Author |
Topic |
rts
Starting Member
7 Posts |
|
HanssoN
Member
226 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 19:45:19
|
Jag använder ibland Foobar istället för Windos Mediaplayer, men någon ljudskillnad vet jag inte om jag kan höra... Mitt ljudkort, ett Terratec Aureon som använder samma DAC som t.ex. M-audio revolution, buggar dock till mitt system en hel del... Jag kommer så småningom att byta ut det mot något annat.
En av de roligaste finesserna med Foobar är att man kan nersampla till 8000 Hz för att få en verkligt gräslig upplevelse...
Poängen med uppsampling är väl annars att förbättra högfrekvensprestandan, men i ett blindtest mellan 44,1 kHz och 96 kHz tvivlar jag starkt på att jag skulle kunna höra någon skillnad...
Enligt någon formel (minns någon vad den heter?) behöver samplingsfrekvensen aldrig vara mer än dubbelt så hög som frekvensen på de ljud man önskar höra, men detta är som sagt i teorin, och det kan dessutom hända att jag minns fel... Om någon har lust att upplysa mig om vad det är jag syftar på och vad det egentligen innebär vore jag tacksam! |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 19:50:57
|
Hur är det med AAC som Apple påstår vara mycket bättre än mp3, så pass bra att de haft någon expertgrupp som inte kunnat höra skillnad mellan det och orginalet vid någon viss bitrate, minns inte vilken, men den var låg? |
Retro låter fint. |
|
|
razor
Member
162 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 20:07:07
|
HanssoN:
Det är Nyqvists teorem du tänker på, som säger att samplingsfrekvensen måste vara MINST dubbelt så hög som den högsta frekvens man vill återskapa. Vilket i praktiken innebär att om man vill återskapa en sinusvåg på 20000Hz, så räcker det med en samlingsfrekvens på 20001Hz. |
|
|
razor
Member
162 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 20:10:11
|
Varför gör ingen lite lyssningstester? Detta är ju ett område där det är synnerligen enkelt!
Rippa några låtar till wav-filer. Skapa mp3, ogg, och vad mer som önskas och lyssna! Naturligtvis skall jämförbara bitrates användas, som dessutom bör vara någorlunda låga (ett codec får nog betraktas som gravt felkonstruerat om det inte låter bra vid säg 320kbps).
Personligen använder jag uteslutande ogg vid egna rippar, dels av ideologiska skäl (öppen källkod, inga patent), men också för att jag anser att det ger bättre kvalitet jämfört med motsvarande bitrate i mp3. |
|
|
dumbo
Member
117 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 20:35:23
|
Patrik B: "Ett vanligt CD-album på 640Mb rymmer typiskt omkring 12-14 låtar, dvs ca 50 Mb per låt. Komprimerat med hjälp av t.ex APE (som om jag har fårstått det rätt fungerar ungefär som winzip) så blir det ca 35Mb kvar på låt med en komprimering med 30%."
Min erfarenhet är att komprimeringen med Monkeys Audio ligger närmare 50% än 30. FLAC är något sämre (och mycket långsammare). 30% klarar man ju med RAR utan större problem (multimediaväxel påslagen) och troligen åxå med ZIP.
Kuriosa: Att komprimera ett album tar inte heller speciellt lång tid på en hyggligt modern dator. På min XP2200+ tar det typ 2-3min beroende på albumets längd. Rippa med EAC kan ju däremot ta en stund ibland. Usel kvalitet på pressningen på många skivor. :-/ |
|
|
€riC
Member
266 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 00:30:21
|
Oj! Det var svar det! Tack så hemskt mycket till alla som svarat! Jag har varit i skolan hela dagen (sedan på annat håll!) och inte hunnit svara, men det verkar ju nästan som om jag har fått svar på allt! Nästan i alla fall. Jag undrar dock fortfarande vad Kernel Streaming kan vara?
