HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-spelare lyfte systemet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kamelia
Starting Member

32 Posts

Posted - 2004/03/11 :  21:20:50  Show Profile Send Kamelia a Private Message
I somras köpte jag mig ett par Dynaudio Conour 1.8 mkII högtalare och en Marantz PM-17 mk II förstärkare. Till det hade jag sedan tidigare Harmonic Technology, Melody Line, 12AWG 6N högtalarkablar och en NAD T531 som är en kombinerad DVD/CD/mp3-spelare. Jag var mycket nöjd och tyckte att det lät mycket bra. Eftersom NADen var den svagaste länken i systemet så investerade jag i en Marantz CD-17 mk II i helgen, och vilket lyft det blev! Ärligt talat trodde jag inte att det skulle bli en så tydlig förbättring. Basen stramades upp, och hela ljudbilden blev mycket tydligare. Musiken är nu mer engagerande och detaljrikedomen har ökat.

Nästa stora projekt måste bli att förbättra mitt lyssningsrum. Till sommaren ska jag försöka köpa/bygga några dämpare (paneler och/eller tubetraps). Var i Skåne kan man få tag på material till dessa? Eller köpa färdiga?

Under tiden funderar jag på att byta ut min signalkabel (Tara labs Prism 22). Jag funderar på att låna hem några kablar i helgen för att provlyssna. Är det någon som har ett bra förslag på signalkabel som kan passa till mitt system och som är i en lagom prisklass?

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33032

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/11 :  21:41:20  Show Profile Send sampix a Private Message
Alltid roligt när en uppgradering gör en mållös! Snäppet mellan en sådär dvd-spelare till en bra cdspelare är faktiskt mycket stor.
T o m min flickvän tappade hakan vid senaste cdköpet. Då hade vi levt någon månad med en billig dvd som signalkälla

quote:
Är det någon som har ett bra förslag på signalkabel som kan passa till mitt system och som är i en lagom prisklass?



Du menar den känsliga 15´-20´-klassen?
HT Truth link skulle säkert kunna vara ett bra alternativ. Av erfarenhet så funkar det bäst med kablage från samma märke, men det är absolut ingen 100%-ig regel. Låna hem, som du säger, och prova

Absorbent-bygge är trevligt! Håller som bäst på själv med detta. Kommer förmodligen bli färdig imorgon. Använd skyddskläder

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/03/11 :  23:02:33  Show Profile Send Otto a Private Message
Harmonic Tech Truth Link är en kanonkabel över
hela registret.Men vill du komma undan med ca
halva priset så finns H/T Precision Link som
är väldigt lik storebror(Truth Link).
Vi jämförde ett gäng kablar för ett par år sedan
bl.a Tara Labs Prism, H/T P-L och den sistnämnda
var klart överlägsen, mer luft,detaljer, bas.
"The Rock" i Lund brukar inte vara omöjliga när det
gäller hemlåning.
Givetvis kan man få mkt bra och t.o.m bättre resultat
när man blandar kabelmärken, precis som när man mixar
elektronikmärken. Det är ju det som är "sporten" att
själv prova fram och mixa ihop det som passar just en
själv.
Högt pris är definitivt inte detsamma som "bättre"
ljud i ALLAS öron.
Jag anser att har man inte tillgång till ett speciellt
lyssningsrum, så ska man inte behöva bygga och köpa en
massa "akustikförbättringar". Låter inte anläggningen
bra i ett normalmöblerat rum är det fel på elektronik-
sammansättningen.Jag har haft "mkt" dyr elektronik som
inte var speciellt lyssningsvänlig såvida jag inte
ställde två stora madrasser på rummets långsidor, vilket
givetvis var fullständigt oacceptabelt.Jag bytte ut del
för del och nu behövs definitivt inga madrasser eller
akustikförbättringar, för det låter förbaskat bra ändå.
För det måste väl vara det som är meningen med HIFI för
hemmabruk att det ska låta bra i normala miljöer.

Lycka till !
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/03/12 :  00:08:29  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Under tiden funderar jag på att byta ut min signalkabel (Tara labs Prism 22). Jag funderar på att låna hem några kablar i helgen för att provlyssna. Är det någon som har ett bra förslag på signalkabel som kan passa till mitt system och som är i en lagom prisklass?


