HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lång digitalkabel, vad ska man använda?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/03/10 :  13:44:01  Show Profile Send David A a Private Message
Håller på att utrusta mitt nya ljudrum i gillestugan som ligger i källaren. Nu tänkte jag att jag skulle köra lite multiroom och sånt för att det inte ska bli heldött i vardagsrummet. Hela anläggningen kommer alltså att stå i undervåningen, men med högtalarkablar dragna genom betongvalvet. Kruxet är att jag gärna skulle vilja ha en Cd-spelare i vardagsrummet och sända ner digitalsignalen till försteget för att på så sätt kunna växla skivor uppe utan att springa ner....
Vad väljer man? För det första, går det överhuvudtaget att dra en optiskt kabel speciellt långt? Eller går det bara med coax? Jag tippar på att sträckan kommer att bli ca 5 meter. Kanske lite längre i värsta fall

Edited by - David A on 2004/03/10 13:45:53

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/10 :  13:56:05  Show Profile Send f95toli a Private Message
Optisk kabel 5m är normalt inga problem så länge som du inte gör några kraftiga böjar. Jag använder 10 m low-end kabel från Kjell&Co fårn min dator till stereon utan problem, och det är den billigaste kabel du kan hitta.
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/03/10 :  16:38:36  Show Profile Send Woland a Private Message
Ja 10 meter bör ju inte vara något problem.
Vi lägger ju ner fiberoptik från Ystad till Haparanda.

Mvh
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/03/10 :  16:58:35  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Woland: Först är viktigt att reda ut vad som är vad när man diskuterar i en tråd så att det finns möjlighet att föra en vettig diskussion.

S/P-DIF: är en 75 OHm Coax kabel och här skickas informationen elektriskt. Det togs fram av Sony och Philips och betyder Sony/Philips Digital InterFace. För att klara hög bandbredd är det stora krav på hur denna 75-ohm kabel är konstruerad. I ändarna kan det sitta RCA- eller BNC-kontakter.

EIA-J är ”TOSLINK” och överföringen sker optiskt. Normalt så består den av en syntetisk fiber (plast). Kvalitets Toslink-kablarna använder quartzfiber (glas). Materialet och dess kvalité har mycket stor betydelse för överföringen och det finns olika nivåer inom både plast och glas.

AT&T (amerikanskt företag) ST, eller bara "ST" är enkelt fiberoptiskt system, inom HiFi används det i profsutrustning. Det är ett av AT&T:s många standards för fiberoptik. "ST" har en bandbredd som är upp till 14 gånger högre än TOSLINK.

I både teorin och i praktiken så är de optiska systemen vida överlägsna de elektriska(här ingår alltså inte TOSLINK).

Bara för att ge ett exempel om detta så kan t.ex. informationen i ett telekommunikationssystem skickas över 100 km om man använder en optisk glasfiber av högsta klass och gränssnitt med lika hög klass på komponenter, felkorrigering mm. Vi använder det i vårt Backbone (Jag jobbar hos en Operatör)
Ett elektriskt gränssnitt med koppar kabel klarar ett avstånd på 5-6 km. Den elektriska signalen eller bitströmmen måsta tas emot, analyseras, felkorrigeras osv. osv. för att sedan skickas vidare 5-6 km till.

TOSLINK ,som hemmaelektronik är utrustad med, klarar ett avstånd på 10 m och med mycket lägre kvalitet på komponenter, lägre kvalitet på omvandlingen, sämre felkorrigering. Så mitt råd är använd Coax kabel.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/03/10 :  17:00:03  Show Profile Send Amund a Private Message
f95toli:
När du säger optisk, men ar du då "Toslink" eller "AT&T ST"?
Jag har bara hört/läst att 10m ska vara smärtgränsen för vad Toslink klarar av.

/Amund

Edit: Hoppsan Gemeni hann lägga in ett svar medans jag skrev mitt.

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"

Edited by - Amund on 2004/03/10 17:02:00
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/10 :  17:06:39  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle köra en bra skärmad coax kabel....
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/10 :  18:01:52  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag menar toslink.
Anledningen till att jag använder optiskt kabel är för att undvika problem med störningar från datorn, datorn är kopplad till en annan fas och jag fick ibland hemska "pop" ljud i högtalarna när jag slog av/på datorn då den var kopplad till stereon via koax. Jag har inte märkt någon skillnad på ljudet och har inga problem med störningar.
Kjell&co kabeln var billig men ser relativt seriös ut, det är alltså inte den billiga, tunna, svarta varianten (fibern ligger i en slags gummislang).

Jag kör både mp3, DTS m.m. utan problem.

Om man vill vara riktigt säker och vill köra elektriskt skulle jag rekommendera 75 ohm triax, finns på Elfa men kostar en slant.
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/03/12 :  14:04:52  Show Profile Send Woland a Private Message
"Woland: Först är viktigt att reda ut vad som är vad när man diskuterar i en tråd så att det finns möjlighet att föra en vettig diskussion."

Jag snackar självklart om riktig optisk(glas) kabel.

Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000