Ix ”Försök att använda LAME med switchen "--alt-preset insane". Det ger det bästa ljudet du kan klämma ur MP3-formatet i dagsläget. Duger inte det, tja, då är det kanske lossless du ska kika på.”
-Det är precis så jag har gjort! Och visst ”duger” det, men man vill ju få ut så mycket som möjligt!
”Och eftersom alla är förlustfria finns det ingen skillnad i ljudkvalitet, bara prestanda. Bäst kompression ger Monkey's Audio (filändelse: ape).”
-Då måste ju detta vara det bästa! Finns det något bra program eller bra encoder att ladda ner någonstans?
Sen ser jag att många rekommenderar M-Audio ljudkort, de är säkert bra, men finns det inte några billigare alternativ? Som ändå fungerar bra, om man ändå bara ska ta den optiska signalen menar jag…
Vänligen Eric
|
|
|
dumbo
Member
117 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 01:08:06
|
http://www.monkeysaudio.com/
Ang optisk utgång så hade Hercules en serie som hette GameSurround Fortissimo nånting tidigare. Jag tror att III:an i denna serie fortfarande finns att köpa för runt 500kr. Jag hade II:an och körde optiskt till min MD. Jag hade inget att klaga på vad gäller ljudet till min MD iaf, men hur det är med eventuella jitternivåer och så vet jag inte. Jag tror att de även har ett kort som heter "Digifire 7.1", som kostar ett par hundra mer. Det är annars inte så gott om billiga kort med optisk utgång. De flesta lite billigare kort som har digital utgång har koax. Jag vet att Clas Ohlsson hade något kort med optisk in/ut åxå, men vet inte om de har det längre. Terratec kan du ju åxå kolla upp kanske... |
|
|
Ix
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 02:03:42
|
Själv har jag optisk ut inbyggt på moderkortet, så det är väl nästan gratis i någon mening. Tvivlar dock på att det är någon vidare kvalitet. Har hört att billiga optiska utgångar ofta t.o.m. kan vara sämre än den analoga på samma kort. Om det förhåller sig så med mitt "moderkortsljudkort" är den rent vidrigt brusig, men jag har inte provat så det vågar jag inte säga.
Fråga mig inte hur en digital utgång kan brusa, men nån annan vänlig själ kanske har svaret?
Tror förresten mitt SoundBlaser Audigy 2 har en digitalutgång också. Kanske bara "pass-through" av 5.1-ljud dock. Har inte provat denna heller, men håller den samma klass som analogutgångarna är den helt okej. Och Audigy 2 kostar bara 700 spänn numera. |
|
|
Ix
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 02:14:55
|
Angående vad som är bäst av de olika lossless-formaten.
Lite beroende på vad man är ute efter.
FLAC är tungt att koda, blir inte minst, men är å andra sidan väldigt "lättspelat". Med det menat att man inte behöver någon värstingprocessor och därmed finns det visst hopp om att det ska slå igenom på bärbara musikspelare. (Ser inte riktigt nyttan när mp3 finns, vilket borde duga gott i miljöer där bärbart ljud är aktuellt. Men smaken är ju delad.) Dessutom har FLAC totalt öppen källkod, vilket många ser som en fördel vad gäller framtidssäkring - hänger inte bara på EN person eller ETT företag.
Monkey's Audio, komprimerar mest och ganska snabbt, men har alltså förmodligen ingen framtid i bärbara apparater. Dessutom utvecklas det (eller utvecklades, tror inte det uppdateras längre) av en person mig veterligen.
Kolla också stödet för formaten i den musikspelare du använder. Tror att alla har plugins till Winamp och några till Foobar2000.
Så här kan man hålla på och analysera alla formaten, och de flesta verkar ha sina _små_ fördelar. Och egentligen är det inte så ruskigt om man väljer "fel". Eftersom vi pratar lossless kan man koda om hur många gånger man vill utan risk för kvalitetsförluster. Det enda man riskerar är väl några grå hårstrån. =)
Tror du kan hitta rätt mycket info med en sökning på Google.
