HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi Kickar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/12 :  01:35:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
När jag kom över min ML 360S DAC, jösses fanns det så mycket infornmation på skivan!!!!

Bravo
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/04/13 :  09:42:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Favoriter i repris:

Jag har en gammal kompis som sålde HIFI för en massa år sedan och som använde sig av ett inspelat tåg draget av ett ånglok. Ni vet när det börjar tyst, tyst i ena kanalen för att sedan dåna när det passerar.

Janne (som han heter) var lite trött på en mässa och ville busa lite med publiken så han satte på nämda inspelning, vred upp volymen så mycket jätte hornen (2x1,5m!!) tillät och gick sedan ut ur rummet. Han betraktade sedan lugnt paniken när lyssnarna förstod hur högt det egentligen skulle bli och alla ville fly ut ur rummet.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2004/04/13 :  09:54:01  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Det absolut mest omtumlande jag varit med om var på den första Arken-mässan, tror det var '94. Kent Melin hade Wadia då och demade i ett relativt litet rum. Han satte på "Hemma vis ett hav" (akustiska versionen) och det var helt magiskt. Han körde med ganska enkla högtalare och förstärkeri men oj, vilken realism. Tyvärr har det också varit den absolut dyraste upplevelsen jag haft eftersom ett flertal Wadiamaskiner passerat mina händer sedan dess. För att inte tala om allt annat man gjort för att förbättra upplevelsen hemma. Minnet är knepigt, jag har antagligen mycket "bättre" kvalitet på ljudet hemma nu men inget slår detta.
Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2004/04/13 :  10:49:26  Show Profile Send Falkman a Private Message
En av mina första HiFi-kickar (jag minns), var på en högtalarmässa i (dåvarande?) Wold Trade Center på Vasagatan i Sthlm runt -77/-78. Högtalarna var uppradade brevid varandra på podiet, och jag kommer speciellt ihåg Donna Summers discolåt: "I Feel Love" spelades på hög volym. Det var magiskt! I ett angränsande rum spelade "The hard working DJ" (från Big Brother på Körsbärsvägen) disco (ja det var naturligtvis 70-tals disco som gällde då), ur ett par mastadont Cerwin Vega så att brallorna fladdrade.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/13 :  11:03:22  Show Profile Send edison a Private Message
En lite lagom kick var det att efter en konsert med Sv. Kammarorkestern i stans* konserthus komma hem och upptäcka att Naxosplattorna jag har med nämnda orkester så väl fångat inte bara musiken utan RUMMET den spelats in i.
Inte främst en kredit till mina högtalare utan till folket som gjort inspelningarna!
Hur lätt som helst att konstatera rummet var samma som jag nyss lyssnat på orkestern i.

(well, det var väl inte den senaste kicken iofs...det var när jag provade att polvända golvarnas diskanter.DÅ hände det saker: mer detaljer i alla register, mindre aggressivt i toppen, lättare och luftigare överhuvudtaget).

Systemet:
http://members19.clubphoto.com/mats800363/1976748-P4ddf/owner-50f1.phtml

*Örebro

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/04/13 15:21:05
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/04/13 :  11:08:02  Show Profile Send CC a Private Message
Senaste hifi-kicken? BDR (BlackDiamondRacing, platta, kona, platta) under slusteget samt mitt moddade delningsfilter till högtalarna Samt naturligtvis digitalkabeln som jag testade igår! Grymt sa grisen!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/14 :  02:04:57  Show Profile Send esl a Private Message
I skrivande stund har jag ett sådant leende att jag är extra glad att jag har öron (annars hade munnen gått helt runt huvudet)

Jag skall lägga in en tråd om varför jag ler med en byggbeskrivning, considerations, bilder, mm på DIY.
Men jag kan inte hålla mig tills bilderna är klara, måste berätta.. OK?
Mina nya dipolbasar testas just nu ihop med Quad ESL 63.
12 (tolv)stycken 15" baselement har fått två line array bafflar att dela på, 240 cm i strumplesten höga, med en M14 bult mot taket för att stå stadigt.

Delningsfrekvensen är 100 Hz (aktivt) -3dB punkten hamnar på 18 Hz.
Basen tycks komma från ingenstans och är så mjuk som fårull, och så fast som en bohusgranitklippa.
Körde NHÖP på ståbas och jag kunde ta på stråken, läskigt! Sen var jag var bara tvungen att prova lite popmusik och dra på lite... HiHiHiHi Well jag återkommer som sagt, håll ögonen och öronen öppna! Tjohoo!!

(edit)

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2004/04/14 13:33:16
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/14 :  13:51:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den byggbeskrivningen ser jag fram emot!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000