40  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Ps. Tror inte själva tyget i sig stör så mycket utan att det är avhängigt ramen runt. Vissa tillverkare intregerar ramen på ett bra o snyggt sätt (typ Thiel!) o där stör den inte.

Låter rimligt. Vissa modeller har ganska kraftig inramning.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

stice
Member

152 Posts

Posted - 2004/03/17 :  15:52:16  Show Profile Send stice a Private Message
Med två katter och en hund hemma är det inget val. En liten människa på gång med leverans i augusti gör valet ännu enklare. Det räckte med att ena katten satte sig framför högtalaren och såg basen röra på sig lite. Sakta sträcktes tassen upp och kände lite... Lyckligtvis utan klor den gången men jag vill inte chansa. Så med andra ord, FRONT PÅ!


mvh Stice...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000