HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klangmatchning stativare - sub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SingleCoil
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/03/12 :  20:26:03  Show Profile Send SingleCoil a Private Message
Den här frågan är kanske inte riktigt "rumsren" i det här forumet. Jag söker ett "vintage"-ljud som egentligen inte alls är hifi-korrekt enligt dagens mått. En gammal 70-tals JBL-högtalare hade en ljudkaraktär av hängmatta, med en hissning av bas och diskant och ett komprimerat mellanregister. Basen var dock inte särskilt djup (typ subwoofer i hemmabiosystem) men mullrade på i frevensregistret ungefär där Roger Glovers Rickenbackerbas låg. De tålde också många timmars krämning av 70-tals hårdrock på hög ljudnivå. Jag skäms heller inte för att vrida upp tonkontrollerna för att "fetta upp" en gammal basklen 70-tals inspelning (inget "anorektiskt" ljud här tack).

Frågan är, hur återskapa detta ljud men med moderna stativhögtalare? Jag har lyssnat runt på flera stativare och de har på tok för klen bas och verkar heller inte tåla mina ljudnivåer. Om man lägger till en subwoofer så ökar den allra djupaste basen, men inte alltid i de frekvenser jag söker. Jag är också rädd att spela sönder de stackars små stativarnas baselement.

Golvhögtalare är uteslutna av olika skäl. Jag har naturligtvis funderat på att köpa gamla JBL igen, men skulle gärna vilja hitta en lösning med moderna stativare + subwoofer. Helst en subwoofer som är musikalisk och spelar ganska högt i frekvens (jag är inte ute efter hemmabiomuller). Samtidigt vill jag kunna frekvensdela så att de stackars stativarna besparas några Watt av de låga frekvenserna. Hur löser man det? Vilka subbasar har den funktionen?

Musiken som spelas är rock, hårdrock och modern Texas electric blues med raspiga strator. "Tät", bassvag och distad musik alltså. Den elektronik jag kommer att använda blir något av vintage-karaktär.

Förslag?


Edited by - SingleCoil on 2004/03/12 20:39:33

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/03/12 :  20:52:36  Show Profile Send n0p a Private Message
En vild gissning när jag läser denna tråd känns som cervin vega, men dem gör ju mest golvhögtalare och de var du ju inte intresserad av. Nåväl, www.hifiklubben.se är återförsäljare, de kostar ju inget att titta.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/03/12 :  21:55:43  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Ja, cerwin har faktiskt en stativare också för ca 2000 spänn. De kommer väl inte att låta "hifi" men det var väl inte det du var ute efter heller.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/12 :  23:57:30  Show Profile Send svejk a Private Message
Är inga stativare men Klipch hörn högtalare är kanske din grej. Dom tar inte så stor plats tack vare placering. Har hört stackade 2st ovanpå varandra. Tror du skulle älska dom! Dessa var kopplade till en stor JBL subb som jag släpade hem. Att få tag på dessa Klipch är nog inte lätt, tyvärr.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

SingleCoil
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/03/13 :  19:57:18  Show Profile Send SingleCoil a Private Message

Tack för tipsen. Men jag inser att jag kanske betonade det här med "vintage" för mycket.

Det är de här tre frågorna jag skulle vilja ha besvarade:

1. Vilka stativare har bra "tryck" i basen och tål mycket effekt i basen?
2. Vilken sub är musikalisk och spelar högt i frekvens?
3. Vilken sub kan frekvensdela så att stativarna inte får den allra djupaste basen.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/13 :  23:57:37  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hej!

1. Väldigt få. Det hela hänger ju på vilka ljudtryck du talar om.

2. Fördelen med sub är att du kan placera där den får minst probbs med rummet. Basåtergivning är fruktansvärt beroende av rummet! Nånstans kring 80-100Hz börjar ljudet bli såpass riktat att du kanske kan höra vart ljudet kommer ifrån.
Har du möjlighet att knåpa ihop en/eller helst flera stycken egen/egna basmodul(er) så vinner du mycket, riktigt mycket! (Bang/$ då )

3. Är du ute efter högt ljudtryck så är högpassfiltrering av stativarna oundviklig! Vilken kommersiell subba som kan och inte kan har jag sämre koll på.
Det finns andra forummedlemmar som har bättre koll på det.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/13 :  23:58:52  Show Profile Send henricsson a Private Message
(imho) är monitor+basmoduler alltid att föredra.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/13 :  23:59:24  Show Profile Send henricsson a Private Message
Den som säger emot får gärna motivera.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/03/14 :  17:55:36  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nej Henriksson . Enligt mig så är det egentligen tvärtom. Jag skulle förmodligen inte gå tillbaka till satellithögtalare och subwoofer.


