HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Picup val till en Ariston RD 40
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/03/07 :  20:04:54  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Som sagt ramlade ju in på HiFiStället och köpte en Ariston RD40, nu satt det ju ingen bra Picup på den men jag har en OM 30 på min gammla vinylsvarv (Dual) som inte är spelad så mycket. Ska jag flytta över den som dom på HiFiStället tycker eller ska man satsa på nått annat
Jag har haft en Ortofon X3 Mc innan och den tyckte jag hade betydligt trevligare ljud än Orginal OM 10 som satt på när jag köpte Dualen...Så nu söker min förvirrade hjärna råd

Mvh
Henrik

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2004/03/07 :  22:02:52  Show Profile Send bassman a Private Message
Tjena Henrik,
har själv en RD40 med Rega RB300 arm.
Jag köpte nyligen en Grado Prestige Gold, som jag är mycket nöjd med.
Har tidigare haft Ortofon MC10 Super och Goldring Eroica, men tycker Gradon faktiskt är bättre.Nu har väl du originalarmen på din RD40, så det kan ju ändra förutsättningarna.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/03/08 :  00:19:49  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Tycker du skall flytta över din OM-30..har själv en RD 40 med originalarm och en OM-40..
Har även provat en MC-30 Supreme MC..fungerade inte alls..blev för tungt för armen, efter lite fippel med motvikter gav jag upp..

Så absolut, prova din OM-30 innan du gör något annat..!

Tjusig svarv, bra val..

Edited by - CH on 2004/03/08 00:22:03
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/03/08 :  07:30:19  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Som vanligt får man en massa hjälp här...tackar

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/03/08 :  07:32:09  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
Har även provat en MC-30 Supreme MC..fungerade inte alls


Harockså en RD40 med MC30 supreme. Vad använder du nu och hur blev skillnaden om man får vara nyfiken. Är inte riktigt nöjd nämligen men skyller oftest på RIIA´t.


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/03/08 :  09:20:32  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Tomas: Det sitter en gammal Grado på den, jjag har inte testat den än, eftersom den står kvar i butiken tills jag flyttat klart. Kändes onödigt att släpa omkring på den...*S*
RIIAN är det inget fel på ett av de bästa jag lyssnat på...

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/03/08 :  09:24:02  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Har också en RD40 med OM40 och de fungerar utmärkt ihop med orginalarm. Så mitt tipps är prova med OM30:n innan du ens funderar på något annat.

En liten nyfikenhetsfråga, vad fick du ge för den?

Edited by - qsecofr on 2004/03/08 09:24:45
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/03/08 :  10:19:05  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
qsecofr: Fick ge 3900:- för den kanske lite mycket men....tittade ju länge på en sån när det en gång begavs sig in i hifi träsket

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/03/08 :  14:51:48  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Harockså en RD40 med MC30 supreme. Vad använder du nu och hur blev skillnaden om man får vara nyfiken. Är inte riktigt nöjd nämligen men skyller oftest på RIIA´t.



Nej, fick aldrig till ljudet med MC 30'an..det lät kallt o hårt, ingen basgång, "instängd" ljudbild.
Orkade aldrig lyssna på en hel skiva..
Är nog knappast pu'ns fel..men den passade helt enkelt inte till den lätta originalarmen. Med OM 40'an kom värmen o basen tillbaka..

Försök o låna en annan pickup..?
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/03/08 :  15:41:38  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
CH: Låna hade varit bra, kanske kan få lyssna på din OM 40 och gemföra med min OM 30

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2004/03/09 :  20:05:48  Show Profile Send tompa a Private Message
Vilken läcker spelare! Låter den lika bra som den ser ut? Hur står den sig i jämförelse med t ex Rega P25 eller Projekt RPM9? Ni som är lyckliga ägare till RD40:n kanske kan ge lite mera upplysningar om denna spelare; när den tillverkades, vad den då kostade, tekniska data och om man kan läsa något test av denna spelare?

tompa
(som är på jakt efter ny vinylmaskin)
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/03/10 :  01:39:31  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Snygg spelare, påminner lite om Micro Seiki DDX-1000 . På den kan man montera flera armar om man vill, finns den möjligheten på RD40?
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/03/10 :  08:41:21  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
bostrowskij: Förutom orginal arm så har ju bassman tex en Rega RB 300 på sin så det finns väl ett antal andra armar som skulle passa.

tompa: Jag har inte lyssnat på RB 40:an på över 10 år, men vad jag kommer ihåg så är det ett väldigt lugn över den, får se om minnet svikit när jag vl får hem den...

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/03/10 :  14:11:53  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
HLindgren: jag uttryckte mig lite otydligt, jag menade kan man ha två eller tre armar monterade samtidigt , dvs finns det flera fästpunkter för armar? Micro Seikin som liknar RD40 har tre fästen.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2004/03/11 :  17:10:08  Show Profile Send bassman a Private Message
Njet, bara en fästpunkt.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000