HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpa ny Advantage S1 eller inte?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tony S
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/03/12 :  19:42:40  Show Profile Send Tony S a Private Message
Under ett par månader nu har jag försökt köpa en begagnad S1 utan framgång. Vid något tillfälle har jag lagt högst bud, men säljaren har backat ur. Vid ett annat tillfälle var jag för långsam med att svara (reptilsnabb enligt mig själv) och jag var ute ur bilden. Till saken hör att jag lyssnat på en S1 och anser att den har det mesta jag söker i en cd-spelare. Jag spelar endast i formatet CD och är dessutom hopplöst ointresserad (enligt brorsan) av all HiFi med fler kanaler än två. Det innebär ju att de uppgraderingsmöjligheter som skulle komma från Bladelius saknar betydelse för mig. En ny S1 (känns i sammanhanget aningen gammal...) kostar trots allt 45000. Därför undrar jag nu över den nya maskinen från Bladelius. Jag känner inte till vad den (endast som cd-spelare) kommer att kosta. Hur mycket skiljer sig den från S1 och är skillnaden/erna så avgörande att de motiverar köp av den senare?

Mvh

Tofflan

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/03/12 :  22:31:10  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Om det är en S1 du vill ha så skall du väl inte ge upp så lätt?!
Prisskillnaden Begagnad S1 -- Ny Gondul är väl värd lite letande och väntande?!
Det borde bli några S1 till salu när Gondulleveranserna kommer igång, tycker man.

Själv satte jag in en köpesannons. Den gav ett napp, och ett napp räcker.

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/03/12 :  22:33:28  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej Tony S!

Som alltid får man avgöra själv vad som är prisvärt.

Ny S1 går inte att köpa och har inte gått att köpa i praktiken sedan 1 år. Hade vi haft 20 på lager hade vi sålt allihop är jag ganska säker på. Den var tvingad ur produktion eftersom vitala delar plötsligt slutade säljas/tillverkas av några stora drakar.

Begagnade S1:or verkar gå åt reptilsnabbt, det är riktigt.

Nu till en nyhet vilken jag inte kan berätta om till 100% ännu men eftersom frågan kommer upp får jag glänta en aning på locket.

I min dator just nu är ett utkast till pressrelease angående den uppgraderingsmöjlighet som sedan flera år tillbaka utlovats till S1-kunder.

Om en vecka ca går den ut till tidningar och forum. Mitt råd till de som sitter på en S1:a är att hålla i den tills ni kan utvärdera det erbjudande vi kommer med.

mvh

sladd
Hificonsult AB

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/12 :  22:43:14  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Tony s : Kan bara hålla med sladd i denna diskussion, men skulle inte möjligheten öppnas för dig så ber jag dig att inte blunda för andra märken.
om du inte förstår vad jag menar så finns det fler märken än laborghini.........

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/12 :  22:47:14  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
PS: sladd är för övrigt en mycket duktig hifi-profil, så jag menar inte att du ska underskatta hans förmåga att hjälpa dig.
Det är min fulla uppfattninga av honom, sedan vi träffats.....

synd att du känner dig lurad!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/03/12 :  22:59:10  Show Profile Send lars a Private Message
Sladd.
Om man redan har en S1:a och någon vital del (som inte går att få tag på längre) går sönder. Hur gör man då?

mvh Lasse
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/12 :  23:05:01  Show Profile Send molsson a Private Message
Då är man nog lurad.

Finns inga skäl att anta att tillverkaren inte skulle stödja produkten i framtiden. /CH

No hay banda!!

Edited by - CH on 2004/03/12 23:20:58
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/12 :  23:06:35  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Då fixar sladd det på ett eller annat vis, det är jag helt övertygad om.......
ps.:lars har du träffat sladd ?
Det behövs om man ska få "fullt" förtoend om om säljare!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/03/12 :  23:06:42  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Då använder man räknesticka.

Eller virknål.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/12 :  23:08:54  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
molsson: inte vara så negativ nu :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/12 :  23:09:38  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Replik raderad. /CH

Konsult hos Consulterna

Edited by - CH on 2004/03/12 23:22:51
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/12 :  23:22:10  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag har släckt lyset i rummet nu, och flyttat datorn till ett hörn. Risken är fortfarande att vissa komponenter är oersättliga utan att bygga om halva spelaren. Då är man lurad. Om du sanoj, inte var så förskräckligt onyanserat positiv till vissa, små, lokala producenter av utrustning, så skulle du förstå det du med. Nu är jag övertygad om att bladelius skulle fixa en sådan situation, men frågan är till vilket pris?

Molsson, lägg ner. Om det i framtiden uppkommer problem med denna produkt, så kommer det tveklöst att synas på HiFiforum.nu..Men idag finns inga problem, då skall vi inte heller skapa ett problem. /CH

No hay banda!!

Edited by - CH on 2004/03/12 23:30:03
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/03/12 :  23:27:59  Show Profile Send matson a Private Message
Skum tråd!