Edit: La till info om plugins |
Edited by - Ix on 2004/03/09 02:18:21 |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 07:12:09
|
razor: Blev det inte lite fel på beräkningen av Nyquist teoremet där. dubellt mot 20000hz är ju 40000hz. Annars håller jag med om att Ogg är betydligt bättre komprimerings algoritm än mp3. har själv kört några rippningar med grip till Ogg och även då grip lame mp3. |
www.selleri.de
|
|
|
razor
Member
162 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 08:05:59
|
Hepcat:
Ojdå, det vart lite fel. 40001Hz skulle det vara. Poängen som jag ville visa var att det krävs MINST dubbelt så hög samplingsfrekvens som den högsta frekvens man vill återskapa. I princip skulle det alltså fungera med 40000.0000000001 Hz
http://en.wikipedia.org/wiki/Nyqvist-Shannon_sampling_theorem |
Edited by - razor on 2004/03/09 08:07:48 |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 11:35:55
|
Ix: Som jag berättade i mitt tidigare inlägg angående uppsampling så tillhör SoundBlaser Audigy 2 de ljudkort som uppsamplar till 48 kHz. Och inga av SoundBlasers ljudkort når upp till ljudkvaliten på M-Audios kort.
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
Ix
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 13:09:08
|
Det är jag fullt medveten om. Därför rekommenderade jag också Audiophile 2496. Mitt senare inlägg var en reaktion på att han ville komma undan lite billigare. |
|
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 14:24:36
|
razor:
Kan nog påstå att Nyquist teoremet är något feltolkat. Han sa att minst den dubbla sampl. frekvensen behövs för att inte få vikningsfrekvenser, dvs filter ringing effekter.
Det innebär inte att man beskriver en vågform "tillräckligt" bra för att bli som orginalet. |
|
|
Ix
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 16:05:15
|
Rent teoretiskt kan man ju aldrig beskriva en kontinuerlig vågform tillräckligt bra med diskreta värden. Skulle krävas oändligt många samples per tidsenhet.
Men inom återgivning av ljud är det mer intressant vad som är tillräckligt bra för att det ska _låta_ som originalet, och då är Nyquists teorem tillämpligt. |
|
|
soren
Member
311 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 16:35:03
|
Det viktiga när man kör musiken via en dator är som sagt att man använder Kernel Streaming eller ASIO. Båda dessa format går förbi windows egna K-Mixer om nu drivrutinerna är ordentligt skrivna.
Jag tror många HIGH END nissar skulle bli riktigt förvånade hur bra en dator med ett bra ljudkort låter! Somliga skulle nog tom fundera på att byta ut sina cd spelare. Själv tycker jag att mitt ljudkort låter snäppet bättre än mitt Meridian 561 försteg på musik när det kopplas rakt i slutstegen. På 5.1+ så är dock försteget klart bättre.
Själv har jag en mediaserver som all musik är lagrad på och styr allt via en PDA där jag kan browsa hela servern. Känns så otrolig menigslöst att behöva lägga i en DVD i dvd spelaren nuförtiden (har inte rippat filmerna än .. 600 dvd filmer blir ju lite HD utrymme!).
Dagens skivor är för det mesta av så dålig kvalitet att de lika gärna kan rippas i 192+ mp3, ogg eller liknande (ja det hörs ingen betydande skillnad på dessa skivor). De som är bra kan man ju spara i lossless ape, flac eller wma.
Jrivers Media Center är en helt suverän mjukvara för att spela och administrera all typ av media på datorn, rekommenderas varmt.
/Sören |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 16:44:37
|
Vad gör man när hårddisken kraschar.....gråter |
Konsult hos Consulterna |
|
|
soren
Member
311 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 16:55:46
|
Man kör RAID 5. Då är det bara att slita ur den HD som crashat och sätta i en ny så bygger de andra hårddiskarna upp den igen. Ofta så har man en hot-spare HD sittandes i datorn som tar över automagiskt.
