HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 70-tals rock
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2004/03/15 :  18:52:11  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Skulle vilja ha förslag på bra skivor från denna tid, är inte bevandrad inom dessa dinusarier till band men det jag är ute efter är typ: Uriah Heep(Demons And Wizards), Jefferson Airplane, Jethro Tull(Aqualung). Det är nästan allt jag hört från denna tidsepok, som borde innehålla fler grymmevax.

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/03/15 :  22:00:50  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Får väl slå ett slag för Thin Lizzy som i sina bättre stunder hör till de bättre rockbanden från 70-talet. Särskilt trummisen Brian Downey förtjänar ett omnämnande. Annars är väl Black Sabbath och Led Zeppelin måste-lyssning. När det gäller Sabbath är den tidiga perioden med Ozzy på sång höjdpunkten. Bowies Ziggy Stardust är en annan klassiker, liksom Pink Floyds Dark Side of the Moon. Det blev lite blandade stilar det här märker jag, men det var de skivor/artister jag först kom att tänka på.
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/03/15 :  22:20:02  Show Profile Send arcam a Private Message
En av dom största på 70-talet är ju Deep Purple,
några skivor: In Rock, Fireball, Machine Head, Made in Japan,
Stormbringer, Who do we think we are, min favorit bland dessa
är Machine Head som kom 1972 mycket bra skiva.

Sedan finns det som någon skrev Led Zeppelin, en av dom bästa
är Physical Graffiti. (dubbel-lp)




Edited by - arcam on 2004/03/15 22:21:00
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/03/15 :  22:39:51  Show Profile Send Babar a Private Message
Velvet Underground får man ju inte heller missa, och Neil Young släppte ju några av sina bästa skivor på 70-talet.
Go to Top of Page

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2004/03/16 :  00:13:57  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Sabbath har jag koll på, då Ozzy är husgud. Leppelin har jag aldrig ängat nån större chans, varför vet jag inte. Kanske e på tiden att göra det.
Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2004/03/16 :  14:57:28  Show Profile Send Falkman a Private Message
Jag får väl nämna några till som är väl värda att lyssna på.

Nazareth. Sköna rockiga låtar som: Razamanaz, This flight to night, Turn on your reciver, Bad bad boy, mm.

Aerosmith. Originalversionen: Walk this way gjordes ju redan -75 (utan rappande och dansande Run DMC).

Lite mer udda artist som försökte slå igenom som J.Hendrix arvtagare: Robin Trower. låten: Too Rolling Stoned, går inte av för hackor. Tung-gung!

Annars är ovan nämda artister som Pink Floyd, Led Zeppelin, Black Sabbath mm. självklara val. Går man tillbaka några år så har Du Jimi Hendrix, med låtar som Woodoo Child, Crosstown traffic mfl.

Hupp, höll på att glömma ZZ Top! Rock on!
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/03/16 :  15:05:39  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Ted Nugent är en självklar kandidat. Och om du vill ha lite lugnare så är Elton John ett bra val. Hollies har oxså gjort några skivor på 70 talet, men deras stil påminner nog mera om 60 talsrock.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

hkan
Member

130 Posts

Posted - 2004/03/16 :  16:20:46  Show Profile Send hkan a Private Message
Oj, Wishbone Ash, Grand Funk Railroad, Mountain, Savoy Brown Bluesband, Emersom Lake and Palmer, Blue Oyster Cult, Collosseum
Free, Foghat, Family, Climax Chicago Bluesband Les Dudek o.s.v.för att nämna några mer udda.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/03/16 :  17:14:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Genesis
Har inget att göra med 80-talets Genesis förutom möjligtvis namnen på bandmedlemmarna.

Gentle Giant (ex.vis Octopus eller Free Hand)

Yes (Close to the Edge och Relayer är dom plattor man kan satsa på)

Jethro Tull (Thick as a Brick och A Passion Play skiljer sig en del mot Aqualung. Är det Aqualung du gillar får du gå på dom äldre plattorna)

