HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Balanserad ingång, Vad är vitsen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/03/12 :  14:20:46  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Till att börja med undrar jag lite om hur denna kopplingstyp fungerar, jämfört med vanlig RCA alltså, och varför ljudet blir bättre (de flesta hävdar ju det iaf). Vilka fördelar får man och vad innebär själva balanseringen?

Har hört att det inte är någon större vinst med balanserad utgång på CD:n men däremot med balanserad ingång på förstärkaren. Hur är det med det påståendet?

mvh Mullansson

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/03/12 :  14:50:18  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Börja med att läsa följande dokument.
http://www.electrocompaniet.no/nyweb2/pdf/whitepaper/Why%20balanced%2002.pdf

Observera att det finns några olika varianter på "balacerat", vissa tillverkare har "fusk" balancerad In/Utgångar.
För att det skall var "äkta" balacerat så krävs det att hela elektronik-konstruktionen har en balancerad designad från början.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/12 :  14:51:29  Show Profile Send CC a Private Message
Eh? Tre ledare + eventuell skärm. Två är signal, en av dem fasvänder signalen. Den tredje är jord.
Tanken är att slå ut störningar o dylikt, särskilt bra för längre kabellängder.
Standard på proffsutrustning och relativ vanlig på dyrare hifi.

Om ljudet blir bättre hänger på konstruktörens tanke med det! Har man monterat balanserade kontakter bara för att det "ska" vara det men utvecklat produkten obalanserad så... Har däremot konstruktören förkärlek till balanserat så låter det oftast bäst med det... Så vilket som är bäst varierar från produkt till produkt samt din personliga smak/referens..
Vanligast brukar väl vara att balanserad utrustning ger ett lungnare ljud bl.a.
Ska man överhuvutaget bry sig om att nyttja ballat så måste det finnas i både signalkälla o slutsteg för att göra någon nytta!

Poängtera får jag göra att det finns en del här på forumet som mycket bättre än jag kan förklara den tekniska skillnaden...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/12 :  14:58:53  Show Profile Send CC a Private Message
En följdfråga; Någon som vet hur "tidigt" elektroniken kan vara äkta balanserad? Kan alltså även driverket vara det på digital utgången? Jag har sett en del drivverk med "balanserad" utgång, men kan de verkligen vara riktigt balanserade?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/03/12 :  15:00:31  Show Profile Send Mullansson a Private Message
En får tacke. Era svar klargjorde mycket av det jag undrade.

Lite lurigt att veta bara om elektroniken är "fusk"balanserad eller ordentligt gjord. Kan tänka mig att många bara slänger in dubbla kontakter för att just bal. in/ut-gångar är ett hyfsat försäljningsargument.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/12 :  15:03:27  Show Profile Send CC a Private Message
Säkerligen är det så... Men "äkta" balansering brukar föregås utav dyra pengar... Övrigt så får man snoka runt lite på nätet o försöka hitta info om produkten

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/12 :  16:00:17  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
CC: Elektroniken kan vara differentiellt (balanserad) kopplad från och med I2S omvandlaren (en demux som skiljer på höger och vänster kanal från den optiska läsaren i en CD-spelare). Man kör då vanligtvis differentiellt kopplade DAC:ar (vanligt med 4 per kanal) där man sedan får ut signalen som vanligt och i fasvänd version. AES/EBU är en standard för digital differentiell överföring (vet inte hur den fungerar men differentiell PCM finns ju förmodligen att tillgå).
Nyttjan med att sända en signal differentiellt över en kabel är att de flesta störningar som inverkar gör detta med samma fas på både den fasvända och den ickefasvända signalen. När signalen tas emot i ett differentialsteg (balanserad förstärkarkoppling utav något slag) så tar den helt enkelt och subtraherar den icke fasvända signalen med den fasvända. Då de hela tiden går i motfas så får man ut den icke fasvända signalen på utgången igen. Vad är då nyttan utav detta?
Jo den störningen som kom in med samma fas på båda signalerna blir nu undertryckt då störningen ligger likfasigt på båda signalerna (1-1=0)! Skillnaden mellan de två signalerna blir vid störningen lika med noll (eller nästan då detta aldrig fungerar idealt) och störningen försvinner då (undertrycks olika mycket beroende på hur differentialkopplingen ser ut).

Så ska man skicka signaler långa vägar när man har risk för störningar så gör detta nytta.
Många säger oxo att det gör nytta att köra balanserat hela vägen (ut till högtalarna) då högtalarelementen inte drivs mellan "varm" och jord utan mellan "varm" och "kall"...
Dessutom vinner man den dubbla förstärkningen om man jämför med en SE signal i samma koppling som en balanserad.
Hoppas det gick att förstå :)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/12 :  16:17:29  Show Profile Send CC a Private Message
Jo, jag tror jag förstår. Du beskrev det ungefär som jag tror mig förstå, fast med bättre ord
Men, om man som jag kör med balanserat mellan dac (Electrokompaniet) o slutsteg (DP6.4) hela vägen, då sitter ju de balanserade dacarna i dacen Men de digitala signalerna ut från mina signalkällor, har de någon förtjänst med att vara balanserade? Och hur fungerar det i så fall? Kan den digital delen i ett drivverk vara "äkta" balanserat eller? Dum fråga kanske?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000