Det här just av de anledningar som det talas om här, dvs man tappar mellanregistret. MvhKristofer, som just kommit hem från Sci -Fi mässan i Göteborg.
Go to Top of Page

SingleCoil
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/03/14 :  21:57:20  Show Profile Send SingleCoil a Private Message

Tack för alla svar. Men jag får inte riktigt de svar jag vill ha. Jag börjar lära mig hur man ska ställa frågor i de här forumen. Jag funderar på att posta ett nytt inlägg och formulera om frågorna mer konkret.

Whiskyman, jag är medlem i en av Sveriges äldsta whiskyklubbar TWAANG och skötte hemsidan i flera år. Titta på http://www.twaang.org.

Henricsson, ditt motto "ju mer man vet, desto mer inser man hur lite man vet" är ruskigt sant. Synd att inte fler vore lite ödmjuka och insåg det bara.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/03/14 :  22:33:03  Show Profile Send David A a Private Message
Jag håller med Henrisson helt och totalt på denna punkt. Får man till en tillräckligt brant och bra anpassad delning mellan subbarna och stativarna finns det INGET som talar för en golvare ljudmässigt. Den aktiva delningen för dessutom oftast med sig att det går att spela bra mycket högre än en golvare. Har du tillräckligt bra stativare och förmågan att knåpa ihop dina egna baslådor, ja då finns inga argument för en golvare. Dagens golvare är dessutom alldeles för klent bestyckade i basen för att klara av riktigt höga ljudtryck.
Alltså... ett separat slutsteg, ett bra aktivt filter + några högkvalitativa basar och lite MDF är oftast sjutton resor bättre än att köpa en färdig aktiv sub. Se till att filtret har variabel delning både på högpass och lågpass. På så sätt kan du vara på den säkra sidan och ställa upp delningen när du spelar kräk-högt
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/14 :  23:56:36  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Henricsson, ditt motto "ju mer man vet, desto mer inser man hur lite man vet" är ruskigt sant. Synd att inte fler vore lite ödmjuka och insåg det bara.

Visst är det så.

Nu vet jag knappt i vilken tråd man ska försöka svara.


Jag tror dock det blir mycket svårt att finna en stativare du letar efter (har l'st din "nya" tråd)
Alla "hyfsade" stativare med HP-delning klarar dock ditt krav.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/03/16 :  01:19:43  Show Profile Send niklas a Private Message
Men SingleCoil, va e d för typ av frågor du ställer? Du vill inte höra inspelningarna som d är tänkta att låta? D verkar som du vill hitta på ett eget ljud...

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

SingleCoil
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/03/16 :  14:54:52  Show Profile Send SingleCoil a Private Message

(Niclas, är det inte du som har JBL? I så fall tror jag du och jag har talats vid i telefon?)

Jag vill helt enkelt att musik från 70-talet ska låta som musik gjorde på 70-talet. Jag tror att en viss färgning av ljudet tillhörde den ursprungliga ljudbilden vid den tid då musiken producerades. Om man tar ett "skräckexempel", en live-skiva med Queen från 1979, så låter det basfattigt, hårt, platt och skränigt genom modern elektronik och moderna högtalare. Någon har beskrivit det som ett kliniskt eller rent av "anorektiskt" ljud. Om man lyssnar på en ny platta med bra inspelningskvalitet så låter den fantastiskt med ny elektronik, tredimensionellt och högupplöst, javisst, men denna höga upplösning är verkligen inte smickrande för skivor där originalkvaliteten är dålig. Det här märks mest på skivor med tät ljudbild, distande gitarrer o s v, och det blir naturligtvis värre på riktigt gamla inspelningar. Den gamla elektroniken måste ha haft någon typ av inbyggd kompression av distortion och vissa frekvenser. Det var ju också så att den mesta musiken från äldre tider mixades med studiomonitorer från JBL som ju var kända för en färgad ljudbild. Jag har diskuterat det här problemet med flera seriösa personer i hifi-branschen och de erkänner att problemet finns. Ibland ramlar det in en kund i 40-50-års åldern som blir totalt chockad över hur kliniskt dagens anläggningar låter. Jag hör själv till en sådan. Jag ångrar bittert att jag sålde mina nykonade JBL i höstas och tyvärr har jag inte telefonnumret till köparen så jag kan köpa tillbaka dem. Om man spelar klassisk musik eller gles jazz tror jag inte att det är ett så stort problem. Men jag vägrar byta musikstil bara för att det ska passa en viss anläggning.

