HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nätdel till RIAA - tips önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/03/09 :  12:15:57  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Hej!

Jag planerar att bygga ett RIAA enligt LC Audios design, och behöver en nätdel (+/- 12V). Jag har inte stor erfarenhet och är därför i stort behov av råd. Är det lämpligt att

(1) köpa ett switchande nätaggregat (från t.ex. Elfa)?; eller
(2) tillverka en egen nätdel?

Om svaret är (1), så tar jag gärna emot tips på något bra nätaggregat. Om svaret är (2) så tar jag gärna emot förslag, och eventuella ritningar, på hur detta ska utföras.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/09 :  12:30:04  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26816

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/09 :  14:22:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vill du ha det där seriöst behövs bra reglering. Alternativ 1 är enligt min mening helt uteslutet. Hör med P-A och kolla tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25980

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/09 :  14:40:18  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ska du ha ett komplett agg så kan du kika på mitt QSXPS och vill du vänta på ytmonterat så kommer det, en Jung Super Regulator. Denna konstruktion finns i hålmonterat utförande från två personer till humana priser samt till hutlösa från några kommersiella källor.

Switchat kan du glömma såvida det inte rullar på 500 kHz eller över och är väldigt seröst, fast finns det sådana att köpa för anständiga pengar?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/03/10 :  08:35:07  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Tack för era kommentarer. Har nu helt uteslutet alternativ (1), och får ta mig en funderare på hur jag ska gå vidare med alternativ (2).

Mvh
Dr_drövel

Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/03/10 :  08:51:09  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Peranders: Har kollat på din sida nu och tittat både på QSXPS samt ditt senaste RIAA. Ser verkligen oerhört seriöst ut. Kan du ge mig en uppskattning av ungefär hur stor kostnaden är för komponenterna i QSXPS samt QSXM3?

[Edit] Kollade själv på kostnaden för QSXPS. Enda frågetecknet var OP-förstärkare DIL08 som jag inte hittar på ELFA.

Mvh
Dr_drövel

Edited by - Dr_drövel on 2004/03/10 09:51:07
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/10 :  10:55:16  Show Profile Send UrSv a Private Message
DIL08 är kapseln. Typen är LM358. Artikel 73-291-54 eller 73-321-17 på Elfa.
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/03/10 :  10:56:19  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Där visade jag min totala okunnighet igen.

Det är tur att det inte är jag som kommer bygga.

/Dr_drövel

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/10 :  11:37:52  Show Profile  Visit peranders's Homepage
När det gäller val av opamp så kan man välja nästan vad som helst bara common mode villkoren är uppfyllda, dvs att plus och minus ingången fungerar hjälpligt när de ligger när jord eller matningsspänningen. Gör de inte det så startar inte agget.

... ELFA byter artikelnnummer hela tiden, det är ett fasligt sjå att vara uppdaterad hela tiden...

Vinylsteget QSXM3 kostar en skön slant. Det är inget lågprisbygge men det är inte så dåligt heller... Det mesta finns på ELFA så köper du grejerna därifrån då kan du se vart det slutar på.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/03/10 11:39:47
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/03/10 :  11:48:47  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Tack för alla tips och råd! För tillfället lutar det åt att jag i alla fall bygger en LC Audio RIAA-klon, eftersom QSXM3 antaligen är för seriöst (och dyrt) för min del. Däremot känns det som om QSXPS är hetaste alternativet när det gäller nätdelen.

Mvh
Dr_drövel

Edited by - Dr_drövel on 2004/03/10 12:05:08
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/03/10 :  12:49:54  Show Profile Send oliver a Private Message
Dr Drövel>
Jag köpte LCaudios RIIA när den fanns som byggsats vet inte om det är exakt lika som den dom har nu,men den påminner mycket om den.Hittade en nätdel på jobbet som troligen är switchad,den innehåller en väldig massa komponenter i alla fall.+ - 12 volt finns det en massa utgångar och även + - 5 volt, vilket jag inte behöver.Nätdelar till sådan här mätutrustning brukar var switchad.Vad jag vill ha sagt är att min RIIA fungerar hur bra som helst med en sådan här typ av nätdel.

Skeptiker
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/03/10 :  14:19:58  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Oliver: Kul att höra att det funkar bra. Har du jämfört ditt RIAA mot några modeller som går att köpa i butik, och hur tycker du i så fall att det står sig i jämförelse med dessa?

/Dr_drövel

Edited by - Dr_drövel on 2004/03/10 14:20:45
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000