HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur trovärdigt är Hi-Fi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/03/15 :  09:04:37  Show Profile Send Joel a Private Message
Hej,

Deltar i en maillista där påståendet nedan görs. Stämmer detta?

Mvh
Joel

"Efter att låten/verket spelats in i studio, skickas det inspelade materialet till en annan typ av studio, där man inte spelar in något utan bara processar ljudet. Oftast komprimerar man vissa frekvensintervall eller skär (sänker) i vissa frekvenser för att få en så jämn slutprodukt som möjligt, både dynamiskt och ljudspektramässigt. Det finns idag få eller inga skivor, som låter lika som i studion efter att skivan mastrats, även om man sitter och lyssnar i studion där materialet spelats in. Om man vill att något skall låta live/oförstört? är man illa tvungen att gå på konsert."

http://www.minhembio.com/Joel/marknad

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2004/03/15 :  09:07:18  Show Profile Send Viktor a Private Message
I stora drag stämmer det tyvärr.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/15 :  09:08:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ja, i alla fall oftast.
Fast jag ställer mig tveksam till att live alltid skulle vara så mycket mer "oförstört", i all fall med med modern musik.
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/03/15 :  09:13:09  Show Profile Send Joel a Private Message
Personligen tycker jag att all konsertmusik (utom akustisk då) låter väldigt konstig. Man riktigt hör hur det surrar i PA-anläggningen, och då föredrar jag klart att lyssna på musiken hemma för en bättre återgivning. Undrar dock varför de mastrar om musiken.

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/03/15 :  09:38:18  Show Profile Send Tomas a Private Message
Så fort ljudet kommer till micken så omvandlas det till en signal och redan där är det kört...

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/03/15 :  10:31:10  Show Profile Send krippe a Private Message
"Så fort ljudet kommer till micken så omvandlas det till en signal och redan där är det kört..."

Go to Top of Page

Heat
Member

205 Posts

Posted - 2004/03/15 :  10:49:50  Show Profile Send Heat a Private Message
hur står det till med demos/outgivna titlar av artister??? har dom genomgått samma process? jag har några hemma som låter fantastiskt!!!! Cd ljudet är helt underbart på dessa

Hellacopters LP/7" köpes
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/03/15 :  10:52:21  Show Profile Send iffe a Private Message
Jag förstår inte varför folk hakar upp sig på hur det låter live. De flesta lyssnar ju på musik som inte är enbar akustisk, och min erfarenhet av konserter är att det ofta låter riktigt dåligt. En bra mixning förbättrar ju en skiva, tyvärr så försämras det ofta genom dåliga mixningar. Tycker att det bästa med hifi är att man slipper vara där live med en massa fulla människor, folk som dansar in i en, dåligt ljud från PA:t och så vidare.
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/03/15 :  11:36:09  Show Profile Send Björn N a Private Message
Vid moderna inspelningar går väl signalen genom X antal processorer innan det ens når mixerbordet, det blir allt svårare att hitta bra inspelningar idag, tråkigt men sant!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/03/15 :  11:43:35  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
krippe:
quote:
"Så fort ljudet kommer till micken så omvandlas det till en signal och redan där är det kört..."


...Och många "instrument" finns bara i datorn (eller "elektroniskt".

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/03/15 :  11:47:43  Show Profile Send krippe a Private Message
Gemini: Tyckte det var en skön formulering, men eftersom den inte var min vill jag varken ta mig an äran eller besväret att försvara den
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/03/15 :  11:52:37  Show Profile Send razor a Private Message
Många nyare cd-skivor lider av alltför komprimerat ljud. Detta är inget nytt, och flertalet artiklar finns på nätet om problemet.

Att betrakta elektronisk musik som pestsmittad vill jag dock inte göra. Jag lyssnar nästan enbart på elektronisk musik, och här är det naturligtvis svårt att se inspelningsrummet framför sig. Dock finns det både bra och mindre bra producerade elektroniska skivor, precis som inom vilken annan genre som helst. Man kan också lugnt anta att signalen gått genom ett antal elektroniska boxar, men när det gäller elektronisk musik blir gränserna lite luddiga: Vad är egentligen ett instrument resp processor? Eftersom man i den elektroniska musiken oftast inte har något akusktiskt ljud att använda som referens blir frågeställningen ganska ointressant, det enda intressanta är ju det som hamnar på skivan, som förhoppningsvis låter som skaparen tänkt sig?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/15 :  12:07:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
Då jag så gott som uteslutande lyssnar på akustisk musik ofta från udda bolag dessutom så vet jag att musiken dynamiskt och konstnärligt kan låta väldigt bra. På prov jar jag köpt in en del studioproducerad musik och blivit väldigt betänksam hur platt och livlöst det låter.
Tyvärr är det nog så att bearbetningen föjer ett ideal som inte tål dagens ljus i bättre anläggningar eller för seriöst lyssande i många fall.

Bravo
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/15 :  12:23:11  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Vill man ha en så nära verklig referens som går att få finns det några svenska inspelningar gjorda i stereo med bara 2 st enorma Didrik mickar (från Didrik De Geer). Nu snackar vi "raka rör" bokstavligen och inte några effekter ditlagda. Det snackas ofta på diverse forum att det inte finns någon vettig referens därför att man vet inte hur inspelningen mastrats. Jag vill påstå att dessa akustiska inspelningar med Didrik mickarna är de bästa demoskivor man kan ha med sig överhuvudtaget när man utvärderar hi-fi utrustning. Ljud och dynamik är väldigt naturligt på dessa inspelningar. Var ett reportage i High Fidelity för ett par år sedan om Didriks kopparfärgade monstermickar. Helt underbart!

http://www.happyjazz.com/pmr/ddgt.htm

Mvh,
Marcus

Palmcrantz Music Recordings
True acoustic recording

I doubt that you´ve heard a true acoustic recording.
They are very rare today in the world of sound-illusions.