Allt det här är så kallad progressiv musik som hade sin blomstringstid första hälften av 70-talet.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/16 :  23:36:13  Show Profile Send svejk a Private Message
Hawkwind är något som gått mycket senaste tiden Silver Machine 70-talets tungaste låt? . Kapten Kopter annat fint 70-tals skrammel. New York Dolls och Dead Boys ligger alltid bra till. Flaming Groovies är det största! Tenage Head och Flamingo är bara bäst. Mycket annat bra är redan uppräknat.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2004/03/18 :  11:10:31  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Du har ju givetvis UFO, dom får man ju bara inte missa, en annan given grupp är NEKTAR. Du kan försöka få tag i WARHORSE, SIR LORD BALTIMORE, FREEDOM, BUFFALO, JERICHO (fr. Israel), ELOY (deras 3 första), BIRTH CONTROL, LUCIFERS FRIEND, TRIUMVIRAT o.s.v
Det kryllar av bra grupper från 70-talet.
En hel del av dessa finns återutgiven på cd, ett bra ställa att hitta dylik musik på är HARVEST RECORDS http://www.harvest.nu/.

The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2004/03/18 :  15:19:53  Show Profile Send Klenkar a Private Message
thin lizzy, uriah heep!!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/03/19 :  09:38:11  Show Profile Send arcam a Private Message
En grupp till...Budgie...


Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/19 :  10:29:18  Show Profile Send svejk a Private Message
Budgie Tja det var kanske där min tinnitus började. Såg dom i Örebro 74-75 dom spelade så vansinnigt högt att örat sprack på en kille han vart döv på det ena.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

hkan
Member

130 Posts

Posted - 2004/03/19 :  11:47:02  Show Profile Send hkan a Private Message
Mer från det gyllene tidiga sjuttiotalet: Golden Earring, Brainbox, Focus, East Of Eden, Family, Keef Hartley, Spirits, Greatest Show on Earth, Edgar Broughton Band, Juicy Lucy, Black Widow, Blodwyn Pig,
Skin Alley..... Om ni nu skulle "springa på" dessa så passa på och lyssna det kanske faller er i smaken.
Go to Top of Page

Manticore
Member

99 Posts

Posted - 2004/03/19 :  18:21:58  Show Profile Send Manticore a Private Message
Rolling Stones!
För mig är 70-talet Stones absoluta höjdpunkt med grymma album som Get Yer Ya-Ya's Out, Sticky Fingers, Exile on Main St, Goats Head Soup, Love You Live och Some Girls. Oj, jag får ståpäls bara av att skriva ner dessa tunga album här :)
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2004/03/19 :  21:56:11  Show Profile Send Totem a Private Message
Om du kan sträcka dig till 70-tals Progessiv Rock, ska du definitivt kolla upp både Camel och Caravan. Speciellt det de båda släppte under första halvan är helt makalöst bra imho.

/T

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/20 :  19:28:24  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Led Zeppelin har jag aldrig ägnat nån större chans, varför vet jag inte. Kanske e på tiden att göra det.


Dax att göra det då... Kolla in album 1-4!
Håller annars med om Stones, men konstigt att ingen nämnt J Geils Band!
Kanske många som förknippar dom med "Centerfold", som ju kom på 80-talet, men glansperioden låg definitivt på 70-talet! Kolla in de två första samt Bloodshott och Detroit breakdown. Glöm heller inte Full House och Blow your Face Out! De två sista är klassiska liveplattor...

Sebastian

PS:Testa även Lynyrd Skynyrd se tråden! Mitt förslag är "One more from the road". Live platta med låten "Free bird"

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/03/20 19:29:43
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/03/22 :  09:12:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Status Quo?
Eller var det fel svar?
Ok, jag kryper ner bakom min sten igen.
Fast några roliga skivor gjorde dom iallafall!

När det gäller Led Zeppelin så tycker jag faktiskt bäst om plattorna 5 och 6.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/03/24 :  19:43:56  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Har några förslag här:
Nazareth - Razamanaz
Montrose - Montrose

sen har vi en del band som är värda att nämnas:
Slade, Blue öyster cult, Kiss, King Crimson, Lynyrd Skynyrd, Aerosmith, Alice Cooper, Black Sabbath, Osv.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/03/24 :  20:50:26  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

En liten glädjefnatt infann sig när jag läste tråden och såg i plysch uppräkning en gammal favorit osm jag inte hört på 20 år.... Lucifers friend. Nu snackar vi rocksångare!

Ett annat tips som ju inte är nämnt här och som inte är släkt riktigt med Aqualung etc är Queen. Den första skivan alltså.

Helt annan variant: City Boy: Dinner at the Ritz....

