HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lydiod
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Skeebum
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/03/08 :  17:59:28  Show Profile Send Skeebum a Private Message
Jag funderar på om det är möjligt att sätta en lydsiod i en vanlig högtalare, som Audio Pro mm har i sina subbar?

Isåfall hur?

Mvh Ola

"Det är bara döda fiskar som följer med strömmen"

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/03/08 :  18:26:31  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Antar att du inte vill ha en extra sladd dit, så sätt en lysdiod och driv den med 2st 1.5V batterier, fast då är den ju på hela tiden vilket suger.

Problemet är att du måste ha någon krets som automatiskt sätter på lysdioden när högtalaren får en signal. Nee nån med lite mer kunskap får fixa en krets, med nån lämplig IC.
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2004/03/08 :  23:04:22  Show Profile Send desoto a Private Message
En fullkomligt meningslös om/utbyggnad, usch vad patetiskt! (Min högst personliga uppfattning...) men jag antar att man rätt lätt kan lösa påslag med en timerkrets och ev en op, eller en op/förstärkarsteg och en integrator (lp-filter). Lagom tidskonstant till timerkretsen för att inte lysdioden håller på att slår av sig hela tiden när man har en musiksignal in. Kanske behövs en op eller schmitttriger för förstärka högtalarsignalen, skadar nog inte heller med en resistansshunt om förstärkaren som driver högtalaren ger ut nivåer klart över +-15v, ev kan annars div obra saker hända med ic:na.


/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000