HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 U2: Sunday bloody sunday. Var är felet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/03/14 :  20:39:41  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Innan jag hamnade i den senaste uppgraderingssvängen så tyckte jag att den mesta musiken lät bra. Efter uppgraderingen så låter den mesta musiken bättre, förutom vissa U2 låtar.

En utav dessa U2 låtar som faktiskt låter sämre än innan är Sunday, bloody sunday. Är den låten allmänt lite tunn i ljudet eller har det blivit nåt "fel" i komponeringen utav min nya stereo?

Var är felet? Hos U2 eller hos min stereo?

Om man spelar den på högre volym så låter den inte riktigt lika tunn. Men det som händer då är att det igengälld börjar låta lite vasst...

Mvh
Patrik B

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/14 :  20:57:09  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Jag lånade hem en "best of U2", minns inte riktigt vad den hette, just för att bränna av några av dessa tidiga U2 låtar. Jag gillar annars tidiga U2 ganska bra, men det lät för j*****t, så jag la ner projektet.
Det är nog alltså inget fel på din anläggning, snarare är den för bra för en kass inspelning! Tyvärr ett alltför vanligt fenomen, det gäller tycker jag att hitta en gyllene medelväg med musikalitet i fokus så att även lite sämre inspelningar går att lyssna på...

Sebastian

Ps: Vad har du för anläggning?

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/03/14 :  21:00:05  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Vilken skiva? Jag har bara de äldre på samlingen de släppte på CD för ett tag sedan, men där låter den lite som en garageinspelning. Det är väl lite av charmen av deras gamla låtar. Det låter lite som att det svajar. Att man skulle ha någon variabel komprission, samtidigt som endera micken, eller mastringen låter bottnad på vissa trumslag och basgittaren. Känns det igen??
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/03/14 :  21:17:35  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Anläggningen består just nu utav Jamo Concert 11 (2x6½" samt 1") samt en integrerad Lindemann AMP4 som matas ifrån en Sony XB930q. Jag vet med mig att högtalarna kan uppfattas som lite slanka, men aldrig så där tunna! Som det är nu så fungerar den mesta utav musiken helt fantastiskt! Chess på svenska, Zelmani, Depeche Mode, Pink Floyd, diverse klassiskt, allt fungerar bra!

Sen så håller jag även med dig lite om att man skall försöka hitta en gyllene medelväg... Men, det är inte alltid så lätt att leva upp till. Skivor med dåliga inspelningar kommer man aldrig få att låta bra. Bra inspelningar kan å andra sidan låta fantastiskt. Frågan är ju då vad man vill prioritera... Jag har i alla fall gått åt hållet att bra inspelningar börjar låta fantastiskt!

Sen kan jag iofs avslöja att när jag kommer mig för att uppgradera cd-spelaren till motsvarande standard som förstärkare och högtalare så skall det bli någonting "musikaliskt" och inte så analytiskt!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/03/14 :  21:19:06  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Sunday bloody sunday finns med på albument War. För er som har den guldfärgade Best Of som kom för ett par år sedan så tror jag att det är spår #5.

Jag kan har inte jämfört inspelningar mer noggrant än att jag vet att båda låter skit/garage. Det är troligen samma master...

Mvh
Patrik B

Edited by - Patrik B on 2004/03/14 21:21:26
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/14 :  21:33:52  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Har "Under A Bloodred Sky" live på vinyl och ljudkvaliteten är minst sagt medioker. Tidiga U2 på vinyl var rätt kass produktioner - The Unforgettable Fire var t.ex. något bättre ljudmässigt än War, men generellt är det först på Joshua Tree och framåt det börjar låta hi-fi snarare än "Bertils Luxor kassettbandare på REC i garaget".

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/03/14 :  22:14:43  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Jag tror problemet stavas Steve Lillywhite, producenten som gillar mycket diskant... En annan producent med samma problem är Todd Rundgren, lyssna t ex på Patti Smith's "Wave".
Det är nog inget fel på din anläggning,Patrik B, uppgraderingen har gjort den mera avslöjande.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/03/14 :  22:16:17  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Inte anläggnignens fel då med andra ord, Patrik_B!
Jag upplevde det som följer:
Bra högtalare: "Hifi"inspelningarna låter bra. Även enkel aukustisk musik låter bättre än med instegshögtalarna.
Bra stärkare till det: Reder ut komplexa musikstycken. dåligt inspelade skivor visar sig bara varit svåra.
Bra CD: Allt blir bättre. Hittar liv och dynamik även i tråkiga komprimerade skivor. Dock och här blir det jobbigt, rena felaktigheter i inspelningarna och inte minst, det värsta av allt, 0dB nivå genomslag, blir fruktansvärt! Den skriver det på näsan likt en taskigt behandlad vinylskiva. Det är i mitt tycke det enda som försämras med bra grejer och det får det vara värt.
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/03/14 :  22:21:02  Show Profile Send palm a Private Message
Sunday, bloody sunday helt underbar låt, synd att kvalliten är så dålig. Det får man nog leva med när man sysslar med hifi ju bättre anläggning ju färre skivor som låter bra men dom som låter bra ger en ståpäls och det är ju det som är roligt
brukar lyssna mycket på jobbet och sällan samma skivor som spelas hemma
Har upplev att många av U2 inspelningar är lite skrammliga även på de senare skivorna

