HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W 802
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/16 :  11:51:37  Show Profile Send CC a Private Message
SKrell
DP

Eh, sorry, kunde inte låta bli...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/16 :  13:13:32  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
jag gillar 802ornas ljud men har inte tänkt betala hur mycket som helst för en förstärkare

Så vad drevs de med när du lyssnade då?
Där har du en fingervisning om vad du ska leta efter.
Tro inte att det bara är högtalarna som levererar välljud.
(Ingen kedja är starkare...osv)
Nästa steg blir att låna hem med de prylarna och se om det låter lika bra hemma.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2004/03/16 :  13:49:54  Show Profile Send Rebo a Private Message
Bryston 4b-sst helt klart. Ett bättre slutsteg för det priset är nog svårt att hitta, men sämre och dyrare steg finns det gått om.

Vill du ha mer kräm senare så köp ett till 4b-sst och biampa eller bryggkoppla.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2004/03/16 :  18:53:57  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message


Silkeslen slägga med precision och dignitet.

Driver 802N med bravur - EC 250R + EC 4.7 + EMC1 är elektronik som inte skäms i något sällskap över huvudtaget!

Artphotography
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/03/16 :  19:33:28  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
När jag lyssnade på 802orna drevs de av Thule förstärkare som enligt de flesta inte verkar vara nåt vidare... De lät trots det bättre än något annat jag har hört inklusive fina JM Lab och Martin Logan. Dessutom så är de tillräckligt snygga vilket de flesta högtalare absolut inte är

Musiclover!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/16 :  19:58:37  Show Profile Send CC a Private Message
Då har du något att se fram emot löjtnant!
Rätt utrustning bakom linjerna så

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/03/16 :  20:04:14  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Du kan få motsvarande Thule+802 ljud mycket billigare, genom att köpa en annan högtalare.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/03/16 :  20:30:08  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Rent objektivt kan jag säkert det och 802orna kan prestera ännu bättre med finare elektronik men faktum kvarstår att skulle jag konstruera en högtalare så skulle mitt mål vara att få dem att låta som ett par 802or. Min första kommentar efter ett par låtar var att så här har jag alltid önskat att ett par högtalare ska låta!

Musiclover!
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2004/03/16 :  20:38:30  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Finns ingenting som säger att man får mkt kraft med hi-end steg. Vet många steg som kostar stora pengar som skulle ha problem med att driva mina högtalare t.ex..

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/03/16 :  20:40:49  Show Profile Send Matrixen a Private Message
De är riktigt trevliga och jag hoppas få höra dem i "rätt" sammanhang någon gång.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/03/17 :  22:38:55  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Tack för alla råd!
Jag har ikväll inhandlat den begagnade ML-383 som anonserats här Jag hoppas att den kommer att trivas med ett par 802or.

Musiclover!
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2004/03/17 :  23:23:12  Show Profile Send perra_e a Private Message
Jag är övertygad att dom kommer att fungera bra ihop. Det är bara att gratulera till något av det läckraste man kan köpa för pengar i högtalarväg också. Skulle du av någon outgrundlig anledning ångra dig så har du en spekulant här
Skämt å sido. Jag har jagat ett par begagnade 802'or under en tid. Hadde två olika par på gång men det blev inget av lite olika anledningar. Jag får väl göra som dig framöver, köpa nytt!
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/03/17 :  23:29:50  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Ja det är inte så lätt att hitta 802or i nyskick utan att priset är ganska högt. Jag vill helst ha nya prylar men kände att förstärkare inte är någon större risk att köpa beg. får man sedan något som är klart bättre än vad man har råd att köpa nytt så blir det ju en fullträff.

Musiclover!
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/03/17 :  23:36:49  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Den skall tydligen vara välljudande. Förhoppningsvis orkar den med också. 802 går ju inte lägre än runt 3 Ohm och så långt verkar MLs integrerade ha tillräckligt med kraft. Detta är säkert en bättre lösning än Rotel eller Thule steg, även om du kanske inte kommer kunna spela lika högt. Lycka till!
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/03/17 :  23:44:28  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Enligt ägaren så spelar den tillräckligt högt (med 802or som han hade till den) för att det ska vara obehagligt och så högt vill nog inte mina grannar att jag ska spela

Musiclover!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/18 :  00:00:19  Show Profile Send KennethS a Private Message
Kan jag gå i god för då det var min farbror han köpte den av! Spelar riktigt trevligt och har duktigt med kraft. Ruggigt bra stärkare. Sorgliga är at han ska börja med hemmabio och köpa en Arcam AVR 300?!?!Hur ska det funka efter ha haft en ML no.383???

Lycka till och hoppas allt blir bra Lt.Andersson!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/03/18 :  00:02:05  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Aha! Trodde det rörde sig om en vild chansning, men det var det tydligen inte som tur var.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/18 :  00:10:15  Show Profile Send KennethS a Private Message
Matrixen..Nä. Vet att ML no.383 lämnar dukigt mycket mer än vad som specsen anger. Ner mot 7-800w i 1 ohm om jag minns rätt....Inte illa

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/03/18 :  00:10:34  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Nejdå ingen chansning mer än att jag inte kunde provlyssna med 802orna som såldes igår utan fick nöja mig med ett par JM lab stativare som jag hade med mig. Känner mig dock riktigt nöjd med det i mitt tycke avslappnade/lättlyssnade ljudet som presterades

Musiclover!
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/03/18 :  00:11:39  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Mätningar visar runt 145 i 8 ohm.

Musiclover!
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/03/18 :  00:17:07  Show Profile Send Matrixen a Private Message
KennethS: Så här mätte Stereophile(kommentarer klippt från John Atkins' recension):
"Repeating this test with one channel driven using a low-duty-cycle 1kHz toneburst of 10 cycles on, 400 cycles off—this better approximates a music signal—revealed the No.383 to be a powerhouse (fig.9). No less than 182.6W were delivered into 8 ohms with this signal (black trace) at clipping (horizontal magenta line). The 4 ohm delivery was 356W (red trace), the 2 ohm delivery 665W (blue)! Only into the punishing 1 ohm load did the amplifier falter, its output at clipping dropping to 75W (green trace), with a significant rise in distortion below that power.



Fig.9 Mark Levinson No.383, distortion (%) vs 1kHz burst output power into 8 ohms (black trace), 4 ohms (red), 2 ohms (blue), and 1 ohm (green).

But Madrigal doesn't specify the No.383 for continuous output into loads lower than 4 ohms. If you want an amplifier to behave as a voltage source down to 1 ohm, you should consider buying one of their separate power amplifiers.

John Atkinson"
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2004/03/18 :  05:11:15  Show Profile Send Nagra a Private Message
802:erna har fått den elektronik den förtjänar tycker jag iallafall.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/03/18 :  07:27:45  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Mycket bra val löjtnanten!!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/18 :  08:58:47  Show Profile Send KennethS a Private Message
Matrixen: Så där ser faktiskt även det ML-block som hifi&musik testade ut. Och dom menade att dom att ML inte har några problem alls även fast mätningarna såg lite lustiga ut

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000