HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är det för fel på Hifi marknaden?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/13 :  03:24:22  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hur kom detta att handla om så sekundära prylar som bilar och datorer. De går ju knappast att jämföra med hifiapparater.

Bravo
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/03/13 :  08:41:50  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Clas Ireland:

Hi Fi Consult....Ah, nu vill du läsa som du vill igen.

Dito. Vem pratade om staten?

Jag tänkte ur ett kundperspektiv.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/03/13 :  09:30:32  Show Profile Send Otto a Private Message
Marcus_editor;

"Ta det lugnt" 02.40.42 dåjag !
Ja,ja,på en massa "lull lull".
Men tillbaks till HIFI igen, där e' tvärs om
ju mer lull lull desto billigare.
Ok, lite dyrare komponenter inuti får man väl
hoppas att de "finare",dyrare apparaterna har.


Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/03/13 :  10:01:06  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Mycket blaj snack här!

Förklaringen är mycket enkel (har nämnts tidigare i denna tråd).

Fin hifi produceras i små serier. HiFi prylar är inte massproducerade. Dvs man får inte dessa enorma skalfördelar som annars kännetecknar hemelektronikbranschen. Det är skillnad på att göra 1000 maskiner och 1000 000.

Dessutom så går det att ta betalt.



Edited by - qsecofr on 2004/03/13 10:06:12
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/03/13 :  15:22:31  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Mitt förra inlägg var säkert onödigt tillkrånglat som vanligt, men qsecofr har huvet på spiken i sitt inlägg ovan.

För att driva resonemanget ytterligare framåt(???), vill jag som komplement till "dessutom så går det att ta betalt", lufta följande:
Är det inte så¨att det är betydligt mer känslor och irrationella beteenden förknippat med hifi ägandet och inte desto mindre köpandet, iallafall i jämförelse med hemdatorer?

Vilket dator märke man väljer styrs(i min värld) mycket av dagspris och tex garanti och serviceåtaganden. Inte så mycket poäng ges för att glöda i mörkret eller att namnet förknippas med råstyrka eller kompromisslöshet. Jag kanske bör tillägga att jag är utbildad och jobbar inom datorteknikområdet och har därför en helt osentimental inställnign till datorer. Man kanske skulle blir slaktat med detta inlägg på ett "data" forum...
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/03/13 :  16:31:01  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Jag kanske bör tillägga att jag är utbildad och jobbar inom datorteknikområdet och har därför en helt osentimental inställnign till datorer. Man kanske skulle blir slaktat med detta inlägg på ett "data" forum..."

Inte helt osannolikt hur otroligt det än kan låta. Prova att diskutera t.ex. AMD vs. Intel på något lämpligt forum så får du se. Inte alla argument som framförs är helt rationella om man säger så... För att nu inte tala om Mac vs. PC. Det är nog ofrånkomligen så att rationell är människan bara i andra hand, det handlar nog ofta mer om känslor än vad man vill erkänna.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/03/13 :  16:57:37  Show Profile Send brumel a Private Message
Bilar, mc och hifi är sällanköpsvaror med hög grad av engagemang inbyggt därför hör dom ihop i ett företagsekonomiskt perspektiv. Toapapper är precis raka motsatsen.
Vitvaror kanske man kan säga är sällanköpsvaror med lägre engagemang.
Sen kan vi ju ta historien om en varas cykel. I början går det att ta ut ett bra pris men i slutet av produktionscykeln måste den reas. Därför dyker det upp nya modeller hela tiden.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Danselm
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/03/13 :  17:03:03  Show Profile Send Danselm a Private Message
I datorbranschen är det relativt enkelt att jämföra om A är bättre/snabbare än B. Det räcker i stort sett att titta på en specifikation och kika på ett par benchmarks plus garanti och ev. serviceavtal så är det fixat. Inom hifi är detta ganska annorlunda framförallt är det snudd på omöjligt att kvantifiera hur bra en stereo låter, samt att vad som låter bra är mycket subjektivt i sig.

