HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 bollsport + HIFI = sant??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2004/03/10 :  10:12:38  Show Profile Send sulan a Private Message


Hej

har før mig att jag har hørt nåt om nån slags bollar
typ squash eller nåt i den stil som skulle vara bra før isolation
før cd spelare och høgtalare etc... stæmmer detta... vad ær det før boll??? delar man den på mitten då eller...

hmmm

tacksam før svar

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/03/10 :  10:45:35  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Squash bollar funkar fint.
beroende på hur tung "saken" är så kan man ha hela eller halva.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/10 :  10:52:09  Show Profile Send edison a Private Message
sulan:

Jag har gjort följande:

Under högtalarna (golvare typ 1 m höjd) har jag en hel squashboll under varje främre hörn samt en baktill, detta då högtalarna i detta fall är mkt tyngre framtill.Efter en tid är bollarna tämligen ihopklämda.Dock är materialet sorbotangummi mkt absorberande i sej självt så vibrationsisolationen finns kvar!
Mkt mindre (o)ljud ner i golvet gör att både ljudet blir bättre samt grannen under mej slipper lyssna på samma musik som jag ;-)

Under CD-spelaren har jag (i skrivande stund) en halv likadan boll under varje ordinarie fot.Fungerar utmärkt som isolation och kan ju kompletteras med att man på olika vis gör spelaren tyngre osv.
Min spelare har lasern fast monterad på en gummiupphängd platta så den hjälper ju till den också.Men man kan nog inte isolera CD-spelare för mkt från vibrationer...

Kan tänka mej att mindre stativhögtalare också står bättre på halva squashbollar än på hela, såvida man inte ställer bollarna i någon sorts fördjupning så det hela inte rullar omkull vid minsta beröring...

Används mjuk avkoppling mellan stativ/högtalare är det bra läge att se till att stativen står stadigt på golvet:
Eftersom i det fallet vibrationerna redan är hindrade att nå stativet kan man använda tex spikes som kopplar stativet bra mot golvet.

Målet med softkoppling är ju att se till att högtalarvibrationer inte når golvet/annan fast omgivning så detta inte kan vibrera och orsaka oljud.

Bäst ,och mer exakt avpassade för olika högtalar/CD-spelar/förstärkarvikter, är säkert Sonic Designs "SD-fötter", men som en billig ersättning har jag nog squashbollar som nr 1.

Just för att sorbotangummi dämpar/isolerar så bra är ju squash en rackarns jobbig sport (= svettframkallande alltså...;-)

http://members19.clubphoto.com/mats800363/1976748-P4ddf/owner-50f1.phtml

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/03/10 10:55:28
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/10 :  12:51:25  Show Profile Send Bubben a Private Message
Har du jämfört sorbotangummi mot butylgummi?
Eller i folkmun, squashbollar mot hockeypuckar? Hockeypuckar brukar ju annars rekomenderas varmt...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/10 :  13:54:05  Show Profile Send sampix a Private Message
Hockeypuckar är hur bra som helst Jag har sådana under högtalarstativen. Sedan tycker jag inte att de gör lika stor nytta under elektroniken.
Men delade squash-bollar har jag också provat. Mycket billigt tweak som i vissa fall kan fungera bra. Bara att prova
Efter det kan man om man får tid över jämföra dessa mot lite dyrare alternativ som SD eller Audioquest Sorbogel feets (mycket bra enligt mig!).

quote:
Under högtalarna (golvare typ 1 m höjd) har jag en hel squashboll under varje främre hörn samt en baktill, detta då högtalarna i detta fall är mkt tyngre framtill


!
Finns det inte en ganska stor risk att högtalarna rullar av bollarna. Det låter som ett riktigt modigt tweak

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2004/03/10 :  14:06:03  Show Profile Send Klenkar a Private Message
prova med en stämgaffel!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/10 :  14:12:36  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
prova med en stämgaffel!


ja, alla sätt är bra utom de dåliga

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/10 :  14:19:43  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Squashbollshalvor är beprövat och väl fungerande. Ett alternativ jag brukar rekommendera för "flytande upphängning" för ca 0 - 20kr är en löst pumpad cykelslang under CD- och DVD-spelaren. Det kan låta lite väl budgetmässigt men fungerar ypperligt ur vibrationssynpunkt, det är inte många hi-fi rack som kan komma i närheten. Går man motsatt håll är en tjock skiva diabas väldigt bra (finns hos bl.a. Radiolagret i Göteborg för någon tusenlapp). Att ställa en spelare på spikes däremot dämpar inte vibrationer överhuvudtaget, eftersom de fortplantas väldigt lätt genom hård upphängning.

