Author |
Topic |
Ix
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 21:21:13
|
Gemini:
Läckert! Känner du för att dela med dig vilka komponenter du använder? Processor o.s.v? |
|
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2004/03/10 : 02:14:33
|
Soren:
quote: ...ställa in programmen för automtrippning, bara sätta in skivan sen så swishar det till i nån minut sen så är det rippat, indexerat, skivomslag nedhämtat mm.
Hmm, då undrar jag hur kvaliteten på dina rippar blir. För att få en *exakt* kopia av orginalet (.wav) måste du ställa in rätt 'read offset' på din cdspelare i datorn. Enda programmet jag känner till som tillåter dig göra detta är EAC. Hursomhelst är det inte helt enkelt då du först måste hitta ett antal referensskivor från EAC's lista (http://www.exactaudiocopy.org/eac3.html) där de även måste vara från samma press. Vidare måste du även ha en hyffsad cdspelare i datorn som alltid använder sig av samma offset (annars är det ju meningslöst att justera den). Sen finns det massa andra grejjer att ta hänsyn till såsom 'Accurate Stream' osv, så det är ändå en bit från att "bara sätta in skivan sen så swishar det till".
Vad du menar med "automtrippning", och att det blir "indexerat" vet jag inte riktigt, men EAC kan inget sånt.
Mer info om offset: quote: The offset is the measure of your CD-Rom's inaccuracy in reading the proper location on the disc. For example if EAC wants the drive to read sector 10000, the drive would actually reads 10500. Fortunately EAC has all the tools you need to find and correct the offset. While 500 sectors seems like a lot it is only a tiny fraction of a second. Below is a formula for measurement on an audio CD. The offset in no way affects the sound quality - you can produce fine discs without setting it, but they won't be true, exact clones of the original.
Det där "no way affects the sound quality" råder det delade meningar om... Men man vill ju inte ha kopior som inte är "true, exact clones of the original"... |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2004/03/10 : 11:50:58
|
Ix: Det är en Standard Låda med ASUS P4P 800, Intel Pentium 4 2,6 GHz, ASUS 9600 SE grafikkort, SATA 200 GB hårddisk och Nätdel utan fläkt(ProSilence Fanless 350W ). Kylningen till processorn sköts av en kylfläns utan fläkt (HeatlaneZen NCU-1000) och Grafikkortet kyls av en Zalman ZM80C Heatpipekylare. Det sitter en "reservfläkt i lådan (Papst fläkt 80x80mm) som startar om temperaturen stiger över 40 grader. Mne den är mycket tyst 12 dB, och startar bara ibland.
Bild på Processorkylningen.
Bild på Nätaggregatet.
Bild på Grafikkortet med kylare.
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
soren
Member
311 Posts |
Posted - 2004/03/10 : 13:12:04
|
Niclas,
Har inte sett något om någon kalibrering på JRMC. Dock är den tydligen lika bra på att få exakta rippar som EAC.
En av utvecklarna av JRMC är Matt som är killen som skapat APE formatet.
Med automatrippning menar jag bara att programmet gör allt själv, hämtar hem låtinformation via CDDB/YADB samt album samt indexerar den i den interna databasen.
Det finns en 30 dagars demoversion om du vill prova programmet. Har man mycket musik på servern, så är det ett suveränt program för att hantera detta.
/Sören |
|
|
soren
Member
311 Posts |
Posted - 2004/03/10 : 13:14:13
|
Gemeni,
Du har inte provat att hänga upp Hårddisken i någon typ av flytande upphängning .. jag kör spännband från Mekonomen, blir knäpptyst.
/Sören |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2004/03/10 : 13:28:23
|
soren: Jag har numera en Zalman ZM-2HCI HD kylare och den sitter upphängd i gummi, så hårddisken är relativt tyst.
En länk till tillverkare som gör tysta datorer och snygga. De har oxså ett färdigt koncept med en media-server.
http://www.hushtechnologies.com/
|
|
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2004/03/10 : 22:51:25
|
Soren och niklas: Hur påverkar jitter en överförning (kopia) av en CD skiva. Är det risk för att det tillförs jitter vid en digital kopiering av en orginalskiva? |
|
|
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2004/03/10 : 23:54:58
|
Om jitter:
quote: Jitter is the deviation in or displacement of some aspect of the pulses in a high-frequency digital signal. As the name suggests, jitter can be thought of as shaky pulses. The deviation can be in terms of amplitude, phase timing, or the width of the signal pulse. Another definition is that it is "the period frequency displacement of the signal from its ideal location." Among the causes of jitter are electromagnetic interference (EMI) and crosstalk with other signals. Jitter can .... introduce clicks or other undesired effects in audio signals... The amount of allowable jitter depends greatly on the application.
