HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 äldre bio-förförstärkare eller nyare reciever?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/03/13 :  09:26:35  Show Profile Send kjb a Private Message
Valet och kvalet! boiförsteg eller en reciever...

Jag kommer att köra mina frontar med separata slutsteg eftersom dessa delas aktivt så antingen skall jag skaffa en reciever med pre-out eller ett bio-försteg. Ett nytt bio-försteg blir på tok för dyrt för mig men jag har sett att det finns en del äldre försteg för vettiga pengar.

Men är ett lite äldre 1998-2000 bioförsteg som tex Parasound 1800/HK Signature 2.0 ljudmässigt lika bra som en nyare receiver (lätt begagnad 2003), Yamaha 1400/2400 eller i liknande prisläge.
Proccesorerna och DA-omvandlarna har väl förbättrats en hel del på sista åren.
Man förlorar nya finesser som 7.1 och allt vad det heter plus att man måste skaffa förstärkare för bakkanalerna och centern också.

Men jag kan väl säga att 2 kanals ljudet är lite viktigare för mig.
Jag antar att i 2 kanalsläge är förstegen att föredra.
Eller vad säger ni?

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/03/13 :  13:37:42  Show Profile Send Kero a Private Message
Det är lite svårt och svara på utan att veta vilken budget och vad för cd/dvd du har ?

Med en bra cd/dvd så behöver du kanske ingen avancerad D/A omvandling utan kör cd ljudet analogt in i försteget och då tror jag definitivt på ett äldre bra försteg än en nyare hembio receiver.

Fast jag tror nog hursomhelst att ett bra begat försteg är bättre men jag vill gärna veta mer om din anläggning.
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/03/13 :  14:36:00  Show Profile Send kjb a Private Message
Tack Kero, lite mera info om vad den skall spela med.

Jag skall använda det till ett par Linkwitz Orion front högtalare. En högtalare som påstås spela mycket bra (så försteget måste hålla ganska hög klass), jag håller på att bygga dessa för tillfället. www.linkwitzlab.com
Resten av systemet är det lite mer frågetecken kring. Förstärkarna till orion blir till att börja med det jag har hemma nu. En Rotel RB980BX till basdelen en eller ett par HK AVR25II där bara slutstegen används till mellanregistret och kanske min Edison Triod (300B) till diskanten, om den räcker till effektmässigt Jag har ingen riktig dvd-spelare utan använder datorns DVD med ett dvd kort för tillfället för detta ändamål. Det är troligtvis något som kommer att andras på i framtiden. Men då kommer jag nog inte att lägga ut en förmögenhet på denna, en bättre begagnad DVD är ett troligt inköp. (men det blir ingen lågbudgetspelare iallafall)

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/03/13 :  19:47:22  Show Profile Send AndersP a Private Message
Beggat försteg hade jag satsat på.

Kolla tex Thule PR250b som finns billigt nu efter att PR350b kom. Priset är att du får glömma 6.1 och analog multikanalingång från SACD/DVDA.
Men, ärligt talat, en tokyo-by-night-aktig bioreceiver blir ju stilmässigt helt fel till den anläggning i tungviktsklassen som du nu bygger upp.

Kör trioden till diskanterna. Helskönt! Pass på för tillslagstransienten bara. Det kommer väl ett blopp-ljud när du slår på den? Sånt kan pajja fina diskanter. Dina kostar väl 2000 kr styck minst?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/03/14 :  08:42:43  Show Profile Send kjb a Private Message
AndersP:
Det blir faktiskt inget hörbart plopp när man startar upp Edison Trioden. Den tonar upp ljudet mjukt ett tag efter att man slagit på den. Men tack för varningen :) Men det kanske blir ett plopp när man slår på det aktiva filtret, och det är ju lika farligt... men det har jag inte provat ännu.
Ok det låter ju solklart att jag behöver en bio-förförstärkare för bästa ljud, och det ser ju lite häftigare ut också förstås.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/03/15 :  12:35:06  Show Profile Send kjb a Private Message
Eftersom rörförstärkare har en utgångstransformator så kan den inte leverera ren likström till högtalaren så diskanten borde vara ganska säker, fast lågfrekventa ljud är förstås också farliga.
Hursomhelst:
Det blev en HK Signature 2.0, den har det jag behöver DPL, DD och DTS och 5.1 ingång för DVD-Audio. Ser snygg ut och verkar välbyggd 10,5 kg. Tyvärr så går alla 2-kanals ingångar genom digital behandling vilket är korkat kan tyckas... Som tur är så är 5.1 ingången ren från A/D och D/A omvandlare. så den går alltid att använda för bästa ljud.
/Joel