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/10 :  14:24:12  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Hockeypuckar är hur bra som helst

Jo, det är bl.a. din rekomendation jag tänker på. Jag får nog ge mig in i sportbranchen för att reda ut det här...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/10 :  14:30:00  Show Profile Send sampix a Private Message
Bubben> Då kanske du ska slå till på mitt kablagetips också.. Finns tydligen en sådan till salu nu (Inte min alltså,..kommer inte hända på år och dar)

2 ihoplimmade hockeypuckar kan gott och väl användas under elektroniken. 3-4 uppsättningar alltså. Men då förslagsvis under förstärkeriet.
Cdspelare kräver trotsallt lite mer dämpning än så.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/10 :  14:34:49  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Då kanske du ska slå till på mitt kablagetips också.. Finns tydligen en sådan till salu nu

Jag har faktiskt nämt det till "anonsören" att jag är nyfiken på den...Jag kommer ju att behöva en ny kabel inom några månader om allt går som jag tänkt.
Det nämndes att jag skulle prata med dig om du var nöjd, men det visar väl det inlägget.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/10 :  15:15:34  Show Profile Send sampix a Private Message
Bubben>

Ja he he, du behövde inte ens läsa mellan raderna. Du kan PM:a mig om du vill veta mer.
Men som vanligt är allt en matcningsfråga. Låna hem och prova

Ursäkta OT. Nu snackar vi bollsport igen!

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/10 :  15:43:34  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hur är det med mini golfbollar? Vissa bollsorter är ordenligt dödstumma. tex en modell kan man släppa 1m upp i luften och den studsar inte ens vid marken. Någon prövat?
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/10 :  16:50:41  Show Profile Send Bubben a Private Message
Är det minigolf-bollar du provat?
En "vanlig" golfboll studsar ju galet om man släpper iväg den.
De är ju ofta uppbyggda av en kärna med ett eller flera lager i olika gummimaterial, sedan överdragna med (i Titleist´s fall) "Urethane Elastomer". Kanske om man "skalar" dem?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/10 :  17:22:55  Show Profile Send edison a Private Message
sampix:

Högtalarna är så tunga att bollarna trycks ihop nog mycket för att det inte kan rulla av.Klart jag inte direkt ställer mej och lutar mej mot högtalarna;
DÅ skulle vissa oönskade problem garanterat uppstå...ja högtalarna skulle i alla fall behöva uppstå(!) efter en sådan olycka ;-)




SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/03/10 :  20:11:40  Show Profile Send n0p a Private Message
Bubben>> I golf har man en massa klubbor att välja på, i minigolf en massa olika bollar som studsar olika mycket. Typ.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/10 :  20:36:42  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
n0p: Bra sagt!

Inte för att jag är någon golf kung men skillnaden på "mini"golf och vanlig "Golf" kan jag. Och när jag menar "Golf" så är det inte bilen vi pratar om.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/11 :  09:49:16  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
I golf har man en massa klubbor att välja på

Åh f*n! (Bubben=hcp 30,4)
Marcus_ec>> Men det förklarade ju inte vilken typ av golfboll du tänker på?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2004/03/11 :  11:28:01  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Fick beggade squashbollar alldelles gratis på squashcenter där jag bor för ett par dagar sedan
Gubben i kassan såg väldigt underlig ut när jag sa vad jag skulle ha dem till men nu har vi dem under cd samt förstärkare o tycker att ljudet blivet en gnutta lugnare(placebo??? ingen aning,tror inte det)
Sampix: varför är det bättre med puckar under förstärkaren???eller missförstod jag dig?
Edison: Du har inga ungar va??? eller oxå bra nerver
Länge leve billiga tweaks!
Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Edited by - Orpheus on 2004/03/11 11:48:53
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/11 :  13:19:32  Show Profile Send sampix a Private Message
Orpheus>
Tror du har fått en liten förbättrning tack vare squashbollarna. Åtminstone så upplever jag samma fördelar med ett mjukt underlag till cdspelaren. Använder själv spikes + mjuka kuddar under dem.

Nej, du missförstod mig inte. Men vad jag menar är att dämpning under förstärkare gör minst nytta, så man behöver inte lägga ut 4000:- på BDR-koner/puckar,.. Då förtjänsterna efter dessa blir ganska obetydliga.
Jag har själv bara testat hockeypuckar och Nordost Pulsar Points under min förstärkare. Föredrar helt klart hockeypuckar, då ljudet blir för hårt med Pulsar-points (om än något mer detaljerat)

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/11 :  13:44:23  Show Profile Send Bubben a Private Message
Ja det låter logiskt, hårda material ger ett hårt ljud...
Så måste det vara!

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/11 :  14:09:59  Show Profile Send sampix a Private Message
Bubben>
Om det är din teori, hur förklarar du det här då?


Hård topp och mjuk bas?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/11 :  23:33:46  Show Profile Send Bubben a Private Message
Eh, nu ska vi se....
Glas är ju ganska hårt, SS-konstruktören har öga för detaljer, samtidigt som den ovanligt djupa spelaren står på spikes omgiven av luft...
Det måste ju ge en luftig återgivning, med en ganska vass och hård botten, men med mycket detaljer och djup i ljudbilden. Kanske du skulle få en högre ljudbil om du stallde den på översta hyllan...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Edited by - Bubben on 2004/03/12 10:47:08
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/03/12 :  09:32:49  Show Profile Send goldfish a Private Message
Jag har inhandlat både hockeypuckar och squashbollar
Så nu skall det testas i helgen.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/12 :  17:46:00  Show Profile Send sampix a Private Message
Bubben> Mitt i prick! Du måste ha tjuvlyssnat!
Den allsmäktige tillåter inte att ljudbilden flyttas ett steg upp. Något mummel om att tv:n måste vara kvar..

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2004/03/12 17:48:23
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000