Alltså, för att bemöta frågorna:

- "Du vill inte höra inspelningarna som d är tänkta att låta?"

Jamen, hur var de tänkta att låta egentligen? De spelades in på 70-talet med dåtidens elektronik och högtalare, oftast JBL. Det kan inte ha varit någon studioteknikers högsta vilja att det ska låta så basfattigt som det gör genom ett par basklena stativare och en av dagens superlinjära förstärkare med nollställda tonkontroller.

- "D verkar som du vill hitta på ett eget ljud..."

Nej verkligen inte. Den här ljudbilden fanns på 70-talet (t ex JBL-ljudet var ett begrepp) och den lever friskt än idag hos alla som använder äldre elektronik. Det är nog en åldersfråga och en fråga efter vilken typ av musik man väljer.

Jag vet att modern elektronik är extremt bra på att inte färga det som kommer in, d v s om man har skit in blir det skit ut. Men om man gillar en viss typ av musik, kan man då inte få önska sig en viss färgning av ljudet som gör att det ändå låter bra? Jag tror dessutom att denna färgning av ljudet egentligen hörde till den ursprungliga ljudbilden på den tid musiken producerades. Den är alltså hifi-korrekt, bara inte i rätt tidsålder...
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/03/19 :  20:14:10  Show Profile Send niklas a Private Message
SingleCoil:
Det finns väldigt många Niklas i Sverige så chansen att du har pratat med någon annan Niklas än mig är rätt stor, speciellt eftersom jag heller aldrig har ägt några JBL.

HiFi handlar ju om återgivning, dvs att på ett så korrekt (minimalt färgande) sätt som möjligt återge ljudet som finns på det inspelade mediet. Men det verkar som att du söker nåt helt annat och för att återgå till topic så kan jag tyvärr inte hjälpa dig med råd om vilka högtalare du bör titta närmare på.

För övrigt tycker jag det verkar konstigt att välja en anläggning som skall "rätta till" ev. fel o brister i inspelningen. Risken att det spårar ur verkar inte helt otrolig... Ett alternativ kan ju vara att kanske leta upp remastrade inspelningar av dina gamla skivor?

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2004/03/19 :  21:54:54  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Du kan ju köra med en EQ då kan du ju sjustera ljudet så som du vill ha det.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/19 :  22:53:30  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej Single Coil!

Jag körde själv med Ess, amerikanska 70-tals högtalare, med 12"-bas till för 1,5 år sedan. Köpte då ett par Monitor Audio GR10:or och en Sub Focus från Audio Pro. Tycker att de klarar jobbet alldeles utmärkt, jag saknar definitivt inte bas! Om man önskar kompensera så får man skaffa stärkare med tonkontroller eller separat EQ. Personligen har jag dock nu lärt mig att leva utan tonkontroller, ett viktigt steg på vägen var dock att skaffa schysta signal- och högtalarkablar som får med all bas och diskant info. I mitt fall blev det Analysis Plus!

Sebabstian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

SingleCoil
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/03/20 :  01:13:37  Show Profile Send SingleCoil a Private Message
Problemet är löst. Det var inte högtalarna som var det stora problemet. Jag fick låna hem lite 70-tals elektronik som kan betecknas som "high end" på den tiden, ett H/K Citation 16 slutsteg samt en preamp. Gud vad det lossnade på rockskivorna, ett varmt sjungande ljud där Blackmore's strata ylade utan att skära i öronen!

Jag kan inte förklara fenomenet tekniskt. Jag gissar att det kan röra sig om samma fenomen som rörfantasterna talar lyriskt om. Det finns antagligen en hel del distortion på de gamla originalinspelningarna som den nyare elektroniken levererar oförfalskat, men hu så hårt och kallt. Den äldre elektroniken, och även rörelektroniken gissar jag, levererar en helt annan klang och värme. Tack för tipsen om equalizer, tonkontroller m m. Men det ljud som jag inte tycker om i nyare hifi handlar inte enbart om equalisering, jag hör även en hårdhet i "klangen", främst i mellanregister och diskant. (Lyssnar man på akustisk musik, klassisk eller vad nu kan vara, så gäller kanske inte mina iakttagelser.)