Gemini: Jitter påverkar alltså inte själva överföringen, utan snarare återgivningen. Man vill minimera jitter och tidsfel. Genom att ställa in rätt offset (utan att göra detta är man hopplöst borta från den *exakta* kopian, man kommer inte undan detta!!) och inte köra en massa andra program o surfa etc (allt som tar kraft från processorn) samtidigt som man rippar så håller man det nere på en minimal nivå.
Annars blir det som du frågar, dvs risk att jitter tillförs.
Soren: Kan man inte kalibrera JRMC på detta sätt blir det helt enkelt inte exakta kopior. Måhända att det är lättanvänt o ser fint ut o så, men för mig har det mindre betydelse än kvaliteten på resultatet. Testa att gör en ripp med JRMC o justera sedan in din offset o gör en ripp av samma fil med EAC och jämför .wav-filerna (bit-jämförelse) så kommer du se skillnaden.
Mvh Niklas |
|
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2004/03/10 : 23:57:38
|
Eller om man vill slippa krånglet kan man ju testa att gå å köpa skivorna man gillar... |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 09:50:23
|
Niklas: Tack för svaret. Det var det jag menade att för varje kopia av en musikfil så tillförs det jitter som inte går att eleminera.
Hur ser det ut i en studio då? en musikfil kopieras, mixas och utrustas med många "effekter" innan den slutgiltigen blir en "master". Hur mycket jitter tillförs i en sådan process?
Flera frågor: Om en CD skiva komprimeras i något "lossless" format, och vid uppspelningen så återskapas den, är det en "exakt" kopia? Och var tillförs i så fall jittret om det blir något.
Det blev mycket teoretiska resonemang, men det är bra att veta, för diskussionerna hammnar många gånger på en nivå där det bara har en teoretisk betydelse på ljudet.
Och svaret på din sista fråga (Eller om man vill slippa krånglet kan man ju testa att gå å köpa skivorna man gillar...) är, handhavandet och även bekvämligheten. Jag för min egen del har många tusen LP skivor och en del av dessa har jag spelat in och lagrat på hårddiskar, har även kopierat ner en del till CD-R skivor som jag lyssnar på i bilen. |
|
|
|
razor
Member
162 Posts |
|
soren
Member
311 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 16:20:40
|
Jag skall kolla lite mer på EAC kalibreringen när jag får tid.
Låter iofs lite konstigt att man skulle behöva göra det när man gör en seriell rip bit för bit utan att blanda in någon klocka.
/Sören |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 17:56:33
|
Jag hittade svar på min fråga, angående om jitter tillförs vid kopiering mellan digitala enheter. Enligt Glenn Meadows så är jitter enbart ett problem vid uppspelning. Se följande citat:
quote: Jitter and Digital Copies The key is in the playback, not in the transfer Many well-known devices have high jitter on their outputs, especially DAT machines. However, for most digital to digital transfers, jitter is most likely irrelevant to the final result. I said "most likely" because a good scientist always leaves a little room for doubt in the face of empirical (listening) evidence, and I have discovered certain audible exceptions (see below). Until we are able to measure jitter with widely-available high-resolution measuring equipment, and until we can correlate jitter measurements adequately against sonic results, I will leave some room for doubt.
Playback from a DAT recorder usually sounds better than the recording, because there is less jitter. Remember, a DAT machine on playback puts out numbers from an internal RAM buffer memory, locked to its internal crystal clock. A DAT machine that is recording (from its digital input) is locked to the source via its (relatively jittery) Phase Locked Loop. As the figure above illustrates, the numbers still get recorded correctly on tape, although their timebase was jittery while going in. Nevertheless, on playback, that time base error becomes irrelevant, for the numbers are reclocked by the DAT machine! I have not seen evidence that jitter is cumulative on multiple digital dubs. In fact, a Compact Disc made from a DAT master usually sounds better than the DAT...because a CD usually plays back more stably than a DAT machine. The fact that a dub can sound better than the original is certainly a tough concept to believe, but it is one key to understanding the strange phenomenom called Digital Audio.
It's unnerving to hear a dub that sounds sound different from the original, so I've performed some tests to try to see if jitter is accumulated. I think I've proved with reasonable satisfaction, that under most conditions jitter is not accumulated on multiple dubs, and that passing jittery sources through a storage medium (such as hard disk) results in a very non-jittery result (e.g., recorded CDR).
