HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Off-axis response, hur betydelsefull?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/03/11 :  09:15:17  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Hej,
Jag har sedan en längre tid klurat på ett nytt system och har tidigare glatt inhandlat ett gäng Seas L15 som jag planerat använad i d'appolito konfiguration med en lämplig Scan-speak diskant. De senaste dagarna har jag funderat kring hur polar responsen igentligen blir och för att få klarhet har jag skrivit ett enkelt matlab-program som simuerar detta.
Resultatet är inte speciellt vackert. Även då jag det bara är 5" basar och jag packar ihop elementen så mycket det är möjligt så lobar det duktigt. Om jag tittar på off-axis responsen i vertikalled vid olika grader off-axis fås en mycket olinjär frekvensgång. I mitt rum (vilket är ett ganska vanligt vardagsrum i en 2:a) har jag golvreflex vid ca 30 grader och takreflex vid ca 60 grader. Båda dessa är inte mycket olinjära och det går inte att göra mycket, oavsett elementavstånd, delningsfrekvens eller branthet på filret.
Tittat jag på en vanlig TM konfiguration ser det bättre ut i stora hela, dippar en del runt brytfrekvensen bara.
Resultatet är iof inte oväntat men jag har till stor del förbisätt det tidigare och koncentrerat mig på on-axis responsen.

Frågan är då, hur stor betydelse har off-axis responsen?
Det borde inte vara mycket förluster i takreflexen då de flesta tak i lägenheter är av betong och helt fria (i bästa fall finns i alla fall en taklampa). Denna reflex borde färga det totala intrycket till stor del.

Är det någon som har prakiska erfarenheter av detta?

/Jesper

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/03/14 :  12:01:01  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Jag har förfinat min simuleringsmodell av lobing i vetilalled och jämfört två för mig tänkbara varianter, en MTM och en TM.

MTM:
Bäst resultat får jag inte helt oväntat om jag förljer d'appolitos regler, dvs en våglängd (vid brytfrekvens) mellan närliggande element (i detta fall 0.17m) och 3:e ordingens filter (18dB/oktav, 90 grad fasförskjutning mellan T och M).
Mycket riktigt fås något som kan benämnas ett "kvasi-sfärsikt" vertikalt spridningsmönster. Vi har ett antal lober som spretar åt olika håll. Olika antal vid olika frekvenser men väl utspridda. Bäst är det i närheten av delningsfrekvensen där diskanten hjälper till att bryta upp lobningsmönstret. Vid lägre frekvenser då vi endast har inteferens mellan basarna är det dock inte så bra vilket visar sig om man tittar på frekvensfunktionen vid olika off-axis vinklar. Viktigt att påpeka är dock att huvudloben vid 0 grader alltid pekar rakt fram, dvs vi har ingen "lobe tilt" oavsett vilken inbördes fasrelation vi har mellan T och M, vilket ju är en av de stora fördelarna med MTM konfig.
Off-axis frekvensfunktionen kan bäst beskrivas med bansdspärrfilter. Redan vid 20 graders off-axis fås en bandspärrfunktion som har -3dB vid ca 700hz, dippar ner till -8dB vid ca 1200hz och sedan -3dB igen vid 2000hz. Vid 30 grader har bandet flyttat sig med centrum kring 1000hz och djup på -12dB. Vid 40 grader har vi centrum vid 800hz och djup på -14dB. Vid 50 grader har vi centrum vid 650hz och djup på -15dB, en ny bandspärrfunktion har syns även vid 2000hz med djup på -4dB. Och vid 60 grader har vi centrum 600hz och 1800hz och djup på -16dB och -6dB.
TM:
Här har jag valt att använda samma bryftrekvens och inbördes avstånd mellan M och T (0.17m) och ett 4:e ordningens filter och tidskorrigering för att M coh T ska vara i fas (24dB/oktav, 0 grader fasförskjutning).
Här börjar lobningen vid ca 1500hz är som värst vid 2000hz och är i rincip borta vid 3000hz. Eftersson M och T är i fas så fås ingen lobe tilt.
Tittar man på frekvensfunktionen vid olika off-axis fås enast en dipp som altid är centrerad kring brytfrekvensen. Vid 20 och 40 grader har den -3dB vid ca 1500hz och 2500hz och dippar ner till -7dB. Vid 30 grader är samma dipp mycket djup, -60dB men den smalnar av ganska fort och djupet på -60dB existerar inte i verkligheten. Vid 10 ocg 60 grader är dippen bara några dB.

Skillnaden mellan de två är främst att MTM har djupare dippar off-axis och att de ligger centrerade beroende på avståndet mellan M snarare än brytfrekvensen. I exemplet jag visat betyder detta avsevärda dippar från tak och golvreflex i området kring 1khz där örat är som mäst känsligt!

/Jesper
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/03/14 :  12:18:45  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Utterligare ett alternativ finns.
Byta ut diskaten mot en jordan JX53, 2" bredband, eller motsvarande. Jag kan då dela 12dB vid 500hz. Om jag dessutom stackar ihop elenten så mycket som möjligt (avstånd 0.12m) resulterar det i obefintlig lobning. Värsta off-axis frekvensfunktion får jag vid 60 grader, men bara en dipp på -2dB vid 500hz.
Förutom denna fördel får jag oxå ett mindre komplicerat filter, dels pga lägre branthet och sel för att tidskorrigering troligen inte är nödvänding vid så låga frekvenser.
Nackdelen är möjligen sämre prestand i högsta diskanten, samt något sämre spridning i höga frekvenser från bredbandaren än från diskanten. Men mellanregsitret bör dock vara betydligt mindre färgat.

/Jesper
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/03/14 :  13:12:20  Show Profile Send matson a Private Message
Ja, det finns inte mycket att tillägga här.....

D'appolito själv verkar ju dock inte hålla så hårt på sin egen regel om en tredje ordningens funktion, utan han har ju byggt flera stycken med 4:e ord. L-R.

Fördelen är ju som sagt att frontloben blir stabil, medans nackdelarna är att takreflexen låter sämre och att det är svårt att hitta element som kan delas lågt och flackt.

Jag har ett projekt som blivit någon slags "neverending-story" med 2 st P13 och en Seas H534. Jag har satt alla elementen i egna lådor så jag kan flytta runt dom lite som jag känner för och jag upplever att det blir bäst med en MMT konfig. Fast det var ett tag sen jag orkade pilla med dom(det är ju roligare att starta nya projekt!).

Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000