Palm
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/14 :  23:56:51  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Det är iofs mycket medveten dist och dåliga samplingar som används (väldigt mycket på Zooropa albumet). Generellt är U2-produktionerna (Island Records) och t.ex. Opus3 på varsin planet ljudmässigt! Man får tyvärr stå ut med detta, det är det som kallas musikintresse! Att kunna njuta av MUSIKEN och inte nervöst stanna efter 30 sek i varje låt och utbrista "hör så bra det låter" eller "oj vilken dålig inspelning, det här går ju inte att lyssna på". Många entusiaster verkar hamna i denna sits...det gäller att låta sig hänföras även om ljudkvaliteten är ojämn bland albumen. Så länge man vet att bra inspelningar tillåts låta bra kan man se mellan fingarna med de dåliga dito. Alla program kan inte låta din anläggning visa musklerna.

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/03/15 :  00:20:03  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
det är det som kallas musikintresse! Att kunna njuta av MUSIKEN och inte nervöst stanna efter 30 sek i varje låt och utbrista "hör så bra det låter" eller "oj vilken dålig inspelning, det här går ju inte att lyssna på". Många entusiaster verkar hamna i denna sits...det gäller att låta sig hänföras även om ljudkvaliteten är ojämn bland albumen.


Håller med dig helt och håller Marcus!
Klockrent!

Mvh,
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2004/03/15 :  02:16:42  Show Profile Send jos a Private Message
Kan bara hålla med om att de är en kass inspelning Har best of och har mycket svårt att lyssna på skivan, särskilt Sunday......
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/03/15 :  07:22:14  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Men det är så frustrerande när inspelningen är så påtagligt usel! Och ingenting finns det att göra åt det bortsett ifrån att bita ihop. Eller, hmmmm om man kanske skulle köpa sig en sån där Ekuali.. Eqailais...Equaliser!


Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/03/15 :  08:11:45  Show Profile Send Soulman a Private Message
Inspelningen är tyvärr helt kass!! Jag har inte kunnat lyssna hemma på U2s "War" på flera år. Och tyvärr inte heller på "The unforgetable fire" som innehåller ett par av mina absoluta U2-favoriter... De får gå på jobbet framför datorn istället

Sedan tror jag att din Sony ett betydligt värre problem än dina Jamo om du tycker att ljudet blir lite vasst vid högre volym... Har själv använt mig av den kombinationen (inte med samma förstärkare dock) och Sonyn är inte helt snäll i diskanten om man säger så

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/03/15 :  09:29:24  Show Profile Send långhåret a Private Message
Men för F*N! En bra stereo borde ju ta fram det bästa hos varje skiva? Inte göra så att man inte kan lyssna på skivor bara för att dom är dåligt eller mindre bra inspelade?

Eller har jag fel?

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2004/03/15 :  11:55:18  Show Profile Send jos a Private Message
Eller: en bra stereo borde ta fram allt på en skiva, både det bra och det dåliga
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2004/03/15 :  11:55:35  Show Profile Send poppen a Private Message
Rock ska tydligen låta Hi-Fi illa. Det är det som rock kritiker kallar äkta genuint. Musiken ska låta skitigt. U2 komm ju i efterdyningarna av den britiska punkvågen och då lät det illa i fina anläggningar.
Tror nog att du får större behållning av U2 på en philiphs resegramofon i mona och på en knastrig gammal vinyl. Då svänger det nog.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/03/15 :  12:32:01  Show Profile Send Patrik B a Private Message
långhåret: Det tråkiga är väl att det skitiga urkna garagesoundet är det bästa som går att få fram ur tidiga U2 skivor...


Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/03/15 :  12:32:04  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Apropå U2 så är det nog bara en skiva jag gillar, det är Achtung Baby. Den låter väl helt ok tycker jag.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/03/15 :  12:45:36  Show Profile Send Zombie a Private Message
Många av U2:s album låter hårda...undrar hur många 741:or som satt i mixerborden vid den tiden...brrr...
Själv tycker jag att primitiva inspelningar gjorda på gammal analog utrustning låter behagligare än dagens digitala "lo-fi". Digitalt ljud på låg kvalitet låter rent ut sagt bedrövligt...en del artister lägger t o m sina lo-fi-låtar på CD...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/15 :  13:02:39  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Cody Chesnutt "The Headphone Masterpiece" är en orgie i extremt dåligt ljud och extremt bra musik. En kombination man får vänja sig vid nuförtiden?
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/03/15 :  13:11:51  Show Profile Send långhåret a Private Message
Ska ju inte vara så att en OnOff-anläggning låter bättre än en riktig hifi-anläggning, med en dåligt inspelad platta...

Jag menar... jag gillar hifi, men jag gillar också motörhead

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/03/15 :  13:48:43  Show Profile Send yalpa a Private Message
Claes_Ireland > kan det bero på att Achtung baby har ett väldigt mjukt ljud med mycket bas jämfört med många andra U2 album?

Hur ska man då göra om man vill njuta av dåliga inspelningar? Köper något som låter lite fetare, då har man genast Linn-maffian i ryggen som skriker basbög åt en, sen kommer lts och propagerar för oförändrat ljud till varje pris, viktigast att det låter äkta, inte att det är bra och njutningsfullt. Varför kan man inte få hålla på utan att det alltid står nån jävel med en pekpinne och talar om vad som är ok eller inte?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000