Och så lägger vi till hela progrörelsen väl? Med Kaipa på toppen Ni fattar ju att man har några år på nacken

mvh

sladd

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/03/24 :  21:16:18  Show Profile Send arcam a Private Message

Nazareth - Loud ´N´ Proud

Alice Cooper - welcome to my nightmare och Billion Dollar Babies

Bachman Turner Overdrive - Fragile not fragile




Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2004/03/24 :  21:23:10  Show Profile Send pegul a Private Message
Här är några:

Rush: "Rush", "Fly by night", "Caress of steel" "2112", "All the world's a stage", "A farewell to kings", "Hemispheres" och naturligtvis "Permanent waves" (fast den kom 1980). Blev lite mycket Rush där men jag har dem i tankarna nu eftersom jag precis fixat biljett till konserten på Globen 29:e september. Någon som ska dit?

Nazareth var det någon som nämnde. Kom att tänka på deras "Close enough for rock n' roll" som jag säkert inte hört på 10 år. Den skulle jag vilja höra igen!

Queen förtjänar lite lyssningar. "A night at the opera", "A day at the races", "Sheer heart attack" för att nämna några.
Supertramp, "Crime of the century" är bra tycker jag. Kanske inte så "rockig" men helt OK.

ZZ top, "Deguello". Fasen va mycket gammal musik det finns som man ite lyssnat på på länge. Dags att damma av vinylspelaren igen ...

Mvh
/pegul


Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/24 :  23:05:33  Show Profile Send svejk a Private Message
Sweet Funny Adams. En riktig stänkare från 70-talet. Undra hur många som legat och spytt mellanöl i rabatten med Ballrom Blitz dånande på festen ?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Manticore
Member

99 Posts

Posted - 2004/03/27 :  00:49:13  Show Profile Send Manticore a Private Message
Sweet Fanny Adams heter den ju! Fast jag håller med om att det är ett mycket bra album, måste vara det bästa som Sweet nånsin klämde ur sig.
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/03/30 :  05:20:09  Show Profile Send aplodon a Private Message
Om det är progressiv rock du vill ha, dit Jethro Tull kan räknas (Uriah Heep tangerar väl också denna genre på vissa skivor, beroende på definition) så finns det massor av bra italienska grupper från första halvan av 70-talet t.ex:

Premiata Forneria Marconi (PFM): Storia Di Un Minuto, Per Un Amico, L'Isola di Niente
Il Rovescio della Medaglia: Contaminazione
Banco del Mutuo Soccorso: Banco del Mutuo Soccorso, Io Sono Nato Libero, Darwin!
Il Balletto di Bronzo: Ys
Area: Crac!
Museo Rosenbach: Zarathustra
Semiramis: Dedicato A Frazz
New Trolls: UT
och många fler.

Av övriga storheter har väl redan nämnts Gentle Giant (deras 6 första) och Genesis (det dom gjorde under första halvan av 70-talet, Selling England By The Pound rekommenderas).
Andra engelska storheter är Hatfield and The North (Hatfield and The North och Rotter's Club), Van der Graaf Generator (t.ex. Pawn Hearts) och National Health. Bland de första progressiva rockskivorna som kom redan i slutet på 60-talet finns bl.a. Family: Music In A Doll's House (1968) och King Crimson: In the Court of the Crimson King (1969). Båda håller att lyssna på än i dag och kan kanske vara bra att starta med om man vill följa utvecklingen.

Det finns massor av bra musik från den här perioden!!

Vissa av de italienska och några av de andra (Gentle Giant, National Health, kanske Van der Graaf?) kan nog vara svåra att starta med om man inte är van att lyssna på progressiv rock. Av de italienska skulle jag rekommendera att starta med PFM. Av övriga tror jag Genesis, Family och King Crimson (de första 2-3 skivorna) är förhållandevis lättlyssnade. Annat som borde vara mera lättlyssnat är Camel (t.ex. Camel, Mirage, Snow Goose), Caravan (från första halvan av 70-talet), Greenslade, Pink Floyd (Dark Side of the Moon, Wish you were here), Queen (Queen II, den enda Queen-skiva jag gillar). En annan som är både lättlyssnad och bra är Novalis: Sommerabend (tysk grupp!).

Så får man ju inte glömma Frank Zappa, en av de största kompositörer som funnits, alla kategorier inkluderade!!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000