HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fasvänder en katodföljare? Fasfel Croft S. Micro?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/03/12 :  12:16:28  Show Profile Send Zombie a Private Message
Prob är som följer:
Har en Croft S Micro och använder den för tillfället som RIIA-phonosteg, den följs av en Quad 44.
Tog för skojs skull ut phonosignalen från tapeutgången som ligger innan det sista utgångssteget, en katodföljare (som emitterföljare, eller hur?)
När jag har båda kontakterna till Quaden i tapeutgången saknas det bas, när jag byter över en kontakt till Croftens variabla utgång förändras ingenting, men när jag för över den andra ökar basen markant.
Har jag fasfel någonstans? Är det fasfel någonstans innan Croftens
emitterföljare?

F'låt, men kan inte få bilden mindre...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/03/12 12:18:02

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/03/12 :  12:41:14  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Nej, en katodföljare fasvänder inte signalen. Det spelar ingen roll i ditt fall eftersom du behandlar båda kanalerna lika dant och därför blir det ingen (hörbar) skillnad om du fasvänder signalen. Att du tappar bas beror troligen på att RIAA steget behöver högohmig last för att fungera, om man kopplar en lågohmig last till tapeutgången så påverkas RIAA korrigeringen, (en del konstruktörer har underliga ideer).

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/03/12 :  13:31:45  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej tubetvr
Så jag kan utesluta katodföljaren på utgången...
Jag fölr signalen från Croften till Quadens Radio/Aux-ingång, den har en ing. impedans på 1Mohm, verkar vara högt nog.
Höjningen i basen kommer när jag tar UT den andra kontakten ur tapeutgången, det blir ingen ökning när en kanal kommer ut efter katodföljaren och den andra ur tapeutgången. Konstigt, eller hur?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/03/12 :  15:09:48  Show Profile Send mace a Private Message
Nu fattar ju inter jag sånt som har med grabbarna ohm, watt och volt att göra, men jag vet att på vår croft så sjunker volymen en hel del när jag spelar vinyl OCH har tape-ut inkopplat till NLE pre'n

"saxat" från min nedladdade manual;

quote:
Please note that the tape connection will load down the phono section in the vitale and epoch preamps.......When the tape output cables are removed, the phono levels are optimised

och
quote:
Pre-amps with gain invert phase, therefore You must connect the loudspeaker terminals so the +VE speaker cable is connected to the -VE terminal and the -VE speaker cable is connected to the +VE terminal on the loudspeaker only

Inte för att Jag fattar men Ni kanske gör det

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/03/12 :  21:41:00  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej mace!
Tack för saxningen...skumt...vad skall man med en tape ut som inte ger en rak kurva (i så fall)?
Har hittat (och köpt) en Quad 405 med en paj kanal till vrakpris, den har dessutom nya kondingar + en del moddar...Friskt kopplat hälften brunnet!
Tänkte därför sälja min 303 senare...

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/03/13 :  18:40:01  Show Profile Send mace a Private Message
Tja inte vet jag Har hört av andra att det inte är helt ovanligt med en sådan konstruktion !?! Men vad det ger för fördelar (om några) utöver nackdelen vet jag ej

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000