HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Tonkontrollerna" på¨Infinity Kappa8.2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/03/15 :  11:35:03  Show Profile
Det sitter som bekant ett vriddon till mellanregister resp. diskant.Hur skall dessa stå? Känns som att om jag inte har dem på fullt så stryps signalen...
Har dem just nu i mitten.

Önskar att de inte fanns...Det blir lätt så att om det finns något att justera blir jag aldrig nöjd.


Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/03/15 :  12:06:21  Show Profile Send palm a Private Message
Har haft samma problem jag med när det finns för mycket att justera man vill liksom justera olika på olika inspelningar
Ta dina refrerensinspelningar och ställ in efter dom sen är det bara att glömma bort att dom finns

Palm
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2004/03/16 :  10:22:31  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Jag hade ett par och jag trivdes bäst med att höja diskanten något och sänka mellanregistret lika mycket.

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/16 :  10:43:38  Show Profile Send edison a Private Message
mje1 & palm:

citat av palm:
"Har haft samma problem jag med när det finns för mycket att justera man vill liksom justera olika på olika inspelningar"

Just det.
Tonkontroller brukar ju ses lite snett på av oss hifi-devotéer...men om dom nu ändå sitter i signalvägen så är ju justeringsmöjligheten något som lika gärna kan ses som positivt:
Att vissa inspelningar låter bättre med ändrad inställning som palm säger, är ju "beviset" på att dom kan göra nytta.Alltså att högtalarna kan sjunga mer optimalt även om inspelningen råkar vara "sämre" eller bara lite "annorlunda" än snittet av inspelningarna du lyssnar på...

Att det sen blir ett extra och ibland frusterande moment när man skall ha en lyssnings-session, ja det får man ju då antingen leva med, eller också som palm hintar om: skita i det och istället då leva med det faktum att vissa plattor då låter "sämre" än vad man ju faktiskt vet att dom skulle kunna låta...båda fallen kan nog vara väl så frustrerande.Vilket som är värst blir upp den enskilde som alltid...

Det är inte lätt att älska bästa möjliga välljud, hehe...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000