Jag tycker att det finns en del motsägelser:

Å ena sidan påståendet: "HiFi handlar ju om återgivning, dvs att på ett så korrekt (minimalt färgande) sätt som möjligt återge ljudet som finns på det inspelade mediet."

Å andra sidan: "...höra inspelningarna som d är tänkta att låta".

Jag hävdar igen att de gamla 70-talsinspelningarna ALDRIG kan ha varit tänkta att låta så öronskärande och anorektiskt som de gör genom modern elektronik. De var mixade genom gammal elektronik för att avlyssnas genom gammal elektronik.

Det här blir en motsägelse för mig. Jag försöker inte "välja en anläggning som skall "rätta till" ev. fel o brister i inspelningen". Jag tror helt enkelt det är mer korrekt att avlyssna äldre inspelningar med äldre elektronik. Återigen, jag håller inte på och uppfinner något nytt ljud, jag försöker bara få den gamla rockmusiken att låta som det var tänkt att vara.

Om man har hifi som hobby och jagar perfekta inspelningar förstår jag att man också söker maximal purism (det första påståendet i kombination med det andra). Jag jobbade själv ett kort tag i en hifi-butik på 70-talet och började plötsligt lyssna på akustisk jazztrio med Stomu Yamashta (?), bara för att det var direktgraverade skivor med exceptionellt bra ljud...

Vi kommer nog aldrig att nå varandra i den här diskussionen, det kanske handlar om en åldersfråga (?), eller så har många inte hört riktigt bra "vintage" rock- eller fusionmusik från 70-talet spelas genom riktigt bra "vintage" elektronik?

Hur som helst är jag nöjd med de efterforskningar som jag gjort och tackar för den hjälp jag fått i de här forumen.

Edited by - SingleCoil on 2004/03/20 01:28:39
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/03/20 :  15:32:24  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
quote:
Jag hävdar igen att de gamla 70-talsinspelningarna ALDRIG kan ha varit tänkta att låta så öronskärande och anorektiskt som de gör genom modern elektronik. De var mixade genom gammal elektronik för att avlyssnas genom gammal elektronik.


Jag tycker att det låter som en mycket förnuftig synpunkt! Tycker själv att många skivor från CD'ns barndom har mindre bas innan man insåg att man kan mixa med riktig djupbas på CD-mediat (iaf ner till 20Hz), var inte vinylspelare lite "skyddade" med lågpassfilter för att inte eventuella lågfrekventa vibrationer skulle belasta förstärkare och högtalare?


Vill ändå hålla med om att SubZer0s förslag om en modern digital EQ kanske kan vara en idé(typ Behringer, sök på forumet efter Behringer). Kanske även ett rör-försteg skulle kunna hjälpa till med att värma upp ljudet lite?

Vill du ha mycket bas tror jag att enda alternativet är aktiva sub-basar och gärna två stycken.


Ett bekymmer med bas är som sagt rumsresonanser, och att vissa skivor kommer låta väldigt olika beroende på rummet... har själv blivit lite lurad av detta när man lyssnar på en låt i ett annat rum och vissa bastoner inte alls är så betonade som jag var van vid.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

SingleCoil
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/03/20 :  16:14:36  Show Profile Send SingleCoil a Private Message

Tack för kommentaren!

Japp, dina förslag är kloka. Jag kommer att leta varmt klingande förstärkeri typ rör, och någon gav tipset om dubbla sub-basar redan tidigare i tråden tror jag.

OK, kanske kan ett bra EQ göra susen. Ska leta efter det föreslagna Behringer. Är det samma Behringer som gör gitarrprylar lär jag hitta dem direkt. Och visst känner jag igen "Subsonic"-filtret som fanns på äldre hifi.

(PS. Jag är förresten redan "rör-freak". Jag har spelat gitarr av och till i 30 år och har nu en handbyggd THD Bivalve 30W, helrör förstås, single-ended klass A. Den klarar alla kända rörtyper (EL34, 6L6 o s v) och på repet i torsdags fick jag testa ett par riktigt gamla Mullard EL34 brown base med dubbelt OO för första gången - vintage rock heaven...
Se mer på http://www.custom-sounds.com/thd_bivalve.htm.)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000