HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 beo lab 5...snart är det dags!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2004/03/17 :  14:43:16  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
På fredag är det dags! ska få provlyssna på ett par Beo-lab 5 äntligen! Ska vara kanske de bästa högtalaren som tillverkas sägs det...Är den verkligen så bra? vad tycker ni som redan provlyssnat på beo lab5? Nån som har tips på bra musik att provlyssna dom med?

MVH Andreas

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/17 :  14:45:36  Show Profile Send molsson a Private Message
Ryktet säjer att dom låter döda, men jag har själv inte lyssnat.

No hay banda!!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/03/17 :  14:50:49  Show Profile Send marbrink a Private Message
androxe: Bra är dom men inte det bästa som tillverkas...vem har sagt det?? Men jag tycker dom är riktigt prisvärda med tanke på att de har inbyggda slutsteg och jag gillade verkligen dom.
Bra musik är väl sådan musik du själv lyssnar på?

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/03/17 :  14:56:48  Show Profile Send ayayay a Private Message
Jag har lyssnat en del till dessa skapelser i butik.
Va på visning här i GBG för ett tag sedan.

Rums-korrigeringen har de verkligen lyckats med.

Testade ett par gånger att trycka på "hatten"

I övrigt så låter de riktigt bra. Framför allt så är B&O´s produkter snygga rent design-mässigt. Men om det va det bästa jag hört det vill jag inte säga...

Kul design som sagt. Plus att de är avancerade, så teknink o frammåtanda är verkligen på topp.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2004/03/17 :  15:21:26  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
det var killen på bangolufsen-butiken som sa det var det bästa som tillverkas just nu :) kanske inte helt opartiskt bara lyssna på honom :)

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/03/17 :  15:24:27  Show Profile Send ayayay a Private Message
Hans röst är nog köpt

Inte helt opartisk

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/03/17 :  15:24:56  Show Profile Send marbrink a Private Message
Personalen i Bang Olufsen butikerna kan inget om hifi tyvärr...det enda de kan lite om är B&O.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/17 :  15:34:10  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
det var killen på bangolufsen-butiken som sa det var det bästa som tillverkas just nu

Min erfarenhet av B&O-folk är att de är mycket dåligt insatta i andra märken. Men det skulle vara kul att veta vad han jämfört med om han verkligen har provat. Men skulle Opel-försäljaren säga att Volvo är skönare att köra?
Beolab 5 har en grym basåtergivning och rumskorrektionen fungerar verkligen, men den jobbar ju bara upp till 300Hz (de två nederta elementen, 15" delar vid 100Hz). Sedan är det som vanligt. Den berömda spridningsverkan som det skrivs så mycket om märkte jag inget av. Ljudbilden blev inte smalare/bredare mellan olika inspelningar än vad det blir med någon annan högtalare och förstärkare för närmare 150 000:-. Vad jag däremot märkte var att man måste sitta väldigt långt ifrån högtalarna för att det ska bli någon rejäl höjd i ljudbilden. Mellanregistret var också lite för analytiskt/kyligt för min smak. Men diskanten var lugn, jämn och utsträckt. Det blev ett väldigt djup i ljudbilden även om högtalarna stod nära bakväggen. På det hela kan man väl säga att det låter som... B&O... tyvärr tycker jag inte om det ljudet.
Lätt att bli imponerad, svårt att bli berörd.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/03/17 :  15:44:38  Show Profile Send mace a Private Message
Bang&Olufsen ......... Furniture that makes noise
Nä skämt o sido, jag har alltid varit svag för B&O

Skall försöka ta en dag o lyssna i butikerna här

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/03/17 :  16:25:46  Show Profile Send bjarne a Private Message
problemet är kanske att man alltid kombinerar B&O med B&O. Släng in ett musikaliskt rörförsteg och en trevlig vinylsvarv så kan det ju säkert sjunga vackert/vackrare. (Säger jag som inte lyssbnat på beolab5) Tycker f ö att beolab3 är en riktigt cool skapelse, utseendemässigt alltså.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/03/17 :  16:38:37  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Lyssnade lite kort på dom, viss "stampa takten" kännsla över dom. Men för 150 000 Nja...finns bättre skapelser för dom pengarna ljudmässigt, för designen kan man aldrig ta ifrån dem, lämnar nog ingen oberörd.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/03/17 :  16:48:16  Show Profile Send marbrink a Private Message
bjarne: Har du lyssnat på beolab 3? i så fall hur lät den? den verkar intressant...
Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2004/03/17 :  16:52:41  Show Profile Send masur a Private Message
quote:
Tycker f ö att beolab3 är en riktigt cool skapelse, utseendemässigt alltså.

Det är bara att hålla med. Synd att den inte har rumskorrigering och digital ingång som Beolab 5.
quote:
Nja...finns bättre skapelser för dom pengarna ljudmässigt, för designen kan man aldrig ta ifrån dem, lämnar nog ingen oberörd.

Den här gången har designen kommit i andra hand. Ljudteknikerna hade fria tyglar vilket är ovanligt för B&O. Har bara lyssnat kort på Beolab 5 kopplad till B&O elektronik under HighEnd mässan så det är svårt att bedöma högtalaren rättvist. Hur den står sig mot annat i prisklassen vet jag inte men utgången känns inte given. Kanske Relvel Ultima Studio kan få sig en match?

Edited by - masur on 2004/03/17 16:57:37
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/17 :  16:55:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja ljud för pengarna kan man alltid diskutera, och smak är olika, dom är tekniskt inovativa, annorlunda och egna i sin konstruktion... Men är dom bra köp, ger dom valuta för pengarna, kan man få bättre för pengarna ?? Ja det får man nog fråga sig själv både en och två gånger.

Dom ger enl mig en läcker produkt som är väldigt lätt att få att låta ok i olika rum ( pga rumskorren ), men jag tycker dom är hur fula som helst !! och har ett pris som är långt högre än vad som dom presterar, men dom säljer en hel del till folk som har för mycket pengar och för lite kunskap om vad för prodkter man kunde få för dom pengarna..

/M
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2004/03/17 :  17:34:48  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Hej hej..
Jag har ju då lyssnat på Beolab 3 och mitt intryck är följande:

Oj att dessa små skapelser kan spela med ett sådant bastryck trodde jag aldrig. i karaktären låter de som 5:orna men inte lika bra på något område.. Det är förbluffande hur lätta de är.. 2.5 kg tror jag. Ja har man mkt pengar vore det ju inte fel att ha dessa som sovrums högtalare.. 27000 tror jag de kostar.

Mvh:
kareem
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/03/17 :  19:55:53  Show Profile Send bjarne a Private Message
>marbrink: Nope, men vår vän Wilderwein fanns ju för råd i denna fråga. "utseendemässigt var ordet, sa Bull"
Ska väl ta mig en sväng nån dag bara för att man ska ha lyssnat. Det lär dock inte bli någon av dom ens såsmåningom. Jo, kanske om jag behöver en sub nån dag, och den är ok. Skulle passa vårt möblemang iallafall.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000