HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 MF NuVista M3 och DTS-spår?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NiGhT
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/04/03 :  10:17:26  Show Profile Send NiGhT a Private Message
Hej!

Lite osäker på min trådplacering men det är ju en integrerad förstärkare det handlar om så. Till saken.

Min pappa har en MF NuVista M3 och en Pioneer 545. Stereo och Dolby Digital 5.1 spåren fungerar utmärkt, inga fel där. Men när man stoppar i en skiva med DTS-spår så får han inget ljud? Ska det inte räcka med att DVD:n kodar ljudet och förstärkaren spelar upp det? Borde vara samma princip som med DD 5.1 tycker man?

Eller är det så att DTS behöver en extern decoder mellan Pioneeren och NuVistan? Alla tips är välkomna!

Mvh Jonas

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/03 :  14:27:59  Show Profile Send edison a Private Message
DVDn har ingen DTS-deKoder, och jag såg på din tråd på www.prisjakt.nu att MF´en inte är en hemmabiostärkare utan "bara" ren stereostärkare.
Alltså blir det tyst om du försöker spela ett DTS-ljudspår.

DVDn LÄSER dock DTS, men den kodar inte ner det till analog signal som kan spelas upp av tex MF m3´an.

DD-spår däremot spelas upp som vanligt eftersom DVDns DD-deKoder kodar om DD-spåret till analogt som den sedan skickar ut i dom två vanliga stereoutgångarna, V & H RCA-kontakt.


En annan sak: (apropå din undran om "receiver" på "prisjakten")
Beteckningen "Receiver" har 0 % att göra med om stärkaren spelar/läser/kodar DD/DTS eller inte.
"Receiver" betyder enbart "mottagare", alltså det talar om att RADIO kan tas emot av en apparat som kallas så.

Det finns med andra ord:

A. BÅDE DD/DTS-receivrar och DD/DTS-förstärkare, precis som det

B. finns vanliga stereoförstärkare (utan radio) samt stereodito med radio, som då kallas receiver.

("True surround" är inte mycket mer än en sorts mer avancerad "breddstereo"-funktion, den där knappen som du tex hittar på massor av kassettradio/CDs, eller på billigare bokhyllesteros.
Låter med hjälp av lite fasförskjutning mm. lite "fluffigare" i bredden, men skapar absolut inte något som liknar 5-kanalssurround överhuvudtaget.
Det apropå ett av svaren på det andra forumet...)

En lösning för din farsa kan vara att skaffa en trekanals-stärkare med inbyggda DD/DTS-dekodrar.Finns bla från Yamaha (tror den tar både DTS & DD), och kan ju duga om stereo är det som prioriteras, dvs om han vill ha surround men slippa byta bort MF M3´an.
Trekanalaren plockar då fram en analog 5-kanals signal som den sen skickar så här:
Frontarna via lågnivå till MF M3´an, samt Center och bakre steroparet direkt till högtalarna från sej själv.
(Och, jag tror den även har sub-kanal, alltså 5.1)

Hoppas det blev lite klarare(?)



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/04/03 14:40:37
Go to Top of Page

NiGhT
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/04/03 :  16:13:38  Show Profile Send NiGhT a Private Message
Har jag skrivit nått om nån receiver i prisjaktstråden?

Till topic igen :). Okej, har hela tiden trott att DVD:n kodar om DTS också, precis som den gör med DD 5.1. Men det han behöver då är ju egentligen en extern dekoder då som kodar om DTS-utsignalen till analoga vänster & höger.

Tror inte han vill köra surround då det skulle kosta en slant att matcha NuVistans ljud runtom :).
Nån som kan tipsa om en sjyst dekoder för DTS?
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/04 :  03:10:41  Show Profile Send edison a Private Message
NiGht:
Jag ska ta och kolla lite mer om Yamahas DD/DTS-trekanalare.
Den har ju dekodrar så den borde även gå utmärkt att ha som ren dekoder och säkert billigare än separat dekoder enbart.Detta eftersom det knappt finns separata och OM det finns antagligen är "very hi-end stuff".
Finns ju inte SÅ stor marknad trots allt för separat dekoder för DTS, då stort sett varje hembioavsedd stärkare/reciever har detta inbyggt numera.

Annat var det förr, då DD/DTS kom.De chipen var så dyra så man byggde knappt in dom i några produkter i den "civiliserat prissatta" klassen.
Istället fanns dom i separata dekodrar vars analoga 5.1-utgångar kopplades i de då vanliga "DD/DTS-förberedda" receivrarnas/stärkarnas 5.1 analoga ingångar för att sedan skicka signalen förstärkt till högtalarna.

Kanske det går att hitta nån beg separat dekoder, men det är nog inte så stora mängder sålda att det blir lätt...men klart det kan ju finnas beg trekanalare (som tex den nämnda Yamahan) vars pris inte borde bli altför tungt att bära...

------------------------------------------------------

Om receiverfunderingarna då:

Du skrev (på prisjakten) så här:
"Förstärkaren är ju "bara" en integrerad förstärkare och ingen receiver så den har ju ingen decoder för DD, DTS osv utan bara ren stereo. Hur kommer det sig då att den kan spela upp DD och inte DTS?"

Det ser ut som du faktiskt antog just att då "det inte är en receiver..." så har den ingen dekoder.
Just vad jag antog du menade, och sen försökte klara ut för dej.Tror att du ser nu vad jag menade i alla fall.

Ha dé gött & hoppas det löser sej med din fars system.

Som sagt, jag ska kolla lite mer och återkomma med evt positiva fynd i ämnet.

MVH/edison

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

NiGhT
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/04/04 :  11:35:42  Show Profile Send NiGhT a Private Message
Jo, jag förstod precis vad du menade :). Tack för dina utförliga svar!
Jag trodde ju som sagt att det fanns en dekoder för DTS i DVD:n eftersom det finns en för DD 5.1, men där hade jag fel.
Kanske måste bli en 3-kanalare t.ex., hittar du nån så posta gärna. Lite omständigt bara att behöva skaffa en förstärkare till bara för att få DTS.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000