HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 15'' till mid
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2004/03/15 :  17:30:57  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Hej, jag är ute efter ett 15'' element att köra som mid och midbas upp till ca 2000hz. Ska användas med 18'' subbas.

Budjeten är ganska snål. Ca 1000-1500 per element är rimligt. Har kikat på Eminence: Beta, Delta och Kappa. Är dom nåt att ha?

Egenskaper jag är ute efter är bra ljud och möjlighet att spela ganska högt. (Låter väl självklart? )

Mvh//Jon

Livet är inte helt fel egentligen...

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/03/15 :  20:29:20  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Jooooon,

Jag använder 15-tummare till midbas med hyggligt resultat. Jag stället mig dock tveksam att du tänker köra en 15-tummar så pass högt som 2kHz. Om det hade varit frågan om en instrument-högtalare för t ex el-gura eller så så hade det säker kunna fungera alldeles ypperligt men till hifi har i.a.f inte jag lyckats så bra med att använda 15-tummare över 800 Hz - 1 kHz

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/15 :  21:17:56  Show Profile Send UrSv a Private Message
Precis, mellan tummen och Venedig känns det inte som om 15 tum till 2K är så bra. Jag fastnar på 10 tum verkar det som om inte plånboken dikterar 8 tum...
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2004/03/15 :  22:11:25  Show Profile Send Jooooon a Private Message
UrSv > Kan du förtydliga lite?

Neriks (och andra som vill svara ) > Nån 12'' eller 10'' som kan passa bättre då? Samma prisklass för det hela...

Mvh//Jon

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/16 :  09:45:32  Show Profile Send UrSv a Private Message
Som jag fattar det blir högfrekvensegenskaperna sämre och sämre ju större ett element är och dessutom spridningen sämre och sämre. Jag tror att uppbrytningen av konen normalt drar sig nedåt med storleken och därför närmare sig din delningsfrekvens. Det är nog ingen omöjlighet men kräver lite letande. Tror nåt som Eminence Beta 12 LT eller Beta 15 skulle funka bra? Beror ju lite på vad det skall vara till...
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2004/03/16 :  16:49:50  Show Profile Send Jooooon a Private Message
En annan tanke som slog mig var att då kanske använda en driver + horn som klarar neråt 800-1000 Hz som Neriks snackade om. Vad kan det kosta?

Mvh//Jon

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000