HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi Kickar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/14 :  19:16:56  Show Profile Send svejk a Private Message
Att hålla på med hifi för mig är att få kickar, att tycka det bara är så j..vla roligt. När musiken hamnar där den skall vara i högsätet. Jag har haft en sådan kick idag. Fick 2st basmoduler inkopplade i systemet imorse. Nu har jag mer botten än någonsin och är nöjd o glad. Vad dom mäter osv, tja har ingen aning.

Vad er era senaste kickar ni fått av musik och tillhörande anläggning?

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/14 :  19:21:20  Show Profile Send sampix a Private Message
Mina 2 helt nya DIY-basabsorbeneter, som jag färdigställde igår
Länge sedan jag matade cd efter cd i ett sånt frenetiskt tempo,..
(jag råkade stuka foten i all hast,. en ps2-handkontroll på en perfekt kamoflerande matta är mycket effektivt för den som behöver tips)

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/03/14 :  19:55:43  Show Profile Send Otto a Private Message
ACCUPHASE !
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/03/14 :  20:02:02  Show Profile Send HEGE a Private Message
Byte från transistor till rör...

edit: ett ord för mkt

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2004/03/14 23:01:04
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/03/14 :  20:03:20  Show Profile Send pak a Private Message
att byta från audio physic till von schweikert gav en rejäl kick!

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/03/14 :  20:22:48  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
När jag för första gången fick uppleva ett riktigt switchat klass H-steg, det raka, hårda, hyperupplösta och blixtsanabba solida soundet, jag satt bara och flina med små skrattattacker då och då, allt annat bara bleknade bort, det blev bara så mäktigt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/03/14 :  20:27:53  Show Profile Send Matrixen a Private Message
När jag lånade hem en uppsampler och DAC från Perpetual för någon måbad sedan. Lipade 5 ggr under frösta lyssningstimman. Därimellan var det gåshud. Blev en meter hög trave CD skvior på några timmar. Behöver knappast skriva att jag köpte grejerna....
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/03/14 :  20:48:07  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Matrixen, jag har nyligen köpt DAC:en från Perpetual. Den ger mig inte gåshud men den är nog inte riktigt inbränd. Hur stor är skillnaden med och utan uppsampler (P-1A)? Är det då gåshuden kommer?
(Misstolka nu inte detta som att DACen är dålig, den är bra och var mycket prisvärd till de priser den går för nu).
Hoppas detta inte är alltför mycket OT.
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2004/03/14 :  20:50:55  Show Profile Send Johansson a Private Message
När jag för några år sedan bar ut min dåvarande anläggning (Alpha 8 cd, Amplifix, B&W 601S2) på gräsmattan en solig midsommardag. Den upplevelsen delar förstaplatsen med demon av Audio Artistry på Radiocentralens minimässa.

Det var fullständigt knäckande att bära in anläggningen igen efter att ha hört den utan rum omkring sig. Jag kan inte på rak arm säga att det låter bättre hemma nu än vad det gjorde på gräsmattan den dagen, trots att stereon är ungefär tre gånger så dyr nu som då...

Till sommaren ska jag tamejf*n kånka ut anläggningen för att bli lika lyrisk en gång till, regn eller solsken...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/14 :  20:55:18  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Senaste versionen på filter till mina Klero.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/14 :  20:56:56  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Till sommaren ska jag tamejf*n kånka ut anläggningen för att bli lika lyrisk en gång till, regn eller solsken...

Detta är intressant! Låter helt annorlunda ute i det fria
Jag gjorde själv detta för några år sedan. Mina föräldrars dåvarande Zachry-högtalare klarade ordentliga mängder Rotel-kräm innan var och varenda element gick sönder (det som var tanken å andra sidan, då jag skulle köpa nya högtalare).

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/14 :  21:11:16  Show Profile Send Carl-M a Private Message
1.När jag hörde en bra vinylspelare någon gång på 80-talet
2.När jag bytte ut transistorsteget mot rörförstärkare
3.När jag var hemma ho time och lyssnade på hanns ryska bredbandare i öppen baffel. Har byggt egna nu.

Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/03/14 :  21:17:30  Show Profile Send Wizard a Private Message
När man fick lyssna på Wisdom Audio M-75 med riktig bas ner till 12Hz

Wizard
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/03/14 :  21:53:26  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Anders47: utan uppsamplern, skall den (efter lååång inbränning), slå det mesta i samma prisklass. Med uppsamplern, uppgraderade kablar samt den deikerade separata matningen, skall den vara jämförbar med 100 000 kronors grejer. Den nämns i samma svep som dcs Elgars uppsampler och DAC combos bland annat. Dock som sagt var med "the full monty". P1a och P3a skapar en synergi. Dessutom gärna med nätfilter eller bra kabel. Just Spännings agget från "Monolithic sound" ger stor förbättring, enligt recensionerna. Jag har aldrig testat utan. Dygnet har för få timmar för att riskera att degradera ljudet, om än för att testa
De flesta recensionerna gäller dock i jämförelse med det som fanns på marknaden 2001 - 2002. Inte säkert att de hänger med de senaste värstinggrejerna, med andra ord.

edit:stavar inte

Edited by - Matrixen on 2004/03/14 21:55:14
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/03/15 :  00:17:01  Show Profile Send regner a Private Message
Måste ha vart varenda steg när jag uppgraderade från knappt hifi till min första tunga hifi anläggning.
Från halvtaskigt hemmabygge bestyckad med bilsterioelement till thiel cs 3.6. Från Edisson 60 till zapsolute monoblock + hemmaknåpat "försteg" båstående av en zapanalator(stavas!?), båda från lc audio. Från Marantz 63 till california audiolabs SIGMA dac, micromega duo 3.1 transport och madrigal audiolabs defferens digitalkablage.

Ska det uppgraderas så ska det! ;)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/15 :  02:18:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Att lyssna på Ike Turner via OTL och JMLab Utopia!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/03/15 :  07:55:59  Show Profile Send crion a Private Message
Meridian G68 försteg/dac/processor, lassade in CD efter CD. Var tvungen att jobba hemifrån
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2004/03/15 :  07:56:02  Show Profile Send Neon Park a Private Message
När jag bytte min VDH kolfberkabel mod.xlr till PAD HDI rev.a mod.xlr,då öppnade systemet upp.
Mvh
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/03/15 :  08:08:49  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
När jag sistlidna augusti kopplade ihop radiodelen i min gamla kasserade JVC-receiver från 80-talet med loppmarknadsfyndade Carlssonhögtalarna (OA5 typ1) från 60-talet och det lät bättre än radion i hemmabions Bose Lifestyle 8 II från 2000.

mvh/ Jörgen G

edit: stavning

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/03/15 08:09:33
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/15 :  08:10:07  Show Profile Send Sanoj a Private Message
När jag kopplade in min Bladelius Grendel ihop med mina Mårten Design Monk....mumma.

.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2004/03/15 :  09:20:35  Show Profile Send Viktor a Private Message
Helt klart när jag skruvade ihop en absorbentpanel i förra veckan.

Blev som andra sittandes i timmar med massor av skivor och ett flin på läpparna.
Go to Top of Page

prodigy
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/04/11 :  18:13:16  Show Profile Send prodigy a Private Message
Pågår just nu....min Bladelius Gondul Steg 3 exekverar skiva efter skiva med bravur(oavsett om formatet är SACD/DVD-A eller CD) och det låter exempariskt över mina Martin Logan Prodigy (som för övrigt var min "förra" största hifi-kick).

Har dessutom hört att Gondul ska ha grym bild......vilket förstås inte hör hemma på detta forum-men iallafall

Prodigy
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/04/11 :  18:21:04  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Hm...måste ha varit när jag proppade igen basreflexen på subben, och därefter testade "tweaken" på lite skön techno och Elton John.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/04/11 :  20:58:55  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Demonstration av Cerwin vega stroker 15 på hifiklubben i Växjö
Kan ju lugnt påstå att det var en skrämmande upplevelse, då hela kroppen skakade när man satt i den lilla saab 900 som stod uppställd i butiken. Och att dessutom veta att de inte körde för fullt, gjorde ju inte saken bättre.
Efter demon var klar och man skulle hem så gick jag med ett breeeeeett flin genom hela Växjö, har jag fått höra i efterhand.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/04/12 :  00:20:12  Show Profile Send jonasz a Private Message
När jag kopplade in mina Phoenix dipoler, det blir aldrig mer lådhögtalare...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/04/12 :  01:31:33  Show Profile Send bibi50 a Private Message
När Joni mitchel sjöng i mitt rum med hjälp av grannpojkens självbyggda RIAA förstärkaren. Man kunde röra henne, nästan
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000