HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som har erfarenhet av Purist Audio Design ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/03/11 :  15:18:13  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det är väl hur kabeln låter som är den sanning som är relevant. Alla kabeltillverkare marknadsför sig på olika sätt. De flesta beskriver kabelgeometri, material och diverse annat. Andra drar på med kryogeniska behandlingar, Baybees och mera esoteriska saker. Det lockar en del men mer svårförståeligt är att det nästan tycks vara en traumatisk upplevelse för andra.

Det finns en tredje kategori av kabeltillverkare som säger att de tar avstånd från sådant, använder sunda konstruktionsprinciper, låga omkostnader genom direktförsäljning och att det blir oerhört prisvärt i förhållande till de stora märkena. Jag betraktar också detta som marknadsföring. Vilket inte hindrar att kabeln kan vara bra. Men den esoteriska marknadsföringen hindrar inte heller att en sådan kabel kan vara bra.

Sen tycker jag att det är principiellt tveksamt att Marcus som säljer kablar och hör till kategori tre går in i den här typen av diskussioner. Det är inte kritik främst mot Marcus utan mer mot forumledningen som av tradition gärna velat ha väldigt suddiga gränser mellan säljare och forummedlemmar där man kan hoppa litet hur som helst mellan rollerna.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/03/11 :  15:39:17  Show Profile Send Larsho a Private Message
Anders 47

Håller med dig, det är mycket tveksamt att uttala sig så, om man
dessutom är en tillverkare, det blir liksom inte så trovärdigt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/11 :  15:44:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Anders47:
"Det är inte kritik främst mot Marcus utan mer mot forumledningen som av tradition gärna velat ha väldigt suddiga gränser mellan säljare och forummedlemmar där man kan hoppa litet hur som helst mellan rollerna."

Det är inte alls vad Pac och jag eftersträvar. Våra regler är explicita för privatperson/föregag. Möjligtvis kan man komplettera. Det får vi titta på. Har du nån ide på en regel som hindrar det du anser Marcus gör fel så välkomnar jag dig att PM'a mig eller Pac och förklara tankarna.

Jag har själv inte läst exakt vad Marcus skrivit. Men ponera att vi censurerat eller hindrat Marcus från att kommentera - vad hade blivit reaktionen då?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/11 :  15:45:10  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Branschen får dåligt rykte när svindyra kablar har kallödingar och läcker vatten (!) så att koppar fälls ut och till slut ger kortis så att anläggningen börjar brumma. Sockerpillerargumenten från tillverkaren kan man lämna därhän då det är upp till var och en att bilda sig en uppfattning om detta, men byggkvaliteten måste man kräva skall vara på absolut toppnivå om man betalar de summorna det är frågan om, tycker inte ni det?

Mvh,
Marcus
Självklart! PAD-kabelns lödningar var ju tydligen på amatörnivå!! Nä gör som AQ istället, svetsa!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/03/11 :  15:45:24  Show Profile Send Larsho a Private Message
epkpeng

Du menar väl Anders47

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/11 :  15:47:49  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Larsho:
Japp. Tack!

// Pär
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/11 :  16:15:04  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Vad exakt var tveksamt med mitt inlägg? Får jag inte tycka att man skall kräva hög byggstandard på dyra kablar? Jag underströk med all tydlighet att jag inte avsåg designprinciper eller marknadsföring. Bara ren och skär byggkvalitet, om det nu finns någon som alls bryr sig om den aspekten.

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/03/11 :  16:49:38  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det är väl uppenbart att din kommentar om läckande vatten i en tråd om PAD uppfattas som ett omdöme om att PAD hör till de företag som har bristande byggkvalitet. Däremot har vi fått höra ett antal gånger att Marcus kabel har mycket hög byggkvalitet. Jag har ingen anledning att betvivla det men det enda jag känner till är det du har sagt i olika trådar.
Om dina kablar har hög byggkvalitet och låter bra så kan jag mycket väl tänka mig att köpa dem. Du får gärna låna mig en silverkabel så skall jag testa den och jämföra med några andra kablar och redovisa mina intryck. Jag är postiv till prisvärda kablar och tycker inte alls det är kul att vräka ut en massa pengar för att det skall vara dyrt och fint.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2004/03/11 :  17:22:11  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Har ägt ett antal av dessa kablar och tycker att Pad är utmärkta kablar till mitt system. Har inte kikat på lödningarna men har aldrig haft några problem med funktionen på dessa kablar. Visst förlorar de en del av vätskan med tiden men då har jag kontaktat generalagenten som har fyllt på kablarna utan kostnad. Detta är det jag anser är kvalitet. Jim Aud har aldrig påstått att kabeln inte tappar vätska utan väl medveten om detta så låter han kunden fylla på kabeln kostnadsfritt vid behov.
Kan dra en parallell till dyra klockor eller dyra solglasögon där själva produkten kanske inte skiljer sig så mycket mot andra märken att det motiverar merpriset men när något går sönder så får man mycket bra service kostnadsfritt fastän garantitiden gått ut.
Har aldrig lyssnat på elementan men på Maximus och Dominus och jag tycker att de är de kablar som har låtit allra bäst hos mig.

Stereotypen
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2004/03/11 :  17:23:05  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Har ägt ett antal av dessa kablar och tycker att Pad är utmärkta kablar till mitt system. Har inte kikat på lödningarna men har aldrig haft några problem med funktionen på dessa kablar. Visst förlorar de en del av vätskan med tiden men då har jag kontaktat generalagenten som har fyllt på kablarna utan kostnad. Detta är det jag anser är kvalitet. Jim Aud har aldrig påstått att kabeln inte tappar vätska utan väl medveten om detta så låter han kunden fylla på kabeln kostnadsfritt vid behov.
Kan dra en parallell till dyra klockor eller dyra solglasögon där själva produkten kanske inte skiljer sig så mycket mot andra märken att det motiverar merpriset men när något går sönder så får man mycket bra service kostnadsfritt fastän garantitiden gått ut.
Har aldrig lyssnat på elementan men på Maximus och Dominus och jag tycker att de är de kablar som har låtit allra bäst hos mig.

Stereotypen
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/03/11 :  17:45:34  Show Profile Send ryst a Private Message
Dum fråga kanske, men hur märker man att man måste fylla på med vatten ?

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2004/03/11 :  17:51:30  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Om man håller upp dem mot ljuset så ser man vätskan där inne.

Stereotypen
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/03/11 :  20:24:26  Show Profile Send brumel a Private Message
Men ja fötå inte. Sskall vattnet vara särm för ledningen. Det verkar ju inte vaa sså bra.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000