HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Multiamping rules, skrota delningsfiltren
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2004/03/13 :  01:23:01  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Är inte så hemma på detta med filter, men denna bör ju funka bra http://www.martinloganowners.com/Review%20of%20the%20DriveRack%20260%20speaker%20processor.doc snacka om coolt att kunna sitta i sweetspot och testa olika filter.
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/03/13 :  10:51:03  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
matson:
För att få linjär kraft krävs då att (Z+Zs) är konstant, dvs att Zs är en spegling av Z. En reell Zs (resistans) behöver ju inte vara högohmig utan möjligen i samma storleksordning som Z vilket borde ge ungifär samma resultat som med ett Zs från ett passivt filter (såvida man inte kan skapa Zs som är en direkt spegling av Z).
Frågan är dock, hur är kraften kopplad till utstrålat ljud? Hur är exempelvis diskanten driven för att få frekvenskurvan i databladet? Om den är driven med konstant Z (möjligen låohmigt från en förstärkare) så kommer ett varierande eller högre Z intrducera distortion och inte tvärt om.

/Jesper
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/03/13 :  11:20:35  Show Profile Send matson a Private Message
JonasN: Om Zs är stor så minskar betydelsen av elementets olinjära impedans.

Databladskurvor är drivna lågohmigt(såvitt jag vet).

quote:
Om den är driven med konstant Z (möjligen låohmigt från en förstärkare) så kommer ett varierande eller högre Z intrducera distortion och inte tvärt om.

Varför då? Elementet är ju samma oavsett drivning och vad det står i datablad.
Z är ju inte konstant när man driver lågohmigt, utan här tar ju elementets impedans "mer plats" än vad det gör i en passiv konstruktion. Den är ju olinjär och dess inverkan kan man minska vid högohmig drivning.

Mvh

Mvh
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/03/13 :  11:37:52  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Matson:
Du har rätt i att systemets (källa+element) impedans är mer linjär om källans impedans är högohmig.
Mitt resonemang är följande:
Den distortion vi pratar om här är i första hand amplituddistortion.
Om vi har ett linjärt förhållande mellan pålagd kraft och ljudtrycksamplitud skulle det innabära en olinjär frekvensfunktion vid drivning med en lågohmig källa. Detta är inte fallet efterssom frekvensfunktionen i databladet är linjär och elementet är i detta fall drivet med en lågohmig källa. Det är mer troligt att det är ett linjärt förhållande mellan elementets ljudtrycksamplitud och pålagd spänning. Om elementet då matas med en högohmig källa kommer pålagd spänning över elementet vara olinjär efterssom elementets impedans är olinjär (så vida inte källans impednas är en direkt spegling av elementets impedans).

/Jesper
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/03/13 :  12:43:21  Show Profile Send matson a Private Message
Detta handlar om både impedansdistorsion och överföringsfunktionsdistorsion. Att nå ända fram kräver mängder av jobb med dels analys av dom olinjära egenskapernas karaktär och hur dom påverkar varandra. Jag känner bara till en enda profesionell tillverkare som ägnar tid åt detta(flera vecors mätning för att kartlägga beteendena och sen elementkonstruktionen som följer i spåren).

Däremot skall det finnas vinster att göra med en mer "mellan tumme och pekfinger"-konstruktion och dimensionera efter typiska frevensberoenden hos impedansdistosion kontra överförings-
funktionsdistorsion.

Jag är dock inte rätt person att svara på så här svåra frågor, utan det finns definitivt andra som är mycket bättre lämpade.

Nagref? Finns du kvar här och kan förtydliga?
Öhman är ju bäst att fråga, men han är ju tyvärr inte med på detta forum.

Min mening med att skriva i denna tråden från första början var dock att påpeka att det finns skäl att använda sig av passiva filter av andra skäl än att det räcker med en förstärkare per högtalare.

Kanske är det så att en tre-vägare där delningen mellan bas och mellan görs aktivt och delningen mellan mellan och diskant görs passivt är ett mycket lämpligt projekt för diy-are utan tillgång till riktigt bra mätsystem?

Mvh

Mvh
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/03/13 :  15:14:04  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Impedansdistorsion håller jag med om, frågan är bara hur det skulle påverka ljudet, och varför det skulle påverka för diskanten men inte för basen. Och jag menar att det inte borde vara nån distorsion i överföringsfunktionen pga av låg impedans i källan.

Hur som hälst, jag har hört detta tidigare, Öhman nämnde detta som hastigast en gång när jag pratade med honom om filter. Thorsten har nämt att det är bättre att driva mellan och diskant i ett aktivt system med en strömkälla snarare än en spänningskälla (normal förstärkare). Jag har dock aldrig fått någon bra fysikalisk/matematisk förklaring till detta och har därför svårt att svälja det. Om någon kan ge mig det så vore jag tacksam.

/Jesper
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/03/13 :  15:46:04  Show Profile Send matson a Private Message
Okej, nu är vi bortom gränsen för vad jag har egentlig koll på, men jag har funderat en del kring detta och läst vad Öhman och andra skrivit.

Om jag fattat rätt så handlar det om huruvida impedansens olinjära egenskaper "sammanfaller" med överföringsfunktionen eller inte vid varje frekvens.

Man kan ju tänka sig att dom gör det(i fas) eller inte gör det(ur fas) och alla mellanlägen(oändligt många).

I fallet där dom är "i fas" vill man ju driva oändligt högohmigt och i "ur fas" med en negativ impedans som motsvarar talspoleresistansen.

Mvh

Mvh
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/03/13 :  15:55:29  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Hmm, har Öhman beskrivit det matematiskt? Har du tillgång till det han har skrivit? Kan du skicka det till mig om du har det och det är på mailbart format.

/Jesper
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000