HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fråga om DIY Hörnbasfälla...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2004/03/09 :  00:17:20  Show Profile Send Johansson a Private Message
Hej svejs!

En snabb fråga till er som vet:

Om jag ska bygga en 120 cm hög basfälla i vardera hörn bakom högtalarna med formen av en cirkelsektor sedd ovanifrån med sidan 60 cm, hur pass låga frekvenser kommer de att dämpa? Jag hade tänkt ha hålad masonit ytterst med stenullsskiva innanför (klädd för att slippa dammet). Mina panelhögtalare gillar inte att jag dämpar bakväggen, därav masoniten...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/09 :  12:53:44  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Om du bara ska dämpa basen så är det nog bättre att lägga in stenullen i en lufttät påse av "byggplast". Då får du en membranabsorbent som dämpar djupbasen bättre, och så slipper du stenullsdamm i vardagsrummet.
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2004/03/09 :  15:51:57  Show Profile Send Johansson a Private Message
Ok, med lite tur kanske dom ryms i en svart plastsopsäck.

Ingen som törs gissa hur lång sidan måste vara för att dämpa "tillräckigt" djupt?

//Johansson

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/03/09 :  17:21:29  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har funderat på ett akustikbygge med ecophon-skivor 60x60. Där skulle man kunna tänka sig olika typer av membranabsorbenter eller helmholtzare för att verka i nedre mellanregistret. Men för att göra nånting under 100 hz krävs... ehum stora geometriska strukturer. 60 cm tjock mineralullsklump i hörnet är väl en sådan.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2004/03/10 :  19:56:28  Show Profile Send Johansson a Private Message
Jo, lite klumpigt blir det allt. Men eftersom rummet är ett musikrum och inget annat så spelar det estetiska mindre roll. Om du studerar min 3D-bearbetade modell som tog mig flera veckor att göra nedan:

I......x
I...x
Ix

Kryssen ska föreställa stenull- eller gullfiberskivan sedd uppifrån, prickarna luft och vinkeln ett hörn. Blir det verkligen så skrymmande med en sida på 60-70 cm, och som frågan löd, kommer den att dämpa bas eller bara mellanregistret?

//Johansson

Edited by - Johansson on 2004/03/10 20:02:23
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/03/11 :  00:40:12  Show Profile Send brumel a Private Message
Ja vi snackar ju q-värden här. Q-värdet säger att hörnbastrapsen kommer att verka inom ett visst frekvensområde troligtvis ganska bredbandigt. Men under 100 hz avtar absorptionen. Så vill du jobba enbart med en peak i basområdet låt oss säga 70 hz gör den föga nytta.
Men ingenting säger ju att den är fel medicin för det. Den kan ju kompletteras med en membranabsorbent och eq.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/03/11 :  10:36:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Du kan bygga med en markskiva dvs en hårtpackat mineralull. Kolla mitt system under "medlemmernas system" så ser du.
Skivan dämpar även låga frekvenser om du har flera lager av den.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Davidlyd
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/03/13 :  14:51:14  Show Profile Send Davidlyd a Private Message
Hei. Her er mine bassabsorbenter. De må ha slike enorme mål for å¨dempe ned i bassområdet.De er ikke helt ferdig, og jeg skal lage fler. Effekten er stor!

Ec aw120dmb, EC-3, Cayin A8, Dynaudio Audience 82, Denon dvd-1000, Denon tu1500rd, Kimber 4TC, Isoda electric og Infinite Resolution.Vibrapod under HT, Tema Isolator under elektronikk. - Lyd er livet!

Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/03/14 :  13:17:18  Show Profile Send sker a Private Message
>Davidlyd
Har du fyllt dina basabsorbenter med något, typ lösull eller liknande?
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/03/14 :  15:08:08  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Det va för sjutton redigt :)
fintfint

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/03/14 :  15:17:15  Show Profile Send patrikf a Private Message
quote:
Effekten er stor!

Hej Davidlyd!
Har du gjort någon mätning visat att effekten är reell i basområdet?
Go to Top of Page

Davidlyd
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/03/14 :  19:08:12  Show Profile Send Davidlyd a Private Message
Fikk litt problemer med servern hvor bildene lå, så jeg legger de inn på nytt:

Absorbentene er fylt med Glava hele veien igjennom. Slik blir det mye masse som kan dempe/bremse luftpartiklene.Jeg skal kle de med sort stoff (tyg på svensk?) senere, for å ungå dammet/støvet.

Jeg har ikke målt effekten av dette. Skal kjøpe winmls (www.winmls.com) målesoftware til sommeren.

Men som jeg skriver, så er effekten stor. Man hører godt at bassen går fra å være "boomy" og buldrende til stram og fast. Man kan også høre at resten av frekvensområdet har veldig godt av denne effekten. Det åpnes opp og man kan høre lettere hva som blir sagt, detaljer kommer bedre frem, og bassgitar blir enklere å følge, man hører nyansene/detaljene bedre.

Men det mest merkbare er at etterslepet/ekkoen/buldringen i bassen blir borte.

Jeg har fortsatt store problemer med utfasinger/stående bølger rundt om i rommet, så dette er ikke "det perfekte", - langt ifra. Men det hjelper som sagt godt på etterklangen i bassen.

Ec aw120dmb, EC-3, Cayin A8, Dynaudio Audience 82, Denon dvd-1000, Denon tu1500rd, Kimber 4TC, Isoda electric og Infinite Resolution.Vibrapod under HT, Tema Isolator under elektronikk. - Lyd er livet!

Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/03/14 :  19:34:47  Show Profile Send goldfish a Private Message
Förmodar att rummet är lämpat för smutsig "garagerock"

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2004/03/15 :  23:02:35  Show Profile Send Johansson a Private Message
Efter att ha läst på så insåg jag att det är kanske vore bäst att hejda snickarglädjen lite och först ta reda på vilka frekvenser som ska dämpas...

(Inte ovanligt alls för att vara jag, första bästa idé som seglar in i skallen nappar jag på direkt och sen är det skygglapparna på och full fart utan att kolla upp projektet i förväg. Kanske därför mina tre gasturbinsprojekt ligger på tippen nu.)

//Johansson

Go to Top of Page

Davidlyd
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/03/16 :  20:44:19  Show Profile Send Davidlyd a Private Message
Hei.

For å få gjort dette skikkelig må du måle rommets frekvensgang/hvor resonansene sitter og etterklangstid, før du begynner å dempe.

Når det er gjort kan du lage Helmholtzresonatorer eller plateabsorbenter tilpasset disse frekvensene.
Det er også mye penere.

Min løsning er kun midlertidig, og demper ikke spesifikke frekvenser. Men det fjerner etterklangen i bassen veldig bra.

Plateabsorbent/helmholtzresonator:

http://www.saecollege.de/reference_material/pages/Low%20Frequencies.htm

http://www.saecollege.de/reference_material/pages/Low%20Mid%20Frequencies.htm

Men vent inte for lenge. Akustikken er -meget- viktig for å oppnå god lyd.

Mvh, Davidlyd

Edited by - Davidlyd on 2004/03/17 03:29:45
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000