Det där med små serier tror jag inte påverkar så mycket som man kan tro. Visst det kostar en del att producera högkvalitativa hifiprodukter men hela resonemanget bygger på att någon är beredd att betala vad det kostar. Att så är fallet kan ju exemplifieras av att korun säljer en Red Rose Affirmation för $1000 i kina vilket är ca en sjundedel av vad den kostar med ett annat namn påklistrat i USA. Jag tror helt enkelt inte att tillverkingskostnaden påverkar priset speciellt mycket, kostar en produkt att tillverka mer än vad konsumenterna är beredda att betala så kommer produkten försvinna från marknaden helt enkelt. Detta är simpel nationalekonomi det pris som sätts på marknaden är det som maximerar vinsten för tillverkare/distributör/butik. Samma sak gäller den volym som produceras den är givetvis vald för att maximera vinsten.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/13 :  18:11:51  Show Profile Send SebastianG a Private Message
"Frisnaksavdelningen" tycks redan vara frisläppt!

Mycket trevligt iof Hävdar dock att prisutvecklingen på PC och mobiltelefoner skiljer sig från priser på tex hifi, bilar, TV-apparater. När det gäller PC och mobiler får man klart mer för mindre pengar. Här gäller verkligen lagar om volym och efterfrågan. Bill Gates förstod ju klart att det var volym och inte kvallitet som gällde när man skulle slå ut Mac. När det gäller bilar, hifi mm, får man eventuellt mer men för "samma" pengar räknat i förhållande till reallöner.

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/03/13 :  19:22:50  Show Profile Send Smackman a Private Message
Kör inte win 95/98/mill...win xp funkar mkt bättre no problemo.
Dator för 30k fybubblan ,snacka om att kasta stålarna i sjön,mina 4 datorer jag köpt genom åren kostade alla ca 12-15k .
Tips ! köp aldrig det värsta inom data,näst värst duger gott :D


Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/03/13 :  19:52:09  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Inom hifi är detta ganska annorlunda framförallt är det snudd på omöjligt att kvantifiera hur bra en stereo låter, samt att vad som låter bra är mycket subjektivt i sig.



Objektivt bra kan det säkert finnas något som är, men däremot kanske inte alla upplever det likadant. Vissa kanske föredrar ett mer färgat ljud än andra, personligen strävar jag efter high fidelty, inte elektronik och högtalare som låter bra med viss typ av musik, utan som återger det som finns på skivorna på ett så korrekt sätt som möjligt. Jag tror man kan konstruera produkter som är transparenta, eller väldigt nära verkligheten, men det är säkert svårt och ställer stora krav hos konstruktören/rna.

Mvh,
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/03/13 :  22:03:20  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Tips ! köp aldrig det värsta inom data,näst värst duger gott
Man kan till och med gå så långt som att säga att det billigaste och enklaste är mer än du nånsin kommer behöva om du inte har speciella krav.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/13 :  23:28:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hårdvarukraven på dagens datorer drivs i praktiken av spelmarknaden, prestandan på den generation grafikkort/processorer/minnen osv som kommer inom de närmsta måndaderna kommer ju mätas av hur många FPS man får i Half-Life II och Doom III (tidigare benchmark har varit Quake III). Det är inga större problem att hitta spel som inte är spelbara på datorer som är äldre än 18 månader och köper du den långsammaste datorn så kan även dagens spel och program kännas långsamma (ex billiga laptops är oftast olidligt slöa även med relativt gamla prgram).
Om du å andra sidan inte spelar spel och nöjer dig med att använda ett relativt gammalt OS (ditt väl även Windows XP räknas numera, det gick INTE att köra ens på alla nya datorer när det kom) så fungerar naturligtvis även de långsammaste datorerna bra.

Datormarknaden är lite intressant på så sätt att utvecklingen av ex. grafikkort ibland går så snabbt att det inte GÅR att köpa det senaste, det tar ju några månader mellan det att hårdvarusiterna och tidningarna gått sina exemplar till dess att de finns att köpa i butik i några större volymer, och vid det laget är nästa generation grafikkort redan färdig.

Men även den "professionella" världen vinner på utvecklingen. Förra sommaren tillbringade jag ett par dagar med att numeriskt lösa några ekvationer (jag modifierade några "standardekvationer" lite för att se vad som skulle hända).
Jag använde min vanliga dator på kontoret (en Athlon med 512 Mb minne) och problemet tog ca 10 timmar att beräkna (datorn räknade över natten).
Jag fick lite intressanta resultat och bestämde mig för att se om jag kunde hitta lite mer info, det visade sig att det problem jag studerat hade lösts 1997, skillnaden var bara att de tvingats använda vad som då var superdatorer för att lösa problemet på rimlig tid.