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/03/15 :  22:42:45  Show Profile Send AndersP a Private Message
Vad har du av 2-kanalskällor som bör kopplas genom analogingången då?
Själv har jag en Thule PR350B och när jag, nån gång, bestämmer mig för att montera upp skivspelaren får jag behov för en sån ingång. CD/DVD kör jag digitalt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/03/16 :  08:07:44  Show Profile Send kjb a Private Message
Jo det har du rätt i AndersP.
Det går koppla allt som jag vill ha bra ljud ifrån digitalt :)

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:38:27  Show Profile Send kjb a Private Message
Skulle bara tala om att jag nu har fått min nyagamla HK Signature 2.0. nygammal för att den är en gammal model <= år 2000, och ny för att den blev utbytt (på garantin) för någon månad sedan av den tidigare ägaren.
Det började som en liten skräckis när det visade sig att alla video ut och analoga ingångar + tunern var döda!
Ett tag trodde jag att jag köpt grisen i säcken men efter att ICQ:at lite med Dustman (forummedlem) så provade jag att öppna på locket för att kolla så att inget lossnat under frakten. (Dustman:s bioförsteg hade råkat ut för att en kontakt hade skakat lös någon vecka tidigare när hans beggade steg fraktats hem)
Och mycket riktigt! Strömkontakten till videokortet (alla videoportar går till det kortet) hade lossnat helt och hållet! Så efter att tryckt i den så fungerar allt som det skall. Snacka om tur i oturen =)
Otroligt att den kunnat lossna, sitter mycket bra nu efter att den tryckts fast igen.

Ljudet har jag inte hunnit lyssna så mycket på för att kunna göra ett ordentligt utlåtande, jag har dessutom en digitalkabel gjord av en 50ohms ethernet koax så det kan antagligen ställa till lite problem. Men det lilla jag hört är rätt bra :)

Har hittat lite tweakpotential i steget. Det sitter en massa op förstärkare i det inbyggda filterdelen (och antagligen till in/utgångarna.) En del av dessa är OPA2134 från BurrBrown (Bra!) men en del är av de billigare TL072 som inte har lika fina data. Ett byte till OPA2134 runt om kan vara en ide. Men jag skulle tro att dessa bara används till surroundutgångarna och basutgången (jag har inte kontrollerat detta) så där är det kanske mindre noga med kvaliteten, men en förbättring är ju alltid en förbättring!
Så där har man ett projekt när man får lite tid över någon gång.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/03/30 :  20:53:00  Show Profile Send jonasz a Private Message


Hejsan kjb!
Hade samma angenäma "problem" som du, då jag har ett par Linkwitz Phoenix högtalare. Bestämde mig att ett begagnat försteg är mer "rätt" till övrig utrustning då jag tycker tvåkanalsljudet är det viktigaste. Hittade ett Acurus ACT3 med de nödvändiga formaten (DD och DTS), diskreta klass-A linjesteg osv. Det kostade 20-25 tusen i nypris och jag tror det lönar sig att satsa på något liknande då de går att få beggade till en bråkdel av nypriset, och själva ljudkvaliteten är ju inte sämre idag än när det var nytt. De allra senaste formaten får man ju offra dock, men tror inte jag har användning av dem ändå inom överskådlig framtid...

Sen var det rätt snyggt också tycker jag...

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/03/31 :  22:58:05  Show Profile Send kjb a Private Message
Jo den var riktigt snygg :)
Jag fick som sagt itag en HK Signature 2.0 för billig penning, ny kostade den också kring ~20 tusen om jag inte tar fel
och den ser ganska snygg ut den också, jag är nöjd :)
ljudmässigt har jag inte riktigt kunnat bedömma den ännu då mina Orion är under konstruktion.
Låter bra med mina nuvarande högtalare.

Problemet med försteg och aktiv delning är att det blir många förstärkare, lite svårt att rymma i stereobänken. Men det går ju alltid att lösa :)

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000