Reeltoreel: Vem känner sig lurad?

Tony S: Sätt ut en köpesannons och försök mer än 1st gång.

Mvh

Mvh
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/12 :  23:37:21  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
matson: har du läst tråden från början ?
Denna tråd (som dom flesta) börjar nu att bli så infekterad av skitsnack så jag väljer att avböja fler inlägg.(kalla det snygg sorti eller vad du vill, men så är det)

reeltoreel,

Jag finner heller inget i tråden som tyder på att någon känner sig lurad. Nu ber jag alla som tänkt "bidra" i denna tråd att tänka efter innan de skickar något. /CH

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - CH on 2004/03/12 23:43:50
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/03/12 :  23:41:56  Show Profile Send Otto a Private Message
Tony S;

Titta nu vad du ställt till med
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/03/12 :  23:48:52  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Varför måste varje tråd som behandlar Bladelius/Advantage spåra ur totalt? Jag blir alltid lika överraskad när det sker. Varför inte läsa topic och sedan besvara denna?

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/03/12 :  23:50:32  Show Profile Send matson a Private Message
Jag fattar ingenting! Lägg den som sticky så får jag lite mer tid på mig.

Reeltoreel: Jag läste att Tony funderade på om han skulle jaga reda på en beggad S1:a eller satsa på en annan häst. Du skrev att det var synd att han kände sig lurad och min förvirring tilltog. Sen kom några obligatoriska inlägg som var modererade och förvirringen blev total. Vad hände? Skall jag lägga mig? Kan man sova med denna tråden i bakhuvudet?

Mvh
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/12 :  23:50:36  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
ch: jag respekterar din önskan, men du la nog tyvärr ditt inlägg hos fel person tror jag.
eller har jag missuppfattat ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2004/03/12 23:51:48
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/03/12 :  23:57:27  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
ch: jag respekterar din önskan, men du la nog tyvärr ditt inlägg hos fel person tror jag.
eller har jag missuppfattat ?


Nej, jag la mitt inlägg hos rätt person. "synd att du känner dig lurad!" var din replik längre upp.
Så jag får väl repetera vad matson frågade dig..Vem är det som känner sig lurad..? /CH

Edited by - CH on 2004/03/13 00:27:12
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/13 :  00:28:57  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Men käre min skapare !
Detta är inledningen på tråden !

Under ett par månader nu har jag försökt köpa en begagnad S1 utan framgång. Vid något tillfälle har jag lagt högst bud, men säljaren har backat ur. Vid ett annat tillfälle var jag för långsam med att svara (reptilsnabb enligt mig själv) och jag var ute ur bilden.

Har moderatorn dåligt omdöme eller.
Vem skulle INTE känna sig lurad ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/13 :  00:38:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Tony S
Därför undrar jag nu över den nya maskinen från Bladelius.Jag känner inte till vad den (endast som cd-spelare) kommer att kosta.


Den nya spelaren finns inte som endast cdspelare.
Bladelius Gondul som den heter finns endast som multispelare som alla spelar cd-sacd-dvdaudio och dvdvideo .Steg 1 den billigaste kostar 69000 kr. Steg 2 tror jag närmare 90000 kr. och steg 3 toppmodellen kostar 120000 kr.
Jag kommer aldrig att köra annat än 2kanal och lever nu lycklig med Bladelius Gondul steg3. Mångkanalsmöjligheterna går att stänga av och det har jag gjort för att få bästa möjliga 2kanalsljud.
På 2kanal i jämförelse med S1 är den överlägset bättre på alla punkter och det gäller ännu mer med SACDskivor i 2kanal.
S1 är en mycket fin cdspelare som jag levde lycklig med i 2 år.
Den kommer att behålla ett högt andrahandsvärde och som Sladd sa att den kommer att gå att uppgradera.
Om en vital del går sönder så kan jag inte tänka mig annat än att den delen finns upplagd på ett reservdelslager även om den inte nytillverkas.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/03/13 00:42:54
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/13 :  00:44:41  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jorma: tack!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/03/13 :  08:33:33  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Oj vad det händer när man sover...

För alla eventualiteter eftersom jag skojade om reservdelar. Jag tror ett reservdelslager är ett av de första en liten tillverkare skaffar sig. För att klara flera års åtaganden och reparationer för alla S1 som sålts i sverige så räcker det med en kartong i Bladelius-gömmorna.

Priserna på nya Gondul är 69, 87 och 120.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/03/13 :  13:16:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Finns det några planer på en cd-spelare Freja som skall passa ihop med Thor?

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/03/13 :  14:36:47  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Är nog bara att vänta några veckor så finns det nog S1or begagnade... aka när det finns Gonduls ute på marknaden så lär nog folk sälja/byta in sina gamla maskiner.

Sladd: Uppgraderingen låter intressant... kul att den är på gång nu.
Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2004/03/14 :  07:11:28  Show Profile Send snaben a Private Message
Hej Tony,

Det finns en S1:a till salu just nu på detta forum!!

olle

OED
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000