HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 XL eller MM, skillnaderna i mitt system?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/03/15 :  16:11:57  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jag skulle vilja veta om någon har praktisk erfarenhet
av hörbara skillnader av Transparents gamla och nya kablage.
Vilket system har du isåfall prövat kablarna i?

Mitt system är inte fy skam, men heller inget riktigt
"fint" heller. Ett zapsolute mk4 slutsteg, ett advantage P1 försteg, ett par proac 2.5 kloner och en denon dvd-3800 (tillfälligt)som ljudkälla.

Skaffade för ett tag sedan ett par music-wave plus
högtalarkablar i XL serien som jag är väldigt nöjd med.
Prövat diverse diy kablar typ cat5, lc audio teflar, nordosts
enklare mfl och transparentkablarna upphör inte att förvåna mig
i fråga om lyft i systemet!

Nu står valet mellan ett par signalkablar music link plus
av antingen den gamla eller den nya sorten. Bör jag höra
skillnader i mitt system? Medveten om att detta är jättesvårt eftersom ingen annan har mitt system, men om skillnaderna är minimala i riktigt fina system så drar jag min slutsats...




Edited by - Per100 on 2004/03/15 16:32:59

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/03/15 :  20:26:02  Show Profile Send Gebex a Private Message
Generellt så kan du höra skillnader i de flesta system som inte är low end. Du hör dock mer skillnader desto bättre system som du har. Men det hörs.

Eftersom XL är konstruerade på ett annat sätt (om jag inte minns fel). Så bör du höra skillnad. Titta på HiFi-Consults hemsida så kan du läsa om kablarna där.
http://www.hificonsult.se/
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/15 :  21:51:33  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jaså Per, du är tillbaka i kabelfunderingar. Jag valde en annan väg än den jag först tänkte gå, som dig med Transparent. Kan säga att jag inte är helt nöjd och ångrar mig att jag ej knep de där plus hos Bossa som jag tänkte...

Våra anläggningar är till stora delar lika, så jag är nyfiken på vad du valt senare och vilket resultatet blev.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/03/15 :  22:05:52  Show Profile Send Per100 a Private Message
Visst mangew, jag kommer meddela resultatet så fort jag bestämmt mig för vilken väg jag skall gå!

Gebex, vilka kablar har du använt och i vilket system?

Tillverkaren hävdar naturligtvis att den nya produkten är bättre och
detta kan givetvis vara helt korrekt men jag vill gärna ha
ett mer oberoende utlåtande från en hjälpsam forummedlem som själv prövat både de gamla och de nya kablarna.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/03/15 :  22:49:25  Show Profile Send lars a Private Message
Den erfarenheten jag har av MM-kablarna är att dom har blivit mer upplösta och detaljerade än de äldre varianterna. Kanske har marknadens positiva omdömen av NordOst-kablar påverkat Transparent.

I varje fall så har jag testat en Ultra-MM mot en Ref. Helt oinspelad tyckte jag bättre om den nya Ultran som var mer dynamisk och detaljerad än den gamla Ref. Ref var varmare i ljudet.
Transparent själva sa att den nya MM-serien var lika bra om inte bättre än motsvarande äldre variant ett steg upp. (En Ultra-mm skulle vara bättre än en Ref-xl).

Sen har det säkert betydelse vad man har för system för övrigt vad som låter bäst. Det är bara att prova, prova, prova ... och prova.

mvh Lasse
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/03/16 :  07:36:04  Show Profile Send Gebex a Private Message
Per: När jag hade MW Plus högtalarkablar så använde jag: CDfix, Amplifix och Avance Delta III. För detta system så fungerade kablarna utmärkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000