Author |
Topic |
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2004/03/15 : 11:07:58
|
Tjenare, jag har läst att det är några som köpt det backdrop-tyg som www.jam.se saluför, men inte hört några omdömen om det.
Hur bra fungerar det? Hur tjockt är materialet? Har materialet hög/låt densitet om man jämför med vanlig filt? Är det tungt?
Själv hade jag tänkt ha det som gardiner, eller rättare sagt, gömda bakom gardinerna så att man kan dra för när man känner för det.
Mvh / Simon
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/03/15 : 12:00:53
|
Fråga Killarna på JAM, dom är bra tt ha med att göra... |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/03/15 : 12:09:34
|
Jag har faktiskt samma idé och är även jag intresserad av praktiska intryck av folk som provat hemma. Jag behöver dämpa de övre registren, inte de nedre. |
Bravo |
|
|
jhnmn
Member
230 Posts |
Posted - 2004/03/15 : 14:04:19
|
Ställer samma fråga som ovanstående angående JJlabs A-Absorb, nån slags absorberande skumplast som fanns på samma sida, http://www.jam.se/studiomo.htm
Nån som testat denna och/eller vet hur tjock den är samt hur/vad den dämpar, osv? |
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2004/03/15 : 14:22:53
|
Såg i någon annan tråd att denna JJlabs A-Absorb bara var ca 3 cm tjock.
/Simon |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 01:20:35
|
Någon/några? |
Bravo |
|
|
Amund
Fisherman
682 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 09:48:55
|
Jag använder JJlabs A-Absorb
Det är inte tjockt, ca 3cm som tjockast och väger nästan inget. Mina sitter uppe med små nålar.
Jag har inte testat så många akustik prylar så jag kan inte uttala mig om hur dom står sig, men jämnfört med en kal vägg så är det natt o dag!
Klarare, mer destinkt är ord som jag tänker på. Rekomenderas
/Amund
Ps. En nackdel är att den kommer från rulle, den är svår att sträcka ut å få rak. |
/Daniel
"Arbetar för Hifi Art ibland" |
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 10:00:10
|
Jag fick lite svar ifrån JAM, som kanske kan intressera er:
> Hur pass effektivt bör detta kunna bli?
Du får helt knart bort reflektioner så rummet blir mer "lättlyssnat". Däremot tror jag inte att det hjälper så mycket mot trafikbullret.
> Hur tjockt är materialet?
Har ingen uppgift på det, men det kan jämföras med tyget i en fleece tröja.
> Har materialet hög/låt densitet om man jämför med vanlig filt?
Svår fråga då det inte finns något att jämföra med.
> Kan det t.o.m. vara läge/lönt att sätta upp dubbla lager?
Tror inte det när det gäller rumsakustiken men det kan ev göra lite positiv skillnad mot trafikbullret
> Är det tungt?
Ja ganska.
|
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 22:54:34
|
Hoppas grejorna är bättre än jam's hemsida ! Det var bland det rörigaste jag har sett. Rubriksättningen var typ som att leta bland en okänd grannes 5000 CD-skivor. Hur lyckades du få syn på det tyget Saim, de hade ju inte ens en bild? |
|
|
soren
Member
311 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 13:14:29
|
Jag använder backdropen som mörkläggningsgardin. Har hängt 2 lager på en ikea index? dubbel gardinstång.
Jag har inte märkt mycket av någon ljuddämpning, men det blir mörkt!
/Sören |
|
|
Patrik
Aston Martin
613 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 18:12:19
|
Sören, hur tunga är de? Behövde du göra något speciellt för att de skall hänga på gardinstången eller räcker det med vanliga gardinstångshängaupppluppar? |
[green]It's all about the music![/green] |
|
|
|
Topic |
|