Here are two tests I have made (this is far from a complete list):
Test #1 I produced a 99th-generation versus 1st-generation audio test on Chesky Records' first Test CD. If jitter were accumulated on subsequent dubs, then the 99th generation would sound pretty bad, right? Well, most people listening to this CD can't tell the difference and there is room for doubt that there is a difference. It's pretty hard to refute a 99th generation listening test!
Test #2 I built a custom clock generator and put it in a DAT machine. On purpose, I increased the jitter of that clock generator to the point that a dubbing DAT machine almost could not lock to the signal from the jittery souce DAT. The sound coming out of the D/A converter of the dubbing DAT was entirely distorted, completely unlistenable. However, when played back, the dub had no audible distortion at all!
These are two scientifically-created proofs of an already well-understood digital "axiom", that the process of loading and storing digital data onto a storage medium effectively (or virtually) cancels the audible jitter coming in.
Edit: Länk. http://www.digido.com/portal/pmodule_id=11/pmdmode=fullscreen/pageadder_page_id=28/ |
|
Edited by - Gemeni on 2004/03/11 18:01:18 |
|
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 23:27:40
|
På nåt konstigt sätt känns det precis som att det var det jag menade när jag skrev: quote: Jitter påverkar alltså inte själva överföringen, utan snarare återgivningen.
|
Edited by - niklas on 2004/03/11 23:29:10 |
|
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 23:28:29
|
Razor: Jitter är Jitter är Jitter! |
|
|
iffe
Member
352 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 23:31:55
|
Jitter är väl fel i tidsdomänen mellan data som överförs, datan i sig lagrar väl ingen tidsinformation på det sättet? Dvs kopian borde bli exakt och jitterfri? |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 23:52:25
|
iffe: Vad jag förstår, efter att ha läst länken (http://www.cdrfaq.org/faq02.html#S2-15) som razor hänvisar till så finns det två olika jitter som det syftas till.
quote: The first thing to know is that there are two kinds of jitter that relate to audio CDs. The usual meaning of "jitter" refers to a time-base error when digital samples are converted back to an analog signal; see the jitter article on http://www.digido.com/ for an explanation. The other form of "jitter" is used in the context of digital audio extraction from CDs. This kind of "jitter" causes extracted audio samples to be doubled-up or skipped entirely. (Some people will correctly point out that the latter usage is an abuse of the term "jitter", but we seem to be stuck with it.)
Där den senare typen är ett fenomen som uppstår vid överförningen av en CD från en CD-ROM spelare till exempelvis en hårddisk.
Detta beror på (enligt författaren som länken hänvisar till) att det är en brist i red book protokollet och felkorrigeringen. Så enligt den teorin så blir en kopia inte identisk med orginalet. Men att det även skulle uppstå en form av "jitter". |
|
Edited by - Gemeni on 2004/03/11 23:56:34 |
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/04/13 : 18:05:27
|
Hur har dett gått med jämnföringen på ripparna mellan JRMC och EAC? Märker ni någon som helst skillnad?
|
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/04/15 : 00:00:14
|
Nu har jag testat båda. Det går visst att ställa offset i JMC. Man gör under advanced setting i rip-menyn. http://www.offsetbase.eac-audio.de/offset-en.php
Den sidan har offset på MÅNGA cd och dvd-spelare. |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
|
|
dumbo
Member
117 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 00:34:47
|
Hmmms... Satt och kollade lite på detta. Min spelare ska enl. lista (och även om man kör autodetect offset) ha +679. Om jag däremot gjorde enl. denna guide http://pages.cthome.net/homepage/eac/setup.htm så fick jag fram att den skulle vara +649. Klurade på detta en stund, men kom sedan på att det fanns en kollumn för write offset i listan ovan. Den brännare som jag använde har -30 som write offset. Om man ska BRÄNNA en exakt kopia måste man alltså även kompensera för brännarens write offset? Vilka brännprogram har en sådan funktion? Offset:en påverkar dock inte ljudkvaliteten utan påverkar endast så tillvida att man missar några samples i början/slutet. (1 sample = 4 bytes) (2352 bytes = 1 frame) (75 frames = 1 second) I mitt fall är det frågan om 679 samples, vilket blir 15.4ms om jag inte räknar fel. |
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 10:58:54
|
De programmen som du kan ställa write offset på är Eac samt J.Media Center. Sen kan du bränna i dem. |
|
|
|
Topic |
|