Kolla upp marcuscables.com
Köpte hans digitalkabel i veckan och är väldigt nöjd med den.
Hans signalkablar verkar vara vettiga de också, och inte särskilt dyra heller (i förhållande till vad andra tillverkare kan ta).
De dyraste signalkabeln kostar 900kr tror jag, kanske kan vara värt att testa?

Mvh,
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2004/03/12 :  02:35:50  Show Profile Send Nagra a Private Message
Tror att Rydberg hade en Cardas GR till salu, det är en riktig bra kabel.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/03/12 :  10:13:00  Show Profile Send bjarne a Private Message
Grattis Kamelia

Du har största uppgraderingen kvar Jag flyttade just från charmigaste lägenheten i Gbg, inkluderande sämsta högtalarplaceringen i mannaminne, till ett helt j-a vanligt hus med schysst, om än fruanpassad, placering nämnda högtalare. Jag säger bara det: Sicket tweak!!! (Fast det blir lite dyrt att hålla på så i längden...) Ett dåligt rum kan förstöra vilket välljud som helst.

Edited by - bjarne on 2004/03/12 10:13:39
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/12 :  11:07:26  Show Profile Send Bravo a Private Message
Grattis Kamelia!

Källan har stor betydelse, det blir inte bättre än vad den presterar.
Dessutom har, vilket "bjarne" skriver, rummet stor betydelse, är rummet omöjligt så hjälper nog inte det man har innan så mycket heller.

Bravo
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/03/12 :  11:48:13  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Kul att höra om något som blivit bättre. Att fixa till rummet är inte helt lätt eftersom det är svårt att veta vilka frekvenser och reflektioner som skall dämpas. Att dämpa mellan och övre register är lätt genom gardiner och mattor etc. Basen är värre och då behövs det tubetraps eller liknande. Det finns en hel del gamla trådar om detta med olika tips så du kan söka i arkivet.
Balance säljer några tubetraps som är relativt billiga.

Om Prism 22 är som jag minns en av Taralabs ingångskablar skall det väl inte vara så svårt att hitta något bättre för några tusen. Något favorittips har jag inte, men lycka till!

Go to Top of Page

Kamelia
Starting Member

32 Posts

Posted - 2004/03/13 :  11:58:17  Show Profile Send Kamelia a Private Message
quote:
Låter inte anläggningen
bra i ett normalmöblerat rum är det fel på elektronik-
sammansättningen.


Tyvärr så är mitt rum i stort sett kvadratiskt. Detta medför att jag har några otäcka rumsresonanser vid ca 35-40 Hz För att minska dessa resonanser med elektroniksammansättningen kan jag köpa ett par stativare som inte har så mycket bas vid dessa frekvenser. Alternativet är att göra något åt rummet, dvs flytta eller dämpa rummet med tubetraps och liknande. För ett tag sedan lånade jag hem några tubetraps och liknande (hemmabygge). Rumsresonanserna minskade tillsammans med det allmänna "ekot". Kommer att kolla efter akustikförbättring i forumarkivet.


Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33032
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2004/03/13 :  15:29:13  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
En kabel som jag varmt kan rekommendera är QED silver spiral (ca 1.600 kr)med bullet plugs vilken jag själv har tillsammans med samma marantz kombination som du har.

Är du inte beredd att lägga så mycket har jag en audioquest viper 0,75 cm (nypris 2.100) till salu för 900 kronor, men jag tycker personligen att Qed:en är värd att lägga några extra slantar på.

Johan
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/03/13 :  18:14:53  Show Profile Send Otto a Private Message
lindbergmalmoe;

Ett mkt ärligt inlägg
Men sådana är ju vi Skåningar
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/03/13 :  18:38:20  Show Profile Send Larsho a Private Message
Otto

Var bor du ?? skulle vara kul att träffas och jämföra lite

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/03/13 :  18:56:52  Show Profile Send Otto a Private Message
LUND.


Visst,men jämföra Vaddå för nåt


Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/03/13 :  19:01:24  Show Profile Send Larsho a Private Message
Tja cd-spelare tex ?? eller ngt annat trevligt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000