Jag tycker det är rätt skönt med hifi på så sätt, utvecklingen går väldigt långsamt; även utvecklingen inom "heta" områden såsom flerkanal och DVD går ju med snigelfart jämför med vad jag är van från datorvärlden.
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/03/14 :  00:40:23  Show Profile Send bebop a Private Message
Hej,

Gör det inte för komplicerat. Utbud och efterfrågan är ganska enkel. Om det är för dyrt går pengarna till en billigare konkurrent. Om inget är prisvärt, stannar pengarna på banken eller kanaliseras till en annan bransch.

Att sätta pris är inte alldeles enkelt. Men tänk dig följande scenarie för ett litet innovationsföretag på 5 personer:

Fasta kostnader:

Löner: 1.500.000
Hyra: 400.000
Repr: 200.000
Räntor: 250.000 (lån 5.000.000)
Avskrivn: 300.000 (investeringar 1.500.000, 3 år.

Innan Du har sålt en enda pryl, så har Du alltså kostnader på 2.650.000.

Tänk dig sedan att den rörliga kostnaden för tillverkning av en förstärkare är 5.000 SEK.

Om Du säljer 100, blir kostnaden 5.000 + 2.650.000/100 = 31.500
Låt oss säga att Du är mer lyckosam än så och säljer 2 tusen. Då får Du följande bild:

5.000 + 2.650.000/2.000 = 6.325. På detta har Du omkostnader typ frakter och liknande samt att Du måste betala amorteringar på lånet och även ha lite vinst. Låt oss säg att Du lägger på 20 % vilket ger en "överintäkt" på 2.530.000. Dessa pengar skall användas för fortsatt forskning och utveckling, amortering av lån, marknadsföring mm. Bara amorteringen bör bli kring 1.000.000 per år. På en omsättning på 2.000 X 6.325 X 130% = 16.445.000 stannar ca 1.500.000 i företaget.

Eländet för oss konsumenter är inte slut ännu. Nu skall stärkaren nå ut till butiken. För enkelhetens skull fortsätter jag exemplet utan agent:

Inköpspris till butik: 8.222:-
Butikens marginal (30%) 2.467:-
Deltotal: 10.689:-
moms 2.672:-
Kundpris: 13.361:-

Om vi hade haft en agent emellan hade vi troligen fått lägga till någon tusenlapp till. Dessutom tror jag att 2.000 förstärkare av en entusiastmodell knappast säljer 2.000 per år. Jag har heller inte lagt på marknadsföringskostnader, kapitalkostnader typ lager, kassationer, garantiåtaganden mm. Inte heller de kostnader som skapats under uppbyggnadsfasen av företaget.

Det handlar alltså inte så mycket om den rörliga tillverkningen. Det är de fasta kostnaderna som blivit dyrare och som skall slås ut på små volymer för smala produkter.

Som ni lätt kan räkna ut blir det oerhört mycket billigare om det skulle säljas 50.000. Då hade säkert även tillverkningskostnaden sjunkit. Man hade varit intressantare som kund hos massproducerande tillverkare i t.ex. Kina.

På 70-80-talet var entusiastprylar som GAS, Mark Levinson och Threshold också dyra. Men de flesta av oss nöjde oss med massproducerad elektronik från Kenwood, Pioneer, Sansui m.fl. Så är det inte längre. Vi som har det där extraintresset vill gärna satsa lite mer. Då blir det dyrt. Du kan hitta liknande exempel på cyklar, båtar (ett plastbadkar med lite träsbeslag och ratt) och liknande.

Du avgör dessa prylars öden - det är Du som accepterar kvalitet och pris.

Bebop


Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/14 :  00:59:27  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Citerar:Dator för 30k fybubblan ,snacka om att kasta stålarna i sjön,mina 4 datorer jag köpt genom åren kostade alla ca 12-15k .
Tips ! köp aldrig det värsta inom data,näst värst duger gott :D


--------------------------------------------------------------------------------

Man kan till och med gå så långt som att säga att det billigaste och enklaste är mer än du nånsin kommer behöva om du inte har speciella krav


Ni som skriver detta ,har ni tänkt på att datorintresserade kanske lägger in trådar i sina forum om erat hifiköp?
Skit inte ner andras intresse bara för att ni tycker erat är befogat.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/03/14 :  01:14:26  Show Profile Send marbrink a Private Message
Håller verkligen med dig reeltoreel!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/14 :  01:19:52  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
marbrink: ja jag orkade inte hålla mej........

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Danselm
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/03/14 :  01:46:45  Show Profile Send Danselm a Private Message
reeltoreel: Håller med man skall inte klanka ner på folks särintressen. Jag spenderar inte sådär jättemycket på hifi men mer än de flesta jag känner anser vara vettigt (troligtvis ingen här dock). Mina föräldrar förstår inte varför jag funderar på att köpa ny förstärkare "men du har ju redan en räcker inte det" typ.

Jobbar dessutom extra på ett internetcafé så jag har stött på en hel del människor som lägger mycket pengar på datorer. Jag gör det dock inte själv, min bärbara burk räcker gott och väl för mina behov (WLAN är helt underbart). Jag hade en arbetskamrat som hade 7 fläktar i sin dator och hade överklockat den en hel del, den lät dock som en dammsugare.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/14 :  03:47:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Fortfarande, ljud och databehandling är inte samma sak och kan inte jämföras som ovan.

Bravo
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/03/14 :  12:17:54  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Ni som skriver detta ,har ni tänkt på att datorintresserade kanske lägger in trådar i sina forum om erat hifiköp?
Skit inte ner andras intresse bara för att ni tycker erat är befogat.
Jag förstår inte hur du kan tolka mitt inlägg som att jag skitar ned deras intresse. Jag tycker själv datorer är trevliga, jobbar med dem varje dag och har betydligt mer datorkraft hemma än jag egentligen behöver. Min poäng var att om man inte har speciella krav (video, tung grafik, i högsta grad spel, etc), klara man sig jättebra med vilken dator som helst idag. Undantaget är eventuellt de allra billigaste bärbara då jag inte är speciellt orienterad i vad som bjuds där.

Också, det vore intressant att höra vilka nya program som kräver en massa av datorns hårdvara. Windows XP snurrar utmärkt på de flesta maskiner, bara man har tillräckligt med minne och Office XP fungerar utmärkt på min P3 700 med 512 Mb minne-bäris.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/03/14 :  22:24:02  Show Profile Send brumel a Private Message
Ja vi har lyckats komma fram till en vettig sak på 5 sidor text:

Det är inte prestandan som avgör priset när det gäller hifi. Det kan bero på att det inte finns objektiva kriterier när man bedömmer hifi utan att det är känslor som avgör.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2004/03/14 22:24:46
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2004/03/14 :  23:15:36  Show Profile Send JoelH a Private Message
Jag förstår inte hur många av er resonerar.
Jämföra mediokra datorer med fina CD-spelare och tycka att det är konstigt att hifi är dyrt.
Testa att ta bort skygglapparna.

Jag handlar mat på Willys. Det är billigt. Ibland handlar jag mat i andra affärer. Det är lite dyrare. Men varje gång blir jag lika chockad över att paprikan smakar så mycket godare, att utbudet är så mycket större, att affären är så ren och fin.

Man får vad man betalar för.

Märkligt resonemang där man accepterar att man inte har råd till de dyraste datorerna ("Jag behöver inte ha en dator för 30-40k, man är dum om man köper en sån.") men gnäller för att bra CD-spelare kostar för mycket pengar. Att acceptera att alla inte har råd med det bästa verkar svårt.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/14 :  23:33:57  Show Profile Send henricsson a Private Message
JoelH, (ville egentligen inte ge mig in i tråden men med tanke på din analogi så känner jag ett litet "tvång" )

här i Halmstad ligger Netto & Hemköp 100m från varandra. Hemköp säljer visserligen mer kända (för oss svenskar) märken men om man jmf t.ex. grönsaker så borde hemköp ställa sig i skamvrån. Mycket dyrare och lika mycket sämre vill säga. Det kan mycket väl vara lokalt, but still.


Allmänt:
Om konsumenten är beredd att betala ett högt pris så låt dem göra det! Hade jag haft fete-mycket stålar hade jag förmodligen gjort detsamma.

Det jag finner lustigt är att man kan beställa prylar från Kina-affär till 1/3 av Sverige-priset.


My 2 cents.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/03/14 23:35:03
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/03/14 :  23:35:10  Show Profile Send Aton a Private Message
Om tillverkningsvolymerna har så stor betydelse för pris/kvalitet borde väl sony mfl jättar alltid kunna erbjuda överlägset bäst kvalitet vid varje given prisnivå. Detta i jämförelse med mindre hifi-producenter d v s 90% av alla hifi-företag.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/14 :  23:41:53  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hade "Japanarna" velat klona en icke patent-skyddad Krell, Primare, SAT, etc så hade de förmodligen kunnat göra det och sälja det till mycket lägre pris men intresset lär vara svagt då det finns så lite pengar att tjäna.

(imho)


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000