Krashar 2 stycken samtidigt så är det värre, men sannolikheten för det är inte stor.
/Sören |
|
|
€riC
Member
266 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 17:00:49
|
Tusen tack igen för alla svar! Vilken kunskapabank detta är! Men finns det inget billigare ljudkort som inte uppsamplar till 48 kHz? Och hur är det egentligen med optisk vs elektrisk digitalutgång? Är det riskfritt att köra med elektrisk sådan? Sen har jag nog inte greppat riktigt vad Kernel Streaming är, kan nån förklara?
Tack! /Eric. |
|
|
soren
Member
311 Posts |
|
soren
Member
311 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 17:17:32
|
Jag skulle rekommendera ett M-Audio revolution kort. Borde gå att få tag i för ca: 1000 kr.
Det har dock bara SPDIF inte optisk ut. Optisk behövs bara om du har problem med tex kabeltv antenn inkopplad i datorn. Då kan du få ground loop (jord brum) transporterat till ev försteg med en SPDIF koppling.
Kernel Streaming är en "teknologi" som microsoft implementerade för att gå runt deras egna "buggar" i windows när det gäller profisionell ljud produktion med datorer. Drivrutiner till ljudkortet måste kunna använda kernel streaming, vilket de flesta gör.
De flesta mjukvaruspelare stödjer kernel streaming på ett eller annant sätt. Foobar2000 är det mest populära, men har inte riktigt de organisatoriska egenskaper som tex Jrivers Media center.
En varning dock, Jriver media center stödjer inte Kernel Streaming utan använder ASIO (som är en profisionell standard). Dock så är det en bug i drivrutinerna till M-Audio revolution som hindrar JRMC att köra ASIO över SPDIF ... många är sura över detta !!! Foobar2000 med Kernel Streaming (en option vid installationen!), funkar dock bra med SPDIF på revoution.
Jag tycker dock att den bästa ljudkvaliten får man om man kopplar slutstegen direkt till ljudkortet, RUGGIGT bra ljudkvalitet faktiskt. Se bara till att slutstegen är avstängda och urladdade när ni stänger av och sätter på datorn, då det kan komma DC spikar när ljudkortet initierats. Har man otur så kan nog ett element ryka... jag klarade mig dock trots att jag glömt det många ggr.
/Sören
|
|
|
Decadent
Member
138 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 17:22:08
|
Tips om codecs verkar du ha fått i mängder - så dessutom att någon länkat till det utmärkta forumet på www.hydrogenaudio.org.
Vad gäller billiga ljudkort är det en definitionsfråga. För under 2000 kr får du et M-Audio Audiophile. Köp sedan en ART DI/O extern DAC för lika mycket så har du rätt mycket välljud. ART DI/O har jämförts med betydligt dyrare audiofil-dac:ar och står sig bra med tanke på priset. Det finns dessutom en hel del tips på hur du själv kan modda den med t.ex. andra OpAmps etc. Inget jag själv har provat dock. |
|
|
soren
Member
311 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 17:29:05
|
Varför koppla på en extern DAC egentligen?
M-Audio Revolution matchar de flesta DACar under 10000 kr skulle jag tro. Sen att musiken läses i raw format (oklockat) från CD, DVD eller HD och klockas endast en gång vid ljudkortet lyfter ju ljudet ännu mer. En fet FIFO buffer i en extern DAC är ju ifs ett alternativ, men när datorn redan klarar av det, varför blanda in en extern dac!!
/Sören |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 20:46:32
|
Ix: quote: Det största problemet med att ha all musik på datorn är nog fläktljud från datorn faktiskt. När tillverkarna väl löst det är nog skivor snart ett minne blott.
Min senaste "HTPC" är fläktlös.
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
Topic |
|