The only way to experience true acoustic sound is through your two ears.

Therefore the only way to record true acoustic sound is accordingly through only two microphones.

Any recording-technique but this is actually distortion.

Gert Palmcrantz


Would you challenge this or do you agree?

Call me for a recording-date at +468 7671 009 or send me a note via pmr@datorus.se


Edited by - Marcus_editor on 2004/03/15 12:32:23
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2004/03/15 :  13:56:40  Show Profile Send Stingray a Private Message
Var kan man köpa dom skivorna?
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/03/15 :  14:00:57  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
Vid moderna inspelningar går väl signalen genom X antal processorer innan det ens når mixerbordet



Personligen tar jag in ljudet från mik till förförstärkare helt utan filter eller processorer in i lagringsmediet. Och lyckligtvis många med mej.

Men tyvärr så skruvar alltför många alltför mycket på rattarna...

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/03/15 :  14:16:43  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Ibland känner jag att diskussionen blir ganska överdriven kring detta att om man ska klassa nåt som låter bra, alltid måste låta "rätt". Jag menar att det man tycker "låter bra", tycker man ju låter bra....eller hur ? Jag tror t.ex att det finns många band som i första hand skapar musik med inriktning på känsla och engegemang etc. *inte* i första hand att deras musik ska låta "hifi" , därför överlåter de med varm hand sina orginal taper till en erkänt duktig mixare som får ut det som finns ur själva musiken, inte alltid så att det nödvändigtvis låter exakt som det gjorde när de spelade in materialet i studion, utan så att den kan beröra de som lyssnar på bästa möjliga sätt.

För mig personligen är inte jakten efter det "perfekta ljudet dårå" alltid att det ska jämföras med att det låter som det gjorde när låten spelades in, utan mera efter att bara kunna njuta av schysst musik, där även själva ljudupplevelsen består av en stor del.

Det jag egentligen vill säga är att jag inte alls håller med att man måste lägga till ett - tyvärr - bara för att man efterarbetar och processar ljudet efter en inspelning, jag anser att det i det flesta fall för den musik jag lyssnar på är en nödvändighet.

Och vad är egentligen "en bra inspelning"
Vid inspelning av live-konserter och dylikt fattar jag förstås vad folk menar, men när det gäller musik typ - Moby ??? hur skulle den låta utan processing m.m ?? Han spelar ju in det mesta hemma i sovrummet för att få mest inspiration till skapandet av själva musiken, sen mixas det o trixas i studion...och Voila'...ut kommer rätt fräck musik som "låter bra" enligt min mening.


// Thomas

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/03/15 :  16:30:17  Show Profile Send hjort a Private Message
Visst är det mycket som låter platt och tråkigt idag!
Men för den som har en anläggning som kan leverera dynamiken är det en ren pina att höra på omastrade inspelningar.

Ett tips på en bra inspelning med extrem dynamik är Apocalypticas "Inquisition Symphony". Covers på Metallica låtar.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/03/15 :  17:19:18  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Intressant och relevant, men hifi skall vara kul, varför fundera på sånt här, tycker man om musiken och hur den låter och inte tänkt på detta så spelar det väl mindre roll.

men...

Givetvis finns det ett fåtal bolag som sysslar med en så opåverkad signalväg som möjligt, men dessa tillhör med största sannolikhet undantagen.

Man skall ha i minnet att den apparatur som används (i de seriösa fall) håller mycket hög kvalitet där bara en mic preamp kan kosta mer än de flesta intresserade personers hela uppsättning.

Detta är mer eller mindre standard för röstupptagning (sång) :

röst - mic - mic-preamp - bord - eq - effekt(reverb mm) - compressor - bord - tape/hd - master
(oftast bryter in ovanstående send/return i bordet)

(Ja även på högklassiga inspelningar)

Sedan sitter man där med en anläggning som ska presentera materialet som om det var "live", medans det i måga fall är väldigt långt ifrån just "live".

Jag tror att musiken skulle bli svårlyssnad ifall dessa metoder inte användes, även på mycket fin utrustning, komprimering är i många öron ett fult ord, och ideoligskt håller jag med, men det kan användas med finess och då blir resultatet mycket bra.

Undantag finns ju somsagt, men jag tvivlar på att man stöter på den bara sådär utan vidare, det är såhär det går till, och personligen tycker jag att det fungerar bra.

Detta är inte menat som en "lektion i verklighet" utan mer som ett synsätt, mitt synsätt.

mvh / martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/03/16 :  11:16:59  Show Profile Send iffe a Private Message
Jag tycker att man kan se mixningen som ett instrument i sig. Genom den kan man lägga till, ta bort, skapa ett sound och så vidare. Att försöka få det att låta som att det inte är mixat är i mina ögon lika absurt som att eftersträva en stereo som inte återger fioler. Sen att det finns de som varken kan hantera en kompressor eller en fiol finns inte så mycket att göra något åt. Hatar man sedan fiolmusik (eller ljudtekniker) så är det upp till var och en att rata sådana skivor.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.14 sekunder. Snitz Forums 2000