HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Delningsfilterfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/14 :  01:28:54  Show Profile Send CC a Private Message
Hej Ni erfarna filterkonstruktionärer
Jag e på väg o ska uppgradera komponentnivån på mina Avance Signatur MkII... Jag har kollat in vilka värden det handlar å köpt in lite nya kuliga komponenter

Men, jag har kollat, dubbelkollat å trippelkollat schemat på kretskortet på orginalkortet för att vara säker på att inga misstag göres... Jag kommer behålla orginalet "orörd" o bygga det nya med "hardwire".

Så kom jag på detta med att Ni finns där ute, ni som kanske byggt en del filter o innehar en betydande större kunskap om elektronik än jag! Verkar nedanstånde schema vettigt till diskanten? Ser några konstigheter? För om ni gör detta så kommer jag fyrdubbelt kolla en gång till! Vill vara 100% säkerpå jag inte gör fel
Tackar på förhand för all input!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2004/03/14 :  13:35:49  Show Profile Send Ludde a Private Message
Det ser ju ut att fungera, undrar bara varför det sitter ett 22ohm motstånd på slutet och varför det inte har ett lägre värde.. men antingen är det jag som är ute o cyklar eller så har du läst fel *nyvaken*
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/14 :  19:44:57  Show Profile Send CC a Private Message
Nope! 22ohm står det på orginalet. Köpte faktiskt först 2.2 motstånd då jag läste fel första gången Men sen så mätte jag motståndet å de var faktiskt 22ohm...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/15 :  22:10:17  Show Profile Send CC a Private Message
Ingen mer som har några åsikter? Då får jag la tolka som att jag läst schemat rätt?

Bara te o börja mä bygget då

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/15 :  22:43:53  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
22-ohmaren kan vara för att anpassa impedansen så att filtret blir optimalt med dom standardvärden som finns, samtidigt som det självklart stjäl lite effekt (vilket kan vara önskvärt om man vill sänka diskantnivån, vilket i sin tur ofta är fallet för diskanter).

I övrigt ser det OK ut. Sånär som på 4.7uF'aren påminner det i viss mån om mitt diskantfilter till HFLS-1 DX25'a.

Är det bara jag som tycker detta filter känns "bakvänt"???


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/15 :  23:49:03  Show Profile Send CC a Private Message
Hur menar du med "bakvänt"?

Diskanten ser ut att vara en Scanspeak 9500 specialgjord för Avance...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/16 :  00:47:31  Show Profile Send edison a Private Message
CC:
Jag tror att med "bakvänt" menades att man oftast (om än inte alltid, visst) ser filter uppritade så att stärkarens input är till vänster, med plus upptill, och elementet till höger, med signalvägen och filterdelarnas placering däremellan.
Jag tyckte också detta utritade filter var svårtolkat (rent ritningsmässigt, själva filtret kommenterar jag inte!), egentligen bara för att det inte är uppställt "som vanligt"...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/16 :  01:27:05  Show Profile Send CC a Private Message
Ah, kan bero på min bristande kunskap i området! Brukar vara glad om jag själv förstår mina "ritningar"

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/16 :  09:42:47  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Det var sent igår plus att jag hade (/och har ) hövvevärk. Men den första 1.5uF 1.5ohm kopplingen sätter man som oftast "sist". Det var nog det enda jag hängde upp mig på. Sen såg jag i efterhand pilarna vilka indikerade in och ut i filtret.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/03/16 :  18:21:45  Show Profile Send Wizard a Private Message
Ett annat alternativ istället för DC-mässig impedansanpassning kan vara att man göra en AC-mässig koppling. Minska värdet på 22 ohm till 10 ohm och sätt en kondensator på 1.5uF i serie ner till jord.

Ska man vara petig kan man räkna vad totala impedansen för Zobelfiltret har vid de olika frekvenserna.

Wizard
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/16 :  19:46:53  Show Profile Send CC a Private Message
Eh? Sorry, lite utanför mitt kunskapsområde... Eh?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2004/03/16 :  20:17:37  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Har en fråga till de filterkunniga: vad gör de första två komponenterna i detta filtret, alltså kondingen och resistorn som sitter parallellt?? Känner igen det från HFLS-1 filtret.

| Hemsidan |
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/16 :  21:17:36  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
stef:
höjjer översta diskantområdet. Vanligt på konstruktioner med lite större diskanter, eller egentligen, på konstruktioner med diskanter vars frekvenskurva man önskar med energi uppe i toppen (typ över 10kHz).

Kolla HFLS-1's impedanssvar. Motståndet || kondingen gör så att impedansen sjunker uppe i toppen - mer kräm från diskanten!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/18 :  11:34:53  Show Profile Send CC a Private Message
Aha! Intressant!
Ytterligare fråga från filterkonstruktörsokunniga mig: Spolen som hittas mellan plus o minus; E de de som kallas för sugkrets? Vad e den gör?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/18 :  12:32:25  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Spolen är en pol, node eller ökning av filterordningen! Första ordningen är en konding. Andra ordningen är en konding och en spole. Tredje ordningen är koding, spole konding. Första komponenten är i serie, andra parallell och sen håller det på så till N'te ordningen!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/18 :  13:34:03  Show Profile Send CC a Private Message
Eh? Å ja som trodde de bara skulle skära av frekvenser

Men när det som här endast är en spole parallellt o en konding seriellt efter den, innebär det då andra ordningens filter? Har jag fattat rätt?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/18 :  13:37:46  Show Profile Send CC a Private Message
Eller var det den seriella 4.7:an som tillsamman med spolen gör ordningen? Och 12:an? Den skär av lite till då? Eller samverkar den till en tredje ordning då? Eh?

Kompliserade saker de här

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/18 :  13:40:58  Show Profile Send CC a Private Message
Eh? Nu läste jag en till o jag tror ja fattar då..

Det är alltså tredje ordningens filter? Med 4.7:an, spolen o 12:an?
O konding + motstånd i början höjer frekvenserna över 10Hz?
Och sista motståndet dämpar ner känsligheten för att matcha baselementen?



Edit, stavfel

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2004/03/18 13:42:27
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/04/03 :  00:59:41  Show Profile Send CC a Private Message
Får tilläga att bygget/moddningen blev klar för en vecka sedan o är i drift nu... Jag kan bara säga att jag aldrig slutar att förundras över de förbättringar som man kan uppnå via att uppdatera sina delningsfilter! klockrent!!!
Nu kvarstår bara filtret till basen... Måste investera i en sådan där grunka för att kunna mäta spolar först bara....

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000