HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Basreflexfråga:
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/07 :  20:51:31  Show Profile Send edison a Private Message

Om man "har" en låda + port, beräknad för 2 st 5" basar:

Hur dimensionerar man då lådan/porten för endast ett 5" element?

Lådvolymen räknar jag kallt med skall vara prick hälften, men hur skall porten göras?
Likadan?
Mindre?
Kortare?
Längre?

Frågan kommer upp då jag lurar lite på en "halv" Seas "Froy".
Dvs jag har ett par såna 5" Excelbasar men tänkte göra en traditionell 2-vägs stativare, alltså inte D´Appolito (basen görs inte längre och just nu har jag inte peng att köpa ett par till...)

"Froy" har 11 liter och en räknad port, så jag utgår från att jag kan göra en 5,5 liters låda, men porten är jag mindre klar över hur den bör vara.
Visst kan jag räkna från början (har Niels Nörbys/Monacors "CAAD"-program) men jag tänkte att "genväga" lite...

Hur som, detta finns väl ett givet principiellt svar på skulle jag tro;
jag gissar på halverad portarea med samma längd.
Är det rätt eller helt åt skogen, ni som vet?


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/03/07 :  21:51:17  Show Profile Send patrikf a Private Message
Du gissar rätt!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/07 :  22:05:08  Show Profile Send edison a Private Message
"Mange tak" sa dansken, och jag håller med!!! ;-)


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/03/07 22:06:00
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/03/08 :  11:41:28  Show Profile Send jonsson a Private Message
helt självsagt när du kommit fram till den lösningen på egen hand är ju att du ochså vet att du kan behålla portarean och dubbla längden... Väldeligt osmidigt i den lilla lådan dock!

Mvh

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/09 :  00:19:59  Show Profile Send edison a Private Message
jonsson:
Utan att veta (som i mitt fall) HUR b-reflexformlerna "fungerar" så är det väl inte riktigt "självsagt", men i alla fall bra att du nämnde det.Jag har inte så stor koll på hur en viss b-reflex-lösning (portlängd/diameter) är relaterad till lådans storlek.
Har för mej att den till viss del är beroende av lådans dimensioner men att resonansfrekvens etc lika mkt har att göra med själva det använda elementes egenskaper att göra som med lådans.

Hur som helst kan det du skrev om bibehållen portarea med dubblad längd ju vara bra att veta i annat sammanhang än just till denna pluttlåda ;-)

Det är ju alltid bra att få mer koll på sånt som är "givet" i slika sammanhang som portarea/längd i förhållande till tex om ett eller två element används.

Thanks!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/03/09 00:22:11
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000