Author |
Topic |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 13:22:21
|
Hur funkar det om man riktar basreflexrören utåt. Fick en liten skum ide om att göra en sub som ser ut så här....
4xTB 740 110L avstämd 21Hz Fyra rör med innerdiameter 60mm.
Om det funkar så tänkte jag göra två sådana moduler o hörnplacera dem
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 13:29:17
|
Det funkar alldeles utmärkt, har själv gjort testlådor där porten inte fick plats inuti lådan och har då låtit porten sticka ut någon decimeter.
MVH Martin
|
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 13:38:41
|
Trevligt Tänkte att man kunde sätta en liten spotlight i toppplattan o sedan någon liten cool klängväxt runt rören |
|
|
Martin N
Member
75 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 14:01:01
|
Funkar fint vid resonansfrekvensen. Du kan få marginella effekter av medsvängande massa vid rörmynningarna, att det inte är det halvklot som många beräkningsprogram har som default, utan något annat. Mindre effekt, och korrigeras mycket lätt genom rörlängden.
En sak jag ser på din skiss är att rören ser ut att vara ungefär hälften så höga som lådan är. När lådan har sin halvvågsresonans i höjdled, får du fyra fina små kvartsvågspipor kopplade i ovankanten. Just så skulle jag bygga en 1 meter hög låda om jag vill ha en stark ljudkälla på 170 Hz. Men, som sub är den väl redan bortfiltrerad vid de frekvenser som kommer ifråga. Något att tänka på bara.
/Martin |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 14:25:51
|
Tjooooo nu kom vi in på något som jag inte hängde med på.??? Halvklot, halvvågsresonans??? Är tyvärr inget bra på att beräkna högtalarlådor
Lite mer mått på lådan.... Inner mått 300x300x1300=117L o så bort med lite stagningar o elementvolym så borde det bli rätt nära 110L Rörens längd 582mm. Hur mycket påverkar avrundningarna i rörändara??
|
Edited by - Tobbe_L on 2004/03/02 14:27:30 |
|
|
Martin N
Member
75 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 16:41:38
|
Äch det är inte så farligt.
Den första delen säger att du kanske inte får exakt samma avstämningsfrekvens mellan rör och låda som du skulle fått om rören var monterade inuti lådan och slutade i en yta, som vanligt. Gör rören lite för långa från början, och sätt sågen i dem och korta dem en cm i taget när du mäter in avstämningsfrekvensen (med impedansmätning eller vad du har tillgång till).
Del två A: En låda som är 113 cm hög kommer att få en resonans mellan topp och botten, man kan säga att den studsar i övre och undre begränsningytan och kommer tillbaka till samma position i samma fasläge den hade när den var där nyss, som att sjunga i ett badrum.... 113 cm ger resonans på 130 - 150 Hz (150 Hz för tom låda, lägre frekv. ju mer ull det är i lådan). Del två B: Ett rör drivet i ena ändan och öppet i det andra, fungerar som en akustisk transformator för frekvenser (håll i dig nu..) där röret är en udda multipel av en kvarts våglängd långt, L/4, 3L/4, 5L/4 osv. Den mest utpräglade är den lägsta, då röret är en kvarts våglängd långt. Det är denna princip kvartvågspipor byggda på. Ett rör på 58 cm kommer att ha sin lägsta kvartsvågsresonans vid ca 147 Hz. Du kan alltså råka ut för att bygga en högtalare som har stora risker att få underligheter i frekvensgången vid knappa 150 Hz. Håller du delningsfrekvensen tydligt lägre blir du av med denna risk. /Martin |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 17:23:12
|
Oki!!!!!
De kommer att delas under 100Hz så det borde inte vara något problem med andra ord..
Men slutar inte mina rör i en yta. Är inte toppskivan en yta??
|
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 18:12:00
|
Visst kan porten ge rester i högre register även om basen är filtrerad. De övertoner som porten ger, ger bara den. |
Hifiarkeologen |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 08:31:03
|
Hur mycket är dessa övertoner dämpade jämfört med "normal" nivå i subben??? |
|
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 09:56:24
|
lådan var inte 113cm hög.......
|
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 10:07:48
|
Tjenare Tobbe! Dina rör kommer behöva vara runt 613mm långa, matar du lådan med 480W så såelar den runt 110dB + rummet i 20Hz och den maximala porthastigheten kommer vara 24m/s vid 19Hz.
Personligen tror jag inte att det kommer medföra några otrevligheter för dig, det ser klart tufft ut |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 10:09:18
|
Nepp lådan är 130cm invändigt.
Kan man ta bort topp/botten resonansen men hjälp av invändig stagning/mellanvägg??? Samt att snedställ topp eller botten??
|
|
|
Martin N
Member
75 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 10:58:33
|
Svar ja och ja, fast effekten är måttlig.
Sneda väggar tipsas det om flitigt ibland. De har en viss, måttlig effekt. Om du har en låda formad som ett rätblock, kommer en resonans mellan två motstående väggar att få ett visst Q-värde, centrerat runt en frekvens som svarar mot längden enligt diskussionen ovan. Om du gör ena väggen sned kommer Q-värdet att sjunka. Du får en resonans som är bredare i frekvensled (motsvarande hur sned väggen är), men med lägre topp.
Jag skulle själv inte bygga sneda väggar i en sub. Dels tar det längre tid med såg och spackel, men framför allt gör sig den tekniken bäst bakom ett mellanregister.
Om jag skulle sätta in mellanväggar så skulle det i första hand vara för att styva upp sidorna. Det gäller att det är så stora hål i dem att man kan bibehålla Q-värdet för lådans avstämningsfrekvens. Om jag därefter stötte på problem med en utpräglad stående våg så skulle jag utnyttja mellanväggarna (helst en i mitten där den resonans vi pratar om i detta fall har lägst tryck och högst partikelhastighet) och fästa en ullskiva på.
Mitt förslag: Strunta i sneda väggar. Sätt in en stagvägg mitt i lådan (eller mellan vart element om du vill vara extra ambitiös. Den gör nytta där den är, och du kan använda den senare om du råkar ut för problem med stående våg.
/Martin |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 12:45:08
|
Oki!!!!
Då får det bli en vanlig "låda" Mellanväggar tänkte jag ha mellan varje element så det blir säkert bra.
Lazyworm: 480W säger du... Hummmm Då måste man hitta på något kul som kan driva dem också |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2004/03/16 : 16:46:58
|
Hummmmm har funderat på en sak. O eftersom att beräkna högtalare inte är en av mina starkaste sidor så frågar jag
Volymen på basreflexrören, alltså luftvolymen inuti rören. Ska den den adderas till totala volymen eller ingår den i den framräknade volymen I mitt fall ska det vara 110L plus rörvolym eller 110L inklusive rörvolym |
|
|
|
Topic |
|