HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Golvhögtalare 10.000-15.000 kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/03/11 :  13:25:01  Show Profile Send matte76 a Private Message
Lyssnar mycket på rock & hårdrock, vill ha rent klart ljud med djup men ändå fast bas. Har lyssnat lite på Audiovector Mi3, lät mycket bra! Men vill ha tips på fler man kan lyssna på! Tex Klipsch, Mordaunt-short avant 908, Canton S8, B&W 600-serien etc. Vilka högtalare passar bra till min musiksmak?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/03/11 :  14:44:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ingen som har tips? udda...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/03/11 :  15:41:46  Show Profile Send bjarne a Private Message
Du anger ju själv en hel räcka goda högtalare, som naurligtvis går att fylla på med t ex Dynaudio audience 72 och 82, Canton ergo 902 samt RC-L, Monitor audio silver S8 osv. Tycker inte riktigt att man kan säga att den ena passar bättre än den andra till en viss sorts musik. Det handlar om vad som passar dina öron. Säg istället något du lyssnat på som du gillar, men som kanske var för dyrt eller billigt.
I ditt fall hade jag lyssnat på RC-L (ligger på ca 8kkr beggat)och Monitor Audio som båda kan ge en rejäl bas. I hårdrock tycker jag att maggropskänslan är viktigare än att det är torrt. Dynaudio 82:orna ger också mycket bas, men är lite kinkig på elektronik, så där beror det lite på vad du sitter på i övrigt. Sedan tycker ofta icke-canton-folket att canton är skrikiga i diskanten. Det passar ju inte alls med hårdrocksdistade gitarrer... så återigen, har du hört nå't du gillar?

Edited by - bjarne on 2004/03/11 15:43:06
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/11 :  17:07:10  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kanske Wharfedales nya Opus serie.....
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/03/11 :  17:54:47  Show Profile Send manlix a Private Message
QLN kanske vore något? Jag spelar death/black/heavy på mina QLN Qubic 199. Låter bra tycker jag.

http://www.qln.se/_612/612.html

De där kanske.

Edited by - manlix on 2004/03/11 17:55:29
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/11 :  19:03:56  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag må kanske vara en i kategorin icke-canton-folket, men faktum är att Canton S8 är en trevlig högtalare för en rimlig peng. Spelar rent och med fast bas. Sen har vi det där med diskanten.. Näävars, det handlar säkert bara om system-matchning.
Högtalaren passar ypperligt till rock. Jag har själv spelat Tool på dessa med mycket gott resultat. Dynamik så det räcker och blir över.
Skulle personligen välja denna framför B&W 600-serien, om rock/hårdrock mestadels står på spellistan

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/11 :  22:55:05  Show Profile Send Per G a Private Message
Matte76,
Vad har du för grejor? Det är klart större chans att få vettiga råd om man vet vad resten av systemet är.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/03/12 :  00:02:43  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Kör vidare på audiovector. De har bra driv och har bra bas, sätter fart på musiken.
Åtminstone de modeller jag lyssnat på.

Kolla även upp Ino Audio, har ingen personlig erfarenhet av deras sortiment, men jag har hört mycket gott om dem och konstruktören verkar vara mycket kunnig och duktig som har bedrivit mycket forskning, lyssnings och mätningstester i utvecklingen av sina högtalare. Konstruerar sina element själv som ska vara ruskigt bra.
Har en stativare som presterar bas ända ner till 34 hz (-3db)!
Det är verkligen inte dåligt för en stativare.
kostar 7-8krr, löjligt god prestanda enligt de som har lyssnat.


Mvh,

Edited by - hifirocker on 2004/03/12 00:04:19
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/12 :  02:07:44  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Det är verkligen inte dåligt för en stativare.
kostar 7-8krr, löjligt god prestanda enligt de som har lyssnat.



2 fel av 2 möjliga

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/03/12 :  07:00:14  Show Profile Send byggarn a Private Message
Quad 22L Kanske?, Har varken sett eller hört dem, men quad är quad.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/03/12 :  08:33:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har Rotel RA-1060, Nad C542.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/03/12 :  08:56:10  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
sampix:

vad menar du Har jag fått felaktiga uppgifter

Mvh,
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/12 :  09:47:18  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Tipsar om beggade Sonus Faber Grand Piano här på forumet.
Bättre golvare i den prisklassen blir nog svårt att hitta...
Bör passa fint till rock/hårdrock då basen är otroligt tight och fast samt har tillräckligt med djup för att dubbla baskaggar ska skaka om soffan ordentligt...

Ino Audio är även det ett fint alternativ.
Har, av personer med liknadande preferenser som mig själv, hört att dessa låter otroligt bra. Pi 60 ska tydligen vara något utöver det vanliga...

Sedan så bör det, om man har riktig tur, kunna gå att få tag på ett par Respons Artist i ungefär den prisklassen... Fast det är få Respons högtalare på begagnat marknaden och de är oftast inte billiga. Kostar iof nya runt 40 kkr så runt 20 för ett par från 97 är ju inte ett dåligt pris.
Vill man ha ordentlig baspondus så ska man definitivt lyssna till Respons. Få högtalare har basprestanda som dem. Mer info finns på www.responsloudspeakers.com (tillverkas i Tjörn utanför Gbg).

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/12 :  12:17:48  Show Profile Send sampix a Private Message
Hifirocker>
mmm, tråden gäller Golvhögtalare 10.000-15.000 kr,..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/12 :  12:20:23  Show Profile Send sampix a Private Message
Förresten så vet jag inte om Sonus Faber Grand piano är det rätta alternativet för en rock/hårdrocks-människa. Ok, högtalarna är löjligt bra för sitt pris.
Men just när det gäller rock,..nja,..det finns bättre alternativ då. Något med